Το χρηματικό ποσό των 100 εκατομμυρίων ευρώ σε διάστημα 18 μηνών θα διατεθεί για την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με τον πρωθυπουργό κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο Γκάζι στο πλαίσιο της παρουσίασης του εν λόγω Σχεδίου Μετάβασης.
Θα καλύψει το 25% της αγοράς ή leasing και εκτιμάται ότι θα αφορά 14.000 αυτοκίνητα σε όγκο.Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι στόχος είναι η Ελλάδα να καταστεί η μπαταρία της ΝΑ Ευρώπης.
Το όφελος για την αγορά ιδιωτικού ηλεκτροκίνητου ΙΧ (που δεν θα έχει τεκμήριο) θα ανέρχεται έως 10.000 ευρώ με μπόνους και φορολογικά κίνητρα. Προβλέπεται ότι η εξοικονόμηση από το κόστος βενζίνης θα είναι της τάξεως των 2.000 ευρώ σε ετήσια βάση Η επιδότηση για την αγορά επαγγελματικών ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα φτάσει το 15% και για την αγορά ηλεκτρικών ταξί στο 25%. Το δημόσιο όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός θα κάνει την αρχή με ποσόστωση 25% στους στόλους των λεωφορείων Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Τα οχήματα θα κυκλοφορούν ελεύθερα παντού και για 2 χρόνια θα απαλλάσσονται από τέλη, οι δαπάνες για φόρτιση θα εκπίπτουν από τη φορολογία. Από τα εταιρικά έξοδα θα εκπίπτει το 50% και το 70% στα νησιά για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου και 40% για αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων.
Στο δεύτερο σκέλος του σχεδίου ο Κ. Μητσοτάκης έκανε αναφορά στις υποδομές φόρτισης και την ηλεκτροδότηση. Ειδικότερα, οι πάροχοι υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης θα συνεργάζονται με φορείς εκμετάλλευσης.
Η τρίτη πτυχή του σχεδίου περιλαμβάνει τα κίνητρα για την εγκατάσταση καινούργιων παραγωγικών μονάδων στις περιοχές απολιγνιτοποίησης. Αναφέρθηκε στην θέσπιση ειδικών κινήτρων για την εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων στους νομούς Δυτικής Μακεδονίας και Αρκαδίας στον τομέα των μπαταριών με μείωση φόρων και άλλων βαρών.Το master plan για την απολιγνιτοποίηση θα είναι σύντομα έτοιμο, με στόχο να προσελκυθούν επενδύσεις της τάξεως των 5 δισ. ευρώ.
«Μονάδες που εγκαθίστανται εκεί θα έχουν μικρότερο συντελεστή 5% για πέντε κερδοφόρες χρήσεις ενώ θα έχουν και μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για κάθε νέα θέση εργασίας» τόνισε ο πρωθυπουργός. Επίσης, θα έχουν αυξημένους συντελεστές απόσβεσης.
Σύμφωνα με τον Κ. Μητσοτάκη αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα το ποσοστό των ηλεκτροκίνητων αυτοκίνητων με το ζόρι ξεπερνάει το 0,3%, με τον ίδιο να προσθέτει ότι με το ολιστικό αυτό σχέδιο «η Ελλάδα ετοιμάζεται να μπει στην μπρίζα του μέλλοντος».
Τέλος, σύντομα θα δημοσιοποιηθεί σχέδιο που θα αφορά νησί – μοντέλο όπου η διακίνηση θα γίνεται αποκλειστικά με ηλεκτρικά μέσα, ώστε αυτό να προωθηθεί σαν συγκριτικό πλεονέκτημα για τον τουρισμό μας. Ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε για άλλη μια φορά ότι η μεγάλη πρόκληση είναι η «πράσινη» στροφή για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
«Μονάδες που εγκαθίστανται εκεί θα έχουν μικρότερο συντελεστή 5% για πέντε κερδοφόρες χρήσεις ενώ θα έχουν και μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για κάθε νέα θέση εργασίας» τόνισε ο πρωθυπουργός. Επίσης, θα έχουν αυξημένους συντελεστές απόσβεσης.
Σύμφωνα με τον Κ. Μητσοτάκη αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα το ποσοστό των ηλεκτροκίνητων αυτοκίνητων με το ζόρι ξεπερνάει το 0,3%, με τον ίδιο να προσθέτει ότι με το ολιστικό αυτό σχέδιο «η Ελλάδα ετοιμάζεται να μπει στην μπρίζα του μέλλοντος».
Τέλος, σύντομα θα δημοσιοποιηθεί σχέδιο που θα αφορά νησί – μοντέλο όπου η διακίνηση θα γίνεται αποκλειστικά με ηλεκτρικά μέσα, ώστε αυτό να προωθηθεί σαν συγκριτικό πλεονέκτημα για τον τουρισμό μας. Ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε για άλλη μια φορά ότι η μεγάλη πρόκληση είναι η «πράσινη» στροφή για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο - Κεντρικός στόχος: 24.036 πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων μέχρι το 2025-1 στα 3 οχήματα θα είναι ηλεκτρικά μέχρι το 2030
Βασικοί άξονες του σχεδίου:
- Οικολογικό bonus για την επιβράβευση της αντικατάστασης παλαιών οχημάτων με νέα ηλεκτρικά οχήματα
- Δράσεις ενίσχυσης για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων
- Ενεργοποίηση του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά» - 100 εκατ. ευρώ για την αγορά και μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων κατά την περίοδο 2020-2021
ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ»
Ύψος οικολογικού bonus
Για φυσικά πρόσωπα:
- Ενισχύεται με ποσοστό 15% και έως 5.500 € η αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος
- Ενισχύεται με ποσοστό 20% και έως 800 € η αγορά ηλεκτρικού δικύκλου
- Ενισχύεται με ποσοστό 40 % και έως 800 € η αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου
- Ενισχύεται με 500€ η αγορά έξυπνου οικιακού φορτιστή
- Επιβραβεύεται με 1.000€ η επιλογή αντικατάστασης παλαιού οχήματος
Για Ταξί
- Ενισχύεται με ποσοστό 15% και έως 8.000 € η αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος
- Ενισχύεται με ποσοστό 15% και έως 5.500 € η αγορά υβριδικού οχήματος εξωτερικής φόρτισης και εκπομπών έως 50grCO2/km
- Επιβραβεύεται με 2.500€ η υποχρεωτική αντικατάσταση παλαιού οχήματος
Για εταιρείες
- Ενισχύεται με ποσοστό 15% και έως 5.500 € η αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος
- Ενισχύεται με ποσοστό 15% και έως 4.000 € η αγορά υβριδικού επαγγελματικού οχήματος εξωτερικής φόρτισης και εκπομπών έως 50grCO2/km
- Ενισχύεται με ποσοστό 20 % και έως 800 € η αγορά ηλεκτρικού δικύκλου
- Επιβραβεύεται με 1.000€ η επιλογή αντικατάστασης παλαιού οχήματος
Προσδοκώμενα αποτελέσματα έως το τέλος του 2021:
- Μείωση εκπομπών ρύπων
- 1.700 καινούρια ηλεκτρικά οχήματα ΙΧ
- 1.500 καινούρια ηλεκτρικά ταξί
- 1.500 καινούρια ηλεκτρικά ποδήλατα και 1.500 καινούρια ηλεκτρικά δίκυκλα
- 6.000 καινούρια ηλεκτρικά και plug-in εταιρικά οχήματα
- 1000 «έξυπνοι» οικιακοί φορτιστές
ΘΕΣΠΙΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΙΝΗΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ
- Η δαπάνη αγοράς ή/και μίσθωσης ηλεκτρικού οχήματος έως 40.000€ προσαυξάνεται κατά 50% και μειώνει το φορολογητέο εισόδημα. Για τα υβριδικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης εκπομπών έως 50grCO2/km ο συντελεστής θα είναι 30% .
ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΤΟΜΕΑ
- Υποχρεωτική δημιουργία θέσεων στάθμευσης και φόρτισης στους χώρους στάθμευσης των δημόσιων υπηρεσιών που εξυπηρετούν τον πολίτη
- Ποσόστωση στις δημόσιες προμήθειες οχημάτων προκειμένου να εκσυγχρονιστεί ο στόλος του δημόσιου τομέα. Τουλάχιστον το 25% των νέων οχημάτων από τον Αύγουστο του 2021 θα είναι ηλεκτρικά
- Ανανέωση των στόλων των δημόσιων αστικών λεωφορείων αποσύροντας από την κυκλοφορία παλαιά οχήματα και αντικαθιστώντας τα με νέα ηλεκτρικά
ΚΙΝΗΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΑΛΥΣΙΔΑ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ (Π.Χ.ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ) ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣ ΛΙΓΝΙΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
- Μειωμένος φορολογικός συντελεστής κατά 5% και για πέντε κερδοφόρες χρήσεις
- Αυξημένοι συντελεστές απόσβεσης παγίων δίνοντας δυνατότητα απόσβεσης σε μόλις τρία χρόνια από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας
- Μείωση εργοδοτικών εισφορών για κάθε νέα θέση εργασίας που δημιουργείται
ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ
- Καθορίζουμε το πλαίσιο για την παροχή υπηρεσιών φόρτισης, ξεκλειδώνοντας ιδιωτικές επενδύσεις για την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης
- Προωθούμε τον υγιή ανταγωνισμό και την διαφάνεια για την ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης προς όφελος του πολίτη, μέσω υιοθέτησης μοντέλου ανταγωνιστικής αγοράς
- Ηλεκτρονικό μητρώο καταγραφής όλων των δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης – Ο πολίτης θα λαμβάνει ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο μέσω του κινητού τηλεφώνου για την διαθεσιμότητα του εγγύτερου σημείου φόρτισης
- Ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης με στόχο την πλήρη γεωγραφική κάλυψη της ελληνικής επικράτειας
www.worldenergynews.gr