Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2024

Motor Oil – Helleniq Energy: «Φλερτάρουν» με EBITDA πάνω από 1 δισ. ευρώ – «Φουλάρουν» στις ΑΠΕ

Καθαρό ορίζοντα μέχρι το τέλος του έτους διακρίνουν Motor Oil και Helleniq Energy που με καθαρή αθροιστική κερδοφορία πρώτου εξαμήνου 2024, 556 εκατ. ευρώ (209 εκατ. καθαρά κέρδη η Helleniq και 347 εκατ. η Motor Oil) καταστρώνουν την αναπτυξιακή τους στρατηγική, «εξουδετερώνοντας» και την… απειλή της έκτακτης εισφοράς που επιβλήθηκε στα διυλιστήρια για τα «υπερκέρδη» του 2023.


Η Motor Oil αποτιμά την «λυπητερή» της εισφοράς στα 205 εκατ. και η Helleniq Energy στα 173 εκατ. την ώρα που τα προσαρμοσμένα EBITDA (λειτουργικά κέρδη) πρώτου εξαμήνου της Motor Oil  διαμορφώθηκαν στα 624 εκατ. και της Helleniq Energy στα 570 εκατ.

Την ίδια στιγμή, με δεδομένο πως οι προβλέψεις των διοικήσεων των δύο εταιρειών είναι συγκρατημένα αισιόδοξες για το διάστημα που απομένει μέχρι το τέλος του έτους, εφόσον οι επιδόσεις του δεύτερου εξαμήνου ακολουθήσουν ανάλογη πορεία με τις αντίστοιχες του πρώτου και τα αθροιστικά EBITDA «γράψουν» πάνω από 2 δισ. στο τέλος του 2024, η έκτακτη εισφορά θα «σβήσει» χωρίς να εκτροχιάσει τα οικονομικά μεγέθη.

Αξίζει να σημειωθεί πως πάνω από το 50% των κερδών των δύο εταιρειών προέρχεται από εξαγωγές με τους δύο ομίλους να τοποθετούν στο επίκεντρο της στρατηγικής τους την ενίσχυση της εξωστρέφειας, την ώρα που φουλάρουν μηχανές για να συμβαδίσουν με την πράσινη μετάβαση, εντείνοντας τις επενδύσεις σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (σε Ελλάδα και εξωτερικό).

Γκάζια στις ΑΠΕ

Στο πλαίσιο αυτό, η Energy ωριμάζει ένα χαρτοφυλάκιό ΑΠΕ, το οποίο ανέρχεται σε 4,3 GW και προσβλέπει σε λειτουργία 1 GW στα τέλη του 2025, η οποία εκτιμάται ότι θα διπλασιαστεί έως το 2030.

To όχημα για την ενίσχυση της πράσινης «δύναμης πυρός» της Motor Oil είναι η MORE που διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο έργων εγκατεστημένης ισχύος  της τάξης των 900 MW, με στόχο το 2030 οι ΑΠΕ σε λειτουργία να προσεγγίσουν και να ξεπεράσουν τα 2GW.

Κινητήριος δύναμη οι εξαγωγές για την Motor Oil

Η αύξηση του όγκου πωλήσεων το Α’ εξάμηνο 2024 έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2023 οφείλεται στη μεγαλύτερη παραγωγή του διυλιστηρίου της εταιρείας καθώς την περίοδο Μαΐου – Ιουλίου 2023 είχαν πραγματοποιηθεί εργασίες περιοδικής συντήρησης σχεδόν στο σύνολο των μονάδων του διυλιστηρίου.

Το Α’ εξάμηνο 2024 ο όμιλος είχε έσοδα από παροχή υπηρεσιών το μεγαλύτερο μέρος των οποίων αφορούσε δραστηριότητες της NRG SUPPLY AND TRADING ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Ε., της MOTOR OIL RENEWABLE ENERGY ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε., της ΘΑΛΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ Α.Ε. και το υπόλοιπο δραστηριότητες της OFC ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΥ ΚΑΥΣΙΜΟΥ A.E.

Από την ανάλυση των στοιχείων όγκου των ενοποιημένων πωλήσεων προκύπτει ο έντονα εξαγωγικός χαρακτήρας του ομίλου αφού οι πωλήσεις εξωτερικού και ναυτιλίας ανήλθαν το Α’ εξάμηνο 2024 σε 77,68% επί του συνολικού όγκου των πωλήσεων έναντι 72,30% την αντίστοιχη περίοδο του 2023 καθώς και η σημαντική συμμετοχή της βιομηχανικής δραστηριότητας διαμορφώθηκε σε 87,24% το Α’ εξάμηνο 2024 έναντι 80,13% την αντίστοιχη περίοδο του 2023.

Λίφτινγκ στο διυλιστήριο

Η συνολική επενδυτική δαπάνη της εταιρείας το Α’ εξάμηνο 2024 διαμορφώθηκε σε 82 εκατ. ευρώ από την οποία τα 80 εκατ. ευρώ διατέθηκαν για την «αναμόρφωση» του διυλιστηρίου ως εξής:

α) Ποσό 20,4 εκατ. ευρώ αφορά στο έργο κατασκευής της νέας μονάδας παραγωγής προπυλενίου συνολικού προϋπολογισμού Ευρώ 125 εκατ.

β) Ποσό 16,7 εκατ. ευρώ αφορά στο έργο κατασκευής νέας μονάδας συμπαραγωγής ισχύος και θερμότητας υψηλής απόδοσης, δυναμικότητας 57 MW και συνολικού προϋπολογισμού Ευρώ 60 εκατ.

γ) Ποσό 15,7 εκατ. ευρώ αφορά σειρά έργων μικρότερης κλίμακας (miscellaneous) με σκοπό την ενίσχυση των όρων ασφαλείας και υγιεινής, καθώς επίσης και τη βελτίωση των περιβαλλοντικών όρων του Διυλιστηρίου.

δ) Ποσό 11,3 εκατ. ευρώ αφορά έργα αναβάθμισης του υφιστάμενου λιμένος του Διυλιστηρίου για την αξιοπιστία της λειτουργίας του, καθώς επίσης και την κατασκευή νέου προβλήτα σε περιοχή κοντά στο Διυλιστήριο.

ε) Ποσό 11 εκατ. ευρώ αφορά συνήθεις εργασίες συντήρησης, αναβάθμισης και μετατροπών (revamping) των επιμέρους μονάδων του Διυλιστηρίου καθώς και έργα ανάπτυξης και λειτουργικής ασφάλειας του Διυλιστηρίου όπως η αναβάθμιση των πληροφοριακών συστημάτων.

στ) Ποσό Ευρώ 2,7 εκατ. ευρώ αφορά έργα κατασκευής νέων δεξαμενών.

ζ) Ποσό 2,2 εκατ. ευρώ αφορά περιβαλλοντικά έργα μεταξύ των οποίων η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών και συστήματος αποθήκευσης ενέργειας σε μπαταρίες, που δίνουν τη δυνατότητα μείωσης του ανθρακικού αποτυπώματος του Διυλιστηρίου, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη ενεργειακή αυτονομία.

Στο ποσό συμπεριλαμβάνονται δαπάνες για τη μελέτη αρχικού σχεδιασμού έργου κατασκευής προηγμένου συστήματος δέσμευσης, χρήσης και προσωρινής αποθήκευσης άνθρακα για τη μείωση εκπομπών CO2 από τις μονάδες του Διυλιστηρίου.

Η συνολική επενδυτική δαπάνη της εταιρείας για τ0 2024 αναμένεται να διαμορφωθεί σε 210 εκατ. ευρώ.

Βελτιωμένα περιθώρια διύλισης για την Helleniq Energy

Βάσει των εκτιμήσεων της Helleniq Energy, οι τιμές αργού πετρελαίου (τύπου Brent) το Β’ τρίμηνο 2024 διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο 8% υψηλότερα σε σχέση με το Β’ Τρίμηνο 2023, στα $85/βαρέλι. Αντίστοιχα, η ισοτιμία του ευρώ έναντι του δολαρίου διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο στα 1,08, έναντι 1,09 το Β’ τρίμηνο 2023.

Οι τιμές του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας υποχώρησαν περαιτέρω και διαμορφώθηκαν χαμηλότερα σε σχέση με το Β’ τρίμηνο 2023, κατά 10% και 26% αντίστοιχα. Παράλληλα, οι τιμές δικαιωμάτων εκπομπών CO2 κατέγραψαν πτώση κατά 21%, κατά μέσο όρο, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Τα περιθώρια διύλισης βελτιώθηκαν ελαφρώς σε σχέση με το Β’ τρίμηνο 2023, παρέμειναν, ωστόσο, χαμηλότερα σε σχέση με το Α’ τρίμηνο 2024. Το διεθνές περιθώριο αναφοράς συστήματος των διυλιστηρίων μας διαμορφώθηκε το Β’ τρίμηνο 2024 κατά μέσο όρο στα $5,5/βαρέλι, έναντι $4,4/βαρέλι το Β’ τρίμηνο 2023.

Ανοδικά η εσωτερική αγορά

Η ζήτηση στην εσωτερική αγορά διαμορφώθηκε στους 1,5 εκατ. τόνους το Β’ τρίμηνο 2024, υψηλότερα κατά 1%, με την κατανάλωση των καυσίμων κίνησης να βελτιώνεται κατά 3% σε σχέση με το Β’ τρίμηνο 2023. Σημαντική αύξηση κατά 17% σημείωσε την ίδια περίοδο η ζήτηση αεροπορικών καυσίμων, ενώ η κατανάλωση ναυτιλιακών καυσίμων υποχώρησε κατά 3%.

Η στρατηγική

Με δεδομένο ότι η ενεργειακή μετάβαση απαιτεί σίγουρα και συνετά βήματα, ο όμιλος ποντάρει στο στρατηγικό πλάνο Vision 2025 (βασικός πυλώνας ο πράσινος μετασχηματισμός) με βασικά σημεία του πλάνου του την βελτίωση του υφιστάμενου χαρτοφυλακίου διύλισης και εμπορίας αλλά και την ανάπτυξη ενός δεύτερου πυλώνα σε ΑΠΕ, με βραχυπρόθεσμο στόχο τη λειτουργία 1 GW έργων ΑΠΕ και προσθήκη περίπου €100 εκατ. στη λειτουργική κερδοφορία.

Στον κλάδο της Διύλισης και Πετροχημικών, βρίσκονται σε εξέλιξη έργα ενεργειακής αυτονομίας και εξοικονόμησης ενέργειας, καθώς και οι εργασίες για την επένδυση σε μονάδα συμπαραγωγής βιοκαυσίμων νέας γενιάς και την επέκταση του εργοστασίου παραγωγής πολυπροπυλενίου, που αναμένεται να ολοκληρωθούν στην επόμενη διετία.