Το υψηλό κόστος για τους χρήστες του αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας που έχει ως αποτέλεσμα την περιορισμένη αξιοποίηση του, παρά τη χρηματοδοτική και ρυθμιστική στήριξη από τα δυο κράτη, επισημαίνει η Motor Oil τονίζοντας ότι αυτό έχει επιπτώσεις τόσο στην ασφάλεια εφοδιασμού όσο και στην επιδίωξη της διαφοροποίησης των πηγών προμήθειας.
Η εταιρία με επιστολή που κατέθεσε στη ΡΑΑΕΥ, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επί της εισήγησης του ICGB, του Διαχειριστή του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού, σχετικά με τις δημοπρασίες κατανομής δυναμικότητας για το έτος αερίου 2025-26, επισημαίνει ότι ο σχεδιασμός έχει γίνει με επαχθέστερους όρους για την ασφάλεια εφοδιασμού των Ελλήνων καταναλωτών.
Παρότι, η Motor Oil συμφωνεί επί της αρχής με την πρόταση του ICGB για τη δημοπράτηση προϊόντων δυναμικότητας στα σημεία εισόδου/εξόδου του αγωγού σε αδεσμοποίητη βάση, εκτιμώντας ότι έτσι ενισχύεται η πρόσβαση των χρηστών χωρίς να είναι απαραίτητα τα προϊόντα διαδρομής μέσω του αγωγού ΤΑΡ, παράλληλα θέτει και μία σειρά από ζητήματα, τα οποία, κατά την άποψη της εταιρίας, καθιστούν τον ευρύτερο σχεδιασμό του IGB μαζί με το ρυθμιστικό πλαίσιο, ετεροβαρή σε βάρος των Ελλήνων καταναλωτών.
Περιορισμένη αξιοποίηση
Μάλιστα επισημαίνει το υψηλό κόστος, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «στις πρόσφατες ετήσιες δημοπρασίες για τα έτη αερίου 2025-29 στο σημείο διασύνδεσης Κομοτηνή (ΔΕΣΦΑ-IGB) δεν καταγράφηκε καμία δέσμευση μεταφορικής ικανότητας από τους χρήστες.
Αντίθετα προτιμήθηκε η είσοδος από το σημείο Αμφιτρήτη (FSRU Αλεξανδρούπολης) στο ελληνικό εικονικό σημείο συναλλαγών και στη συνέχεια η εξαγωγή του μέσω του σημείου διασύνδεσης Σιδηρόκαστρο, αποφεύγοντας το πρόσθετο κόστος, μεγαλύτερο των 2 ευρώ/MWh που συνεπάγεται η χρήση του IGB.
Αυτό διαφαίνεται και από την απροσδόκητα χαμηλή αξιοποίηση του IGB, κατά μέσον όρο 35.000.000 KWh/ημέρα από τις 106.000.000KWh/ημέρα της τεχνικής του δυναμικότητας, δηλαδή 33%, από τον Οκτώβριο του 2022.
Στο πλαίσιο αυτό, η Motor Oil προτείνει στη ΡΑΑΕΥ να εξετάσει τα εξής:
- Πρόβλεψη δυναμικότητας αντίστροφης ροής από τον IGB προς το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Αερίου (ΕΣΦΑ) το συντομότερο δυνατό, μέσω της συνεργασίας ICGB-ΔΕΣΦΑ. Μέχρι σήμερα η κύρια ροή παραμένει στην κατεύθυνση Νότος-Βορράς για την τροφοδοσία της Βουλγαρίας είτε με αέριο αζέρικης προέλευσης μέσω του αγωγού ΤΑΡ, είτε με φορτία υγροποιημένου αερίου που εκφορτώνονται στο FSRU της Αλεξανδρούπολης.
- Προσφορά αδιάλειπτης δυναμικότητας στο σημείο διασύνδεσης Αμφιτρίτη μόνο προς την κατεύθυνση προς το σημείο Κομοτηνή δηλαδή το σημείο σύνδεσης ΔΕΣΦΑ-IGB, όπως άλλωστε ήταν και ο αρχικός σχεδιασμός , προκειμένου να υπάρξει καλύτερη αξιοποίηση
- Συνεργασία στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για τον «Κάθετο Διάδρομο» με τους Διαχειριστές των γειτονικών συστημάτων (ΤΑΡ, ICGB) για την αναπροσαρμογή των σχετικών τιμολογίων , προκειμένου το κόστος των εμπορικών ροών από και προς τις γειτονικές χώρες να καταστεί ελκυστικότερο για τους ‘Έλληνες χρήστες.
Αξιοποίηση υποδομών
Όπως αναφέρει η Μotor Oil στην επιστολή της είναι σαφές ότι δύο στρατηγικής σημασίας υποδομές αερίου, όπως ο IGB και το FSRU Αλεξανδρούπολης, με κόστος υλοποίησης άνω των 250 εκατ. ευρώ και 500 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, συν τα επιπλέον έργα σταθεροποίησης του βόρειου τμήματος του ΕΣΦΑ, ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ περιόδου 2024-33, θα πρέπει να προσφέρουν ουσιαστικά οφέλη στους Έλληνες χρήστες με όρους ανταγωνιστικότερου κόστους σε σχέση με τις λοιπές διασυνδέσεις. «Διαφορετικά η περιορισμένη αξιοποίηση των υποδομών υποσκάπτει τη σκοπιμότητα του Κάθετου Διαδρόμου», προσθέτει η εταιρία.
Ο «Κάθετος Διάδρομος» είναι η πρωτοβουλία διασύνδεσης των εθνικών συστημάτων μεταφοράς της ΝΑ Ευρώπης με την προοπτική αέριο που έρχεται στην Ελλάδα να μεταφέρεται στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία και να φθάνει ως την Ουκρανία, την Ουγγαρία και τη Μολδαβία.
www.worldenergynews.gr