Πέμπτη 29 Μαΐου 2025

Ενεργοποίηση των αντίστροφων ροών του IGB και μείωση των τιμολογίων ζητάει η Motor Oil – Υπέρμετρα τα κόστη για τους εγχώριους παίκτες

Δυσανάλογα βάρη για τις ελληνικές εταιρείες, χρήστες του ΕΣΦΑ από την έως τώρα αξιοποίηση του IGB εντοπίζει η Motor Oil, εξαιτίας των προβλέψεων του υφιστάμενου ρυθμιστικού πλαισίου.


Στο πλαίσιο διαβούλευσης για τις δημοπρασίες κατανομής δυναμικότητας της περιόδου 2025-2026 που «έτρεξε» η ΡΑΑΕΥ, ο όμιλος διατύπωσε την άποψη ότι θα πρέπει να καταστεί εφικτή άμεσα η αντίστροφη ροή φυσικού αερίου μέσω του IGB, απευθείας προς το ΕΣΦΑ.

Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζει η Motor Oil, από την έναρξη λειτουργίας του αγωγού, η κύρια ροή παραμένει στην κατεύθυνση Νότου – Βορρά για την τροφοδοσία της Βουλγαρίας, είτε μέσω του TAP, είτε μέσω του FSRU Αλεξανδρούπολης. Ωστόσο, ο αρχικός σχεδιασμός δεν προέβλεψε ισότιμα δικαιώματα για τους Έλληνες χρήστες, με απευθείας εισαγωγή αερίου από το σημείο Κομοτηνή, προϋποθέτοντας διέλευση μέσω του TAP, με αποτέλεσμα την πρόσθετη επιβάρυνση με μεγαλύτερο κόστος.

Μάλιστα η εταιρεία επισημαίνει ότι λόγω του πρόσθετου κόστους που συνεπάγεται η χρήση του IGB, παρατηρείται λειψή αξιοποίηση του αγωγού, καθώς κατά τις πρόσφατες δημοπρασίες για τα έτη 2025-2029 δεν καταγράφηκε καμία δέσμευση από τους χρήστες. Αντίθετα, προκρίθηκε η εισαγωγή αερίου μέσω του FSRU και στη συνέχεια η εξαγωγή του μέσω του σημείου Σιδηρόκαστρο, παρακάμπτοντας έτσι τον IGB.

Αυτό αποτυπώνεται από τη συνολική χρήση του αγωγού, που φτάνει μόλις τις 35 γιγαβατώρες ημερησίως, έναντι των 106 γιγαβατωρών που είναι η τεχνική δυναμικότητα. Δηλαδή, ο IGB τροφοδοτεί το σύστημα φυσικού αερίου της Βουλγαρίας σε ένα ποσοστό χρήσης μόλις 33%.

Σύμφωνα με τη Motor Oil, η επιλογή αυτή έχει αρνητικές συνέπειες τόσο στην ασφάλεια εφοδιασμού, όσο και στην επιδιωκόμενη διαφοροποίηση πηγών για τους εγχώριους εισαγωγείς, αφού όπως σημειώνει, 2 υποδομές στρατηγικής σημασίας, όπως ο IGB και το FSRU, με συνολικό κόστος άνω των 750 εκατ. ευρώ θα πρέπει να προσφέρουν ουσιαστικά οφέλη τους Έλληνες χρήστες με όρους ανταγωνιστικότερου κόστους, σε σχέση με τις υπόλοιπες διασυνδέσεις. Διαφορετικά, η περιορισμένη αξιοποίησή τους υποσκάπτει τη σκοπιμότητα του Κάθετου Διαδρόμου.

Συμπερασματικά, ο όμιλος συστήνει στη Ρυθμιστική Αρχή, να προχωρήσει όσο το δυνατό συντομότερα και σε συνεργασία με τους 2 Διαχειριστές, σε πρόβλεψη δυναμικότητας αντίστροφης ροής. Επιπλέον, και στην προσφορά αδιάλειπτης δυναμικότητας στο σημείο εισαγωγής, βάσει του αρχικού σχεδιασμού. Σημειώνεται ότι, πέραν των παραπάνω, η Motor Oil ζητάει την αναπροσαρμογή των τιμολογίων στο πλαίσιο του Κάθετου Διαδρόμου, προκειμένου να καταστεί ελκυστικότερο για τις ελληνικές εταιρείες το κόστος των εμπορικών ροών. Διαδικασία που όπως έγραψε χθες το energypress, βρίσκεται σε εξέλιξη, μετά και τη σχετική απόφαση των 5 Διαχειριστών, των χωρών δηλαδή που συμμετέχουν στον Διάδρομο.

Ανάλογη θέση με αυτή της Motor Oil έλαβε και η Gastrade, τονίζοντας τη σημασία δημοπράτησης της διαθέσιμης, μη δεσμευμένης μακροπρόθεσμης δυναμικότητας στο σημείο Κομοτηνή, ως ανταγωνιστικότερη επιλογή εισόδου, έναντι του TAP.

«Είναι κρίσιμο για την εξυπηρέτηση των τελικών χρηστών που σκοπεύουν να προσεγγίσουν τη βουλγαρική αγορά και, ως εκ τούτου, κρίσιμο για τη στήριξη της διαφοροποίησης των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου της ευρύτερης περιοχής της ΝΑ Ευρώπης», υπογραμμίζει η εταιρεία.