Παρασκευή 9 Μαΐου 2025

Ντόμινο με τις κυρώσεις των ΗΠΑ σε κινεζικά διυλιστήρια λόγω του ιρανικού πετρελαίου (Reuters)

Οι πρόσφατες κυρώσεις των ΗΠΑ σε δύο μικρά κινεζικά διυλιστήρια για την αγορά ιρανικού πετρελαίου έχουν δημιουργήσει δυσκολίες στην παραλαβή αργού πετρελαίου και τα έχουν οδηγήσει να πωλούν το προϊόν με άλλα ονόματα, ανέφεραν πηγές που γνωρίζουν το θέμα, απόδειξη της αναστάτωσης που προκαλεί η αυξημένη πίεση της Ουάσιγκτον στον μεγαλύτερο αγοραστή πετρελαίου της Τεχεράνης.

Οι κυρώσεις στα διυλιστήρια

Η στοχοποίηση ανεξάρτητων διυλιστηρίων, γνωστών ως teapots, σηματοδότησε μια κλιμάκωση στις προσπάθειες της Ουάσιγκτον να μειώσει τα έσοδα από τις εξαγωγές της Τεχεράνης, καθώς ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ επιδιώκει να πιέσει το Ιράν για μια συμφωνία για το πυρηνικό του πρόγραμμα.

Οι κυρώσεις της Ουάσιγκτον κατά της Shandong Shouguang Luqing Petrochemical τον Μάρτιο και της Shandong Shengxing Chemical τον Απρίλιο έχουν επίσης αρχίσει να αποτρέπουν άλλα, μεγαλύτερα ανεξάρτητα κινεζικά διυλιστήρια από την αγορά ιρανικού αργού πετρελαίου, ανέφεραν τρεις από τις πηγές.

Περίπου πέντε εργοστάσια στο κέντρο διύλισης της επαρχίας Shandong έχουν σταματήσει τις αγορές ιρανικού πετρελαίου από τον περασμένο μήνα, ανησυχώντας ότι θα πληγούν από κυρώσεις, ανέφεραν δύο στελέχη συναλλαγών. Αυτή η επιφυλακτικότητα είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο οι εκπτώσεις για το ιρανικό ελαφρύ πετρέλαιο έχουν διευρυνθεί στα 2,30-2,40 δολάρια το βαρέλι έναντι του ICE Brent από περίπου 2 δολάρια πριν από ένα μήνα, ανέφεραν τα στελέχη και μια άλλη πηγή.

Οι αγορές αργού πετρελαίου

Μεταξύ των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν, η κρατική εταιρεία Shandong Port Group, ο κύριος φορέας εκμετάλλευσης λιμένων στην επαρχία, έχει απαγορεύσει την είσοδο σε πλοία φορτωμένα με αργό πετρέλαιο που έχουν αγοράσει, ανέφεραν πέντε εμπορικές πηγές. Αυτό έρχεται μετά την απαγόρευση του λιμενικού ομίλου τον Ιανουάριο στις προσεγγίσεις σε λιμάνια από δεξαμενόπλοια που έχουν υποστεί κυρώσεις από τις ΗΠΑ.

Μεγάλες κρατικές τράπεζες έχουν επίσης σταματήσει να παρέχουν στην Luqing λειτουργικό κεφάλαιο για την αγορά αργού, αναγκάζοντάς την να συνεργαστεί με μικρότερες τράπεζες, ανέφεραν τέσσερις από τις πηγές.

Το Πεκίνο λέει ότι αντιτίθεται στις μονομερείς κυρώσεις και υπερασπίζεται ως νόμιμο το εμπόριό του με το Ιράν, το οποίο στέλνει περίπου το 90% των εξαγωγών πετρελαίου του στην Κίνα. Ωστόσο, τα στοιχεία των κινεζικών τελωνείων δεν δείχνουν ότι έχει αποσταλεί πετρέλαιο από το Ιράν από τον Ιούλιο του 2022, με τις εισαγωγές αργού πετρελαίου από το Ιράν να έχουν επισημανθεί ως προέλευσης Μαλαισίας ή άλλων χωρών.

Οι δυσκολίες των φορτίων

Η απαγόρευση φορτίων για τα δύο διυλιστήρια από τον Όμιλο Λιμένων Shandong τα ανάγκασε να εκφορτώσουν σε άλλα λιμάνια, σύμφωνα με τρεις πηγές.

Σε μια περίπτωση, το δεξαμενόπλοιο Bei Hai Ming Wang που μετέφερε πετρέλαιο για το διυλιστήριο Shengxing απορρίφθηκε όταν επιχείρησε να εκφορτωθεί στο λιμάνι Laizhou, το οποίο ελέγχεται από τον Όμιλο Λιμένων Shandong, γύρω στις 21 Απριλίου, σύμφωνα με μια πηγή που γνωρίζει το θέμα. Τελικά εκφορτώθηκε στις 2 Μαΐου στον ιδιωτικό τερματικό σταθμό αργού πετρελαίου Wantong στο γειτονικό Dongying, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ανάλυσης Vortexa.

Τα προβλήματα στην βενζίνη

Επιπλέον, δεν έχουν καταγραφεί αποστολές μείγματος βενζίνης από τα τέλη Μαρτίου από το λιμάνι Laizhou, το οποίο χρησιμοποιείται από την Luqing για το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών μείγματος, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων Kpler και LSEG.

Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τους πρώτους τρεις μήνες του τρέχοντος έτους, όταν 83.000 μετρικοί τόνοι (701.000 βαρέλια) μεθυλοτριτοταγούς βουτυλαιθέρα, μιας βασικής εξαγωγής μείγματος βενζίνης, στάλθηκαν από την Laizhou, αντιπροσωπεύοντας το 15% της συνολικής εκροής μείγματος της Κίνας.

Ο CNOOC

Ο κρατικός γίγαντας CNOOC σταμάτησε να προμηθεύει αργό πετρέλαιο στο διυλιστήριο 40.000 βαρελιών την ημέρα του ομίλου Shandong Haihua, το οποίο λειτουργεί από την Luqing, λίγο μετά την ανακοίνωση των κυρώσεων των ΗΠΑ, δήλωσαν τρεις εμπορικές πηγές και ένας κινεζικός σύμβουλος αγοράς πετρελαίου με έδρα τη Shandong.

Η CNOOC δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό. Οι κλήσεις προς την Haihua παρέμειναν αναπάντητες.

www.worldenergynews.gr