Να δημιουργηθεί το θεσμικό πλαίσιο χρήσης του νέου καυσίμου υπογράμμισε ο Γιώργος Τριανταφύλλου, γενικός διευθυντής Στρατηγικής της Motor Oil σε πρόσφατο συνέδριο του ΣΕΒ
Την ανάγκη να καταρτιστεί το ταχύτερο δυνατό ένα εθνικό στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξή του υδρογόνου και να δημιουργηθεί το θεσμικό πλαίσιο χρήσης του νέου καυσίμου υπογράμμισε ο Γιώργος Τριανταφύλλου, γενικός διευθυντής Στρατηγικής της Motor Oil σε πρόσφατο συνέδριο τουΣΕΒ, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Ευρώπης που δεν διαθέτει τέτοιο σχεδιασμό.
Παρουσιάζοντας τις πρωτοβουλίες της Motor Oil στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης ο κ. Τριανταφύλλου υπογράμμισε ότι ο όμιλος μετεξελίσσεται σε πολυενεργειακό, μέσα από ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα, ύψους 2,5 δισ. ευρώ ως το 2030, με άξονες τις ΑΠΕ, το υδρογόνο, τα συνθετικά καύσιμα και την ηλεκτροκίνηση.
Όπως είπε χαρακτηριστικά ο τομέας της διύλισης αντιμετωπίζει ήδη σημαντικές προκλήσεις και παρά το γεγονός ότι τα υγρά καύσιμα βρίσκονται παγκοσμίως στο υψηλότερο σημείο ζήτησης η κατανάλωση τους οδεύει προς σταδιακή μείωση. Αντιμετωπίζοντας τις εξελίξεις η Motor Oil έχει θέσει τολμηρούς στόχους για τη δική της μετάβαση, επενδύοντας στις ΑΠΕ, σε μονάδες ανανεώσιμων και βιώσιμων καυσίμων (βιοκαύσιμα και συνθετικά καύσιμα), καθώς και στο υδρογόνο, το οποίο πρόκειται να παίξει σημαντικό ρόλο στο μελλοντικό ενεργειακό παζλ.
Oι διαφορές του υδρογόνου
«Ένα σύστημα που βασίζεται μόνο στον εξηλεκτρισμό δεν μπορεί να είναι ανταγωνιστικό σε σχέση με ένα σύστημα που συνδυάζει καύσιμα με βάση το ανανεώσιμο υδρογόνο» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Τριανταφύλλου και πρόσθεσε:
«Το πρόβλημα είναι ότι σήμερα το υδρογόνο και ιδιαίτερα το πράσινο υδρογόνο, που παράγεται από ηλεκτρόλυση με ρεύμα ΑΠΕ είναι μια πολύ ακριβή λύση. Ωστόσο η ίδια η εμπειρία από την ανάπτυξη των ΑΠΕ δείχνει ότι με τη σωστή υποστήριξη, οι τεχνολογίες μπορούν να μειώσουν το κόστος τους πάρα πολύ γρήγορα και να γίνουν ανταγωνιστικές με παραδοσιακές μορφές ενέργειας».
«Υπάρχει όμως μία σημαντική διαφορά μεταξύ του υδρογόνου από των ΑΠΕ, όσον αφορά στον τρόπο ανάπτυξης ώστε να πέσει το κόστος. Το υδρογόνο χρειάζεται την ταυτόχρονη ανάπτυξη της παραγωγής και της ζήτησης, πράγμα που μπορεί να γίνει με τη δημιουργία οικοσυστημάτων που φέρνουν μαζί φορείς, από την παραγωγή ως τη ζήτηση και εργάζονται παράλληλα για την ωρίμανση των έργων τους».
Το πρόγραμμα Τριήρης
Η Motor Oil επιχειρεί να δημιουργήσει αυτό το οικοσύστημα υδρογόνου με το πρόγραμμα Τριήρης,το οποίο φέρνει κοντά 25 φορείς, που δουλεύουν μαζί για τη δημιουργία μίας κοιλάδας υδρογόνου στην Κόρινθο.
Παράλληλα, η Motor Oil εξετάζει και την ανάπτυξη τεχνολογίας Δέσμευσης και Διακράτησης Διοξειδίου του Ανθρακα (CCS). Τρεις εταιρίες ζήτησαν χρηματοδότηση φέτος από την Ευρωπαϊκή Ένωση για σχετικά έργα και η Motor Oil ήταν μια από αυτές.
Όπως εξήγησε ο κ. Τριανταφύλλου το CCS είναι μια τεχνολογία λιγότερο ώριμη, τεχνικά δύσκολη και ενεργοβόρα. Μπορεί να μην λύνει όλα τα προβλήματα, ανοίγει όμως το δρόμο για άλματα στην απανθρακοποίηση βιομηχανιών όπως τα διυλιστήρια που δεν θα είχαν άλλη επιλογή για πετύχουν το στόχο αυτό, πέραν της μείωσης της δραστηριότητας. Παράλληλα δίνει τη δυνατότητα παραγωγής καυσίμων και άλλων μορφών ενέργειας χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος. Η Ευρώπη έχει αρχίσει να συμπεριλαμβάνει στα προγράμματά της και αυτή την τεχνολογία, η οποία για να αναπτυχθεί χρειάζεται πολύ ισχυρές συνεργασίες, δημιουργία clusters και χρήση των ίδιων υποδομών.
Το έργο που εξετάζει η Motor Oil αφορά σε μία επένδυση 200 εκατ ευρώ, που θα μειώσει το ανθρακικό αποτύπωμα κατά 500.000 τόνους CO2 το χρόνο.
Πρόκειται για μια μονάδα που θα ενταχθεί στη μονάδα παραγωγής υδρογόνου της εταιρίας, μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων του συγκροτήματος, ενώ μελλοντικά, με το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, θα μπορούσε να παρέχει και σε τρίτους αυτού του τύπου το υδρογόνο.
www.worldenergynews.gr