Με τα ορυκτά καύσιμα να καλύπτουν περίπου το 50% του παγκόσμιου ενεργειακού μείγματος το 2050 και τον OPEC να προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 1,45 εκατ. βαρέλια/ημερησίως το 2025 και κατά 1,43 εκατ. βαρέλια/ημερησίως ημέρα το 2026, οι ελληνικές εταιρίες διύλισης στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης και ακολουθώντας τους κανονισμούς της ΕΕ, προετοιμάζονται για την παραγωγή «πράσινων» καυσίμων όλων των κατηγοριών.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του κλάδου η αυξανόμενη ζήτηση καυσίμων τα επόμενα χρόνια θα οδηγήσει σε αύξηση των επενδύσεων έως το 2030, παρά το γεγονός ότι τη διετία 2023-2024 σημειώθηκε σημαντική κάμψη.
Τα «πράσινα» καύσιμα αναμένεται να βρεθούν στο επίκεντρο αυτών των επενδύσεων καθώς η πρόσμιξη τους στις βενζίνες, το ντίζελ, τα αεροπορικά καύσιμα και τα καύσιμα ναυτιλίας, αποτελεί υποχρέωση που επιβάλλουν οι κανονισμοί της ΕΕ όχι μόνο για τους χρήστες αλλά και για τους παραγωγούς που πρέπει να προετοιμαστούν κατάλληλα.
Αεροπορικά καύσιμα
Στο επίκεντρο των συζητήσεων αυτή την περίοδο βρίσκονται τα «πράσινα» αεροπορικά καύσιμα μέσω της εφαρμογής του ευρωπαϊκού κανονισμού ReFuelEU από το 2025, με αρχικό ποσοστό πρόσμιξης SAF (Sustainable Aviation Fuel) 2%. Το ποσοστό αυτό προβλέπεται να αυξηθεί στο 6% το 2030, για να φθάσει σταδιακά στο 70% το 2050.
Οι ελληνικές εταιρίες διύλισης HelleniQ Energy και Motor Oil ήδη από τις αρχές του 2025 διαθέτουν αεροπορικά καύσιμα με πρόσμιξη 2% SAF.
Μάλιστα η HelleniQ Energy από το 2021 εφάρμοσε ένα πιλοτικό πρόγραμμα διαθέτοντας καύσιμα με πρόσμιξη SAF στην Aegean για τις πτήσεις της από το αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης. Το καύσιμο προέρχονταν αρχικά από τη φιλανδική εταιρεία Neste, αλλά ο ελληνικός όμιλος συνεργάζεται πλέον με ολοένα και περισσότερους προμηθευτές.
Το SAF είναι αεροπορικό καύσιμο που παράγεται από ανακυκλωμένα έλαια, λίπη, ή οργανικά απόβλητα και μπορεί να μειώσει τις εκπομπές έως και κατά 80%, χωρίς να απαιτείται τροποποίηση στους κινητήρες των αεροσκαφών.
Για την παραγωγή του η HelleniQ Energy προωθεί τη δημιουργία μονάδας για «πράσινα» αεροπορικά καύσιμα με παραγωγή 150.000 τόνων ετησίως, ποσότητα που υπερβαίνει τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς γεγονός που σημαίνει ότι σημαντικές ποσότητες θα κατευθυνθούν σε εξαγωγές. Η μονάδα θα βασιστεί σε πρώτες ύλες όπως τα υπολείμματα τροφών, τα τηγανόλαδα και τα ζωικά λίπη, ακολουθώντας το ευρωπαϊκό μοντέλο που αποκλείει προϊόντα που ενδέχεται να επιβαρύνουν την τροφική αλυσίδα.
Παράλληλα στη Θεσσαλονίκη, η HelleniQ Energy δημιουργεί το Green Hub North Project το οποίο στοχεύει να εξελιχθεί σε κόμβο παραγωγής υγρών καυσίμων χαμηλού άνθρακα, ενσωματώνοντας παραγωγή HVO, βιο-αιθέρων, πράσινου υδρογόνου, καθώς και εγκαταστάσεις αποθήκευσης και ΑΠΕ. Εξάλλου η επεξεργασία πρώτων υλών φυτικής προέλευσης στις υπάρχουσες μονάδες αποθείωσης, επιτρέπει την παραγωγή «πράσινου ντίζελ».
Στον ναυτιλιακό τομέα, η Helleniq Energy έχει ξεκινήσει την παραγωγή μείγματος ναυτιλιακού καυσίμου (mazut) με βιοντίζελ, χρησιμοποιώντας αποκλειστικά απορρίμματα ελαίων. Η χρήση βιοκαυσίμων στη ναυτιλία εντάσσεται στο πλαίσιο του FuelEU Maritime, με τις εταιρίες να αναζητούν τρόπους συμμόρφωσης ενόψει της ενσωμάτωσης του τομέα στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών.
Παραγωγή βιοκαυσίμων
Σε ανάλογο μήκος κύματος η Motor Oil προωθεί τη δημιουργία εγκαταστάσεων προηγμένων βιοκαυσίμων, με στόχο την παραγωγή άνω των 250.000 τόνων ετησίως. Επιπλέον, βρίσκονται στα σκαριά επενδύσεις για την ανάπτυξη e-μεθανόλης, με προγραμματισμένη παραγωγή 25.000 τόνων έως το 2029.
Το 2022 ο όμιλος εξαγόρασε την Elin Verde με αντικείμενο την παραγωγή και εμπορία βιοκαυσίμων, η οποία διαθέτει εργοστάσιο παραγωγής βιοντίζελ στη ΒΙ.ΠΕ Βόλου, ενώ ελέγχει και την «Πράσινο Λάδι» που δραστηριοποιείται στη συλλογή και εμπορία χρησιμοποιημένων μαγειρικών ελαίων και ζωικών λιπών (που αποτελούν την πρώτη ύλη για τα βιοκαύσιμα).
Το κόστος των συγκεκριμένων καυσίμων αλλά και κυρίως η ανεπάρκεια πρώτων υλών είναι από τα κυριότερα προβλήματα στην παραγωγή και τη χρήση τους. Αξίζει αναφερθεί ότι το κόστος του SAF αρχικά ήταν πενταπλάσιο από το απλό καύσιμο αεροπορίας και σήμερα είναι διπλάσιο. Βεβαίως το χαμηλό ποσοστό πρόσμιξης μειώνει δραστικά την επίπτωση στην τελική τιμή του προϊόντος.
www.worldenergynews.gr