Μοντέλο αντίστοιχο με αυτό της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ, όπου οι τέσσερις βασικοί διεκδικητές συνενώθηκαν σε μια κοινοπραξία διαμορφώνεται καθ οδόν προς την τελική κούρσα για την διεκδίκηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Αν και το ΤΑΙΠΕΔ προέκρινε χθες 7 επενδυτικά σχήματα για την δεύτερη φάση του διαγωνισμού, παράγοντες με γνώση των εξελίξεων εκτιμούν ότι στο τέλος της διαδρομής η μάχη θα δοθεί μεταξύ δύο ή τριών το πολύ υποψηφίων. Η εκτίμηση, στηρίζεται στις ζυμώσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη μεταξύ των ενδιαφερόμενων εγχώριων ενεργειακών ομίλων.
Καταλύτης οι καταναλώσεις αερίου
Πληροφορίες θέλουν την κοινοπραξία της Motor Oil με τη ΔΕΗ να συζητά ενδεχόμενη διεύρυνση με συμμετοχή Κοπελούζου, ο οποίος διαμέσου της Promitheus Gaz έχει τροφοδοτήσει επί χρόνια την ελληνική αγορά.Τίποτε δεν επιβαβεβαιώνεται προς αυτή την κατεύθυνση.
Καταλύτης οι καταναλώσεις αερίου
Πληροφορίες θέλουν την κοινοπραξία της Motor Oil με τη ΔΕΗ να συζητά ενδεχόμενη διεύρυνση με συμμετοχή Κοπελούζου, ο οποίος διαμέσου της Promitheus Gaz έχει τροφοδοτήσει επί χρόνια την ελληνική αγορά.Τίποτε δεν επιβαβεβαιώνεται προς αυτή την κατεύθυνση.
Σε ένα τέτοιο σχήμα θα μπορούσε να συμμετασχει και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που δραστηριοποιείται στην αγορά με τις συμμετοχές στις μονάδες ΗΡΩΝ και αυτή η εξέλιξη δεν έχει καμία επίσημη επιβεβαίωση.
Ο άλλος πόλος είναι τα ΕΛΠΕ, τα οποία συμμετέχουν στον διαγωνισμό από κοινού με την ιταλική Edison και μπαίνουν στην κούρσα με το πλεονέκτημα των υψηλών καταναλώσεων για τις μονάδες της Elpedison και των διυλιστηρίων.
Η Mytilineos, η οποία στο μεταξύ έχει καταφέρει να χτίσει ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο στην αγορά του φυσικού αερίου συγκεντρώνοντας συνολικά μερίδιο άνω του 40% καθώς και συμβόλαιο 10ετούς διάρκειας με τη ρωσική Gazprom εξασφαλίζοντας ανταγωνιστικές τιμές προμήθειας για τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής και τις εγκαταστάσεις της Αλουμίνιον.
Τα υψηλά μερίδια της Μytilineos στην αγορά φυσικού αερίου, δεν εμποδίζουν την διεκδίκηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, σύμφωνα με κύκλους της εταιρίας, που όπως αναφέρουν, «έχουν βρεθεί οι τρόποι για να ξεπεραστούν προβλήματα ανταγωνισμού».
Το φθινόπωρο οι όποιες συμφωνίες
Οι καταναλώσεις φυσικού αερίου θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό την έκβαση του διαγωνισμού καθώς για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές αποτελεί ζητούμενο ο περιορισμός του ρίσκου από τα μακροχρόνια συμβόλαια της ΔΕΠΑ που περιέχουν ρήτρες take or pay.
Αυτό το ζητούμενο έφερε κοντά από την πρώτη φάση του διαγωνισμού την Motor Oil και την ΔΕΗ, συμμαχία που αποτέλεσε και την μεγάλη έκπληξη του διαγωνισμού.
Μέσω της ΔΕΗ, η Motor Oil διασφαλίζει αυξημένες καταναλώσεις φυσικού αερίου καθώς απορροφά το 50% του αερίου που διαθέτει η ΔΕΠΑ στην εσωτερική αγορά.
Οι όποιες συμφωνίες μεταξύ των ενδιαφερόμενων επενδυτών θα κλείσουν οριστικά λίγο πριν την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών που αναμένονται μέσα στο Φθινόπωρο και οι οποίες όπως εκτιμούν αρμόδιοι παράγοντες θα σηματοδοτήσουν γενικότερες επιχειρηματικές ανακατατάξεις στον ενεργειακό κλάδο.
Με ενδιαφέρον αναμένεται και η τελική στάση που θα κρατήσουν στον διαγωνισμό οι δύο ξένες εταιρίες που πέρασαν στη δεύτερη φάση, η Shell και η MET Group με έδρα την Ελβετία.
www.worldenergynews.gr