Πέρασαν δύο χρόνια από τότε που η διοίκηση της Motor Oil παρουσίασε τη στρατηγική του 2030 για τον ενεργειακό και εταιρικό μετασχηματισμό της σε έναν ολοκληρωμένο και διαφοροποιημένο όμιλο ενέργειας.
Στην επικαιροποιημένη στρατηγική που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η Motor Oil δίνεται έμφαση στην επίτευξη του στόχου ώστε το 40% των EBITDA του 2030 να προέρχεται από τις «πράσινες» και ευέλικτες τεχνολογίες ενέργειας αλλά και την κυκλική οικονομία.
Πλώρη για πράσινα EBITDA 400 – 500 εκατ. ευρώ
Με τα σημερινά δεδομένα, δηλαδή με μία λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) ύψους 1,4 δισ. ευρώ (2023) η Motor Oil αποσκοπεί ώστε περίπου 400 με 500 εκατ. ευρώ να χτιστούν… από τους τομείς της ηλεκτρικής ενέργειας και της κυκλικής οικονομίας.
Το «φορτίο» αυτό καλούνται να σηκώσουν η MORE Energy, η nrg και οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της κυκλικής οικονομίας, Thalis, LPC, Verd και φυσικά το νέο απόκτημα του ομίλου της Motor Oil, η ΗΛΕΚΤΩΡ.
Η πρόοδος του μετασχηματισμού στη Motor Oil
Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο όμιλος η πρόοδος που έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα μεταφράζεται σε επενδύσεις 1,8 δισ. ευρώ σε σύνολο 4 δισ. ευρώ που επιδιώκει να ολοκληρώσει μέχρι το 2030.
Πιο συγκεκριμένα στο σχέδιο ενεργειακής μετάβασης η Motor Oil έχει πετύχει στους τομείς:
1. Ενεργειακή απόδοση και βιωσιμότητα των διυλιστηρίων να χτίσει έργα χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος.
Πιο συγκεκριμένα έχει υπό κατασκευή νέα μονάδα προπυλενίου 160.000 τόνων ετησίως. Η κατασκευή θα ολοκληρωθεί το 2025.
Εντός του 2025 θα επεκταθεί και η δυνατότητα αποθήκευσης κατά 40.000 κυβικά μέτρα.
Ανάπτυξη του προγράμματος παραγωγής βιοκαυσίμων με επιπλέον 250.000 τόνους ετησίως.
2. Στον τομέα ηλεκτρικής ενέργειας
Κατέχει τη δεύτερη θέση στις ΑΠΕ με έργα σε λειτουργία 839 MW από 279 MW το 2021.
Ξεκίνησε η δοκιμαστική λειτουργία του CCGT 877 MW στην Κομοτηνή, την πλέον αποδοτικής μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο.
Στην ανάπτυξη 1.550 φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων από 145 το 2021.
3. Ολοκληρωμένη και διαφοροποιημένη δραστηριότητα στην κυκλική οικονομία.
Η Motor Oil διαθέτει μία από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες κυκλικής οικονομίας στην Ελλάδα.
Διαχειρίζεται 300.000 τόνους στερεών αποβλήτων.
Επεξεργάζεται 15 εκατ. κυβικά μέτρα ετησίως αστικών λυμάτων,
Συλλέγει και παράγει βιοκαύσιμα 25.000 τόνους ετησίως.
Η ανάπτυξη της MORE Energy
Ναυαρχίδα… στην ενεργειακή μετάβαση της Motor Oil είναι η θυγατρική MORE Energy.
Πρόκειται για την εταιρεία που δραστηριοποιείται στις ΑΠΕ, την αποθήκευση ενέργειας και τις διαχείριση ενέργειας.
Ο στόχος είναι από τα 839 MW και τα 135 εκατ. ευρώ σε EBITDA να ανέλθει στα 2 GW το 2030 με EBITDA τα 250 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα της MORE Energy το 2030 αναμένονται σε 350 εκατ. ευρώ.
Κοντά στη MORE Energy βρίσκονται και οι άλλες δραστηριότητες της Motor Oil στην ηλεκτρική ενέργεια.
Η nrg διαθέτει 235.000 πελάτες (2,5 TWh), ενώ η incharge που δραστηριοποιείται στην ηλεκτροκίνηση στοχεύει σε 4.000 φορτιστές το 2030 από 1.550 σήμερα.
Στη φαρέτρα της Motor Oil προστίθεται και άλλο ένα όπλο στην ανάγκη για ευέλικτη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής. Πρόκειται για τη «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής» μονάδα ισχύος 877 MW όπου η Motor Oil ελέγχει το 50%. Ήδη στην ηλεκτροπαραγωγή με φυσικό αέριο συμμετέχει με 35% στην «Korinthos Power». Τα EBITDA που χτίζουν οι συμμετοχές στην ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο και η nrg υπολογίζονται σε 200 εκατ. ευρώ.
Η κυκλική οικονομία
Οι δραστηριότητες της Motor Oil στην κυκλική οικονομία ήδη αποδίδουν καρπούς.
Οι θυγατρικές της Thalis, LPC και «Πράσινο Λάδι» θα δώσουν το 2024 έσοδα 220 εκατ. ευρώ και EBITDA 25 εκατ. ευρώ.
Η ΗΛΕΚΤΩΡ για το πρώτο εξάμηνο παρουσίασε 100 εκατ. ευρώ έσοδα και EBITDA 19 εκατ. ευρώ.
Οι προοπτικές της εταιρείας στη διαχείριση αποβλήτων είναι ευοίωνες. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων ανέρχεται στα 110 εκατ. ευρώ, ενώ στον τομέα ανοίγεται μία αγορά 5 δισ. ευρώ στα στερεά απόβλητα.
Σε πλήρη ανάπτυξη είναι επίσης και τα projects του υδρογόνου σε συνδυασμό με την αποθήκευση CO2. Το υδρογόνο χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος προορίζεται για τις μεταφορές, τα δίκτυα φυσικού αερίου, τη ναυτιλία και τη βιομηχανία.
Αντίστοιχη εξέλιξη υπάρχει και από τη δραστηριότητα στα e-fuels (συνθετικά καύσιμα) που προορίζονται για τις αεροπορικές μεταφορές, τη ναυτιλία και τη χημική βιομηχανία.
Motor Oil: Το δίκτυο των πρατηρίων και η μικρή λιανική
Με τη Motor Oil να έχει ήδη μία δυναμική εξωστρέφεια καθώς το 75% των πωλήσεων της πραγματοποιείται εκτός Ελλάδος, σκοπεύει να αξιοποιήσει τα νέα εναλλακτικά καύσιμα από το δίκτυο των 1.500 πρατηρίων Avin και Coral σε Ελλάδα και Βαλκάνια.
Η Motor Oil επισημαίνει επίσης και το άνοιγμα της στη μικρή λιανική όχι μόνο στα πρατήρια της αλλά κι εκτός αυτών.
Μετά την ανάπτυξη στις γειτονιές των πρώτων δύο smartshop, εξαγόρασε και την Twenty4 Shopen με 25 μικρά καταστήματα λιανικής.
(αναδημοσίευση από Οικονομικό Ταχυδρόμο)