Ανοδική τροχιά έχουν πάρει οι τιμές των υγρών καυσίμων στο πρώτο εξάμηνο του έτους καθώς μετά τη σταδιακή άρση των lockdown και την εκκίνηση των μαζικών εμβολιασμών τροφοδοτήθηκε και η ανάκαμψη της ζήτησης.
Το αργό πετρέλαιο Μπρεντ έχει ανέβει πάνω από 80% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο έχοντας διαμορφωθεί στα 71 δολ. ανά βαρέλι από περίπου 38 δολ.
Το αποτέλεσμα των ανατιμήσεων στις διεθνείς αγορές του «μαύρου» χρυσού είναι να επηρεαστούν και οι τιμές των πετρελαιοειδών προϊόντων σε επίπεδο κατανάλωσης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων από την αρχή του χρόνου η αμόλυβδη βενζίνη έχει ακριβύνει κατά 0,175 ευρώ το λίτρο, ήτοι περίπου 12% έχοντας ανέβει στα 1,612 ευρώ το λίτρο έναντι 1,437 ευρώ που ήταν τον περασμένο Ιανουάριο.
Από πέρυσι, όμως τον Ιούνιο, η αύξηση της μέσης τιμής λιανικής πώλησης της βενζίνης είναι 18%, οπότε και το συγκεκριμένο προϊόν πωλούταν προς 1,367 ευρώ ανά λίτρο.
Το κρεσέντο ανατιμήσεων που ξεκίνησε από τις αρχές της χρονιάς έχει φρενάρει το τελευταίο τρίμηνο, και συγκεκριμένα από την 1η Μαρτίου, οπότε και η μέση τιμή της κυμαίνεται στα επίπεδα των 1,6 με 1,612 ευρώ το λίτρο. Η προηγούμενη κούρσα ανόδου αποδίδεται στην ανάκαμψη των τιμών του αργού πετρελαίου.
Πάντως, μπορεί οι εταιρίες πετρελαιοειδών και τα διυλιστήρια να χαμογελούν… από τις αυξήσεις που θα τους αποφέρουν υψηλότερα έσοδα σε συνδυασμό και με την ανάκαμψη της ζήτησης, ωστόσο, σύμφωνα με αναλυτές, τα δύσκολα για τον κλάδο είναι μπροστά.
Η αυξητική πορεία των δικαιωμάτων των ρύπων και η αναγκαστική προσαρμογή των επιχειρήσεων στην ενεργειακή μετάβαση προκαλεί πρόσθετες δαπάνες, με αποτέλεσμα τα προαναφερόμενα έσοδα να μην μετατραπούν σε κέρδη.
Στον αντίποδα, νοικοκυριά κι επιχειρήσεις μετά από ένα χρόνο lockdown κι ανατροπών στα οικονομικά τους δεδομένα (μειώσεις εισοδημάτων, πωλήσεων κλπ) βγαίνουν στο ξέφωτο… με πρόσθετο κόστος, το οποίο δυσκολεύονται να αντισταθμίσουν από την επιστροφή στην κανονικότητα.