Η μεταφορά ισραηλινού αερίου στην Ευρώπη είτε με τη μορφή του LNG μέσω Αιγύπτου, είτε μέσω αγωγού από την Τουρκία, και σε μακρύτερο χρόνο ενδεχομένως μέσω του αγωγού East Med βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων με αφορμή και την πολιτική της ΕΕ για απεξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα έως το 2027.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά την πρόσφατη συνάντηση, την περασμένη Δευτέρα 11 Απριλίου, του υπουργού Περιβάλλοντος- Ενέργειας Κώστα Σκρέκα με τους ομολόγους του του Ισραήλ και της Κύπρου, την κα Ελχαράρ και την κα Νατάσα Πηλείδου η έμφαση δόθηκε στο ενδεχόμενο μεταφοράς του αερίου της Ανατολικής Μεσογείου ως LNG από τις εγκαταστάσεις υγροποίησης της Αιγύπτου.
Ισραηλινοί αξιωματούχοι και ειδικοί εκτιμούν πλέον ότι το Ισραήλ θα μπορούσε να κατασκευάσει έναν ή περισσότερους αγωγούς, ενδεχομένως μέσω Ελλάδας ή Τουρκίας, ή να αυξήσει την ποσότητα φυσικού αερίου που διοχετεύεται στην Αίγυπτο για να υγροποιηθεί και στη συνέχεια να εξαχθεί ως LNG, σύμφωνα με δημοσιεύματα μετά τις δηλώσεις της Ισραηλινής υπουργού Ενέργειας Καρίν Ελχαράρ στη Γαλλική Ένωση Δημοσιογράφων που ασχολούνται με θέματα Άμυνας.
«Έχουμε την ικανότητα και θα προσπαθήσουμε να κάνουμε ό,τι μπορούμε», είπε η κα Ελχαράρ, αναφερόμενη στις δυνατότητες πωλήσεων φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Πάντως οι δύο σταθμοί LNG της Αιγύπτου , στη Δαμιέτα και στο Ίντκου, θεωρείται ότι δεν διαθέτουν το απαιτούμενο δυναμικό για να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες της ΕΕ. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η δημιουργία ενός νέου σταθμού LNG στην Κύπρο.
Ενδεικτικές του κλίματος ήταν οι δηλώσεις της υφυπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Βικτόρια Νόουλαντ, που τάχθηκε κατά της μεταφοράς του αερίου της ΝΑ Μεσογείου μέσω αγωγού και προέκρινε ως μόνη λύση τη μεταφορά υγροποιημένου αερίου (LNG).
Στο τραπέζι όλες τις πιθανές εκδοχές
Πάντως οι ισραηλινοί δηλώνουν ότι είναι διαθέσιμοι να εξετάσουν όλες τις πιθανές εκδοχές μεταξύ των οποίων και τη μεταφορά αερίου με αγωγό μέσω της Τουρκίας. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι εξαγωγές του ισραηλινού αερίου μέσω αγωγού από τα εδάφη της Τουρκίας, ήταν πρόταση που υπήρχε στο παρελθόν αλλά είχε “παγώσει” τα προηγούμενα χρόνια, όσο διαρκούσε και ο “πάγος” στις σχέσεις Τελ Αβίβ- ‘Αγκυρας.
Στην τουρκική διαδρομή, η οποία αρχικώς είχε στηριχθεί από τις ΗΠΑ, είχαν αντιταχθεί κατηγορηματικά η Κύπρος και η Ελλάδα.
Σύμφωνα με τον πρώην υπουργό Ενέργειας του Ισραήλ και πλέον βουλευτή της αντιπολίτευσης Yuval Steinitz ένας αγωγός προς την Τουρκία θα κόστιζε 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια και θα χρειαζόταν δύο έως τρία χρόνια για να κατασκευαστεί.
Ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας αναμένεται στο Ισραήλ τις επόμενες εβδομάδες.
Αύξηση εξαγωγών
Σε πρώτη φάση πάντως, ως πιο άμεση και γρήγορη λύση για την εξαγωγή ισραηλινού αερίου στην Ευρώπη φαίνεται πως προκρίνεται η αύξηση των εξαγωγών στην Αίγυπτο, απ’ όπου το αέριο μπορεί να εξαχθεί ως υγροποιημένο.
Σύμφωνα με δηλώσεις του κ. Steinitz, το Ισραήλ θα μπορούσε να εξάγει μέσω Ελλάδας, Τουρκίας και Αιγύπτου ταυτόχρονα, επειδή έχει «αρκετό φυσικό αέριο για εξαγωγή μέσω των τριών καναλιών». Κατά τον πρώην υπουργό, για τον EastMed δεν έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση, ένα έργο το οποίο εκτιμά ότι θα κοστίσει περί τα 6 δισ. δολάρια και ότι θα χρειαστούν περίπου τέσσερα χρόνια για να ολοκληρωθεί.
www.worldenergynews.gr