Πέμπτη 17 Ιουνίου 2021

Συμφωνία τον Ιούλιο με τη Βόρεια Μακεδονία «βλέπει» ο ΔΕΣΦΑ για να ξεκλειδώσει το Market Test του αγωγού αερίου μεταξύ των δύο χωρών

Σε συνεχείς επαφές βρίσκεται ο ΔΕΣΦΑ με την κρατική Εταιρεία Αξιοποίησης Ενεργειακών Πόρων της Βόρειας Μακεδονίας (MER), προκειμένου να πραγματοποιηθεί το… προτελευταίο βήμα που θα ανοίξει τον δρόμο για την κατασκευή του ελληνικού τμήματος του αγωγού φυσικού αερίου, που θα συνδέει τα συστήματα μεταφοράς των δύο χωρών. 


Το βήμα αυτό αφορά τη Συμφωνία Συνεργασίας (Cooperation Agreement), που θα υπογράψουν οι δύο εταιρείες και συνιστά προϋπόθεση για το τελευταίο βήμα, δηλαδή για τη διενέργεια του Market Test για το ελληνικό σκέλος του έργου (Νέας Μεσημβρία – Ευζώνων/ Γευγελή). Έτσι, καθώς ο ΔΕΣΦΑ προγραμματίζει να πραγματοποιήσει το Market Test στις αρχές του φθινοπώρου, στόχος του Διαχειριστή είναι το Cooperation Agreement να υπογραφεί μέσα στον Ιούλιο. 

Η Συμφωνία Συνεργασίας θα αποτυπώνει ουσιαστικά τη ρητή δέσμευση των δύο πλευρών για την κατασκευή του έργου. Σε αυτό το πλαίσιο, πέρα από το ότι θα αποτελεί τον «οδικό χάρτη» υλοποίησης του αγωγού, θα περιγράφει τις ευθύνες που θα αναλάβει κάθε εταιρεία έναντι του αντισυμβαλλόμενού της, σε περίπτωση που ματαιωθεί ή καθυστερήσει το σκέλος της υποδομής που της αναλογεί να κατασκευάσει. 

Όπως είναι φυσικό, μία τέτοια δέσμευση από την πλευρά της εταιρείας της γειτονικής χώρας, ως προς την ανάπτυξη του τμήματος που της αναλογεί, αποτελεί απαραίτητο εχέγγυο ώστε να είναι διασφαλισμένο σε όσους ενδιαφερθούν να συμμετάσχουν στο Market Test, πως θα δεσμεύσουν  ποσότητες σε ένα έργο το οποίο θα υλοποιηθεί στο σύνολό του. Κάτι που σημαίνει πως η Συμφωνία Συνεργασίας είναι απόλυτο προαπαιτούμενο, για να πραγματοποιηθεί η έρευνα αγοράς στην Ελλάδα. 

Προς υπογραφή και η Διακυβερνητική Συμφωνία 

Υπενθυμίζεται πως η πραγματοποίηση του Market Test, και η επιτυχής έκβασή του με την αποτύπωση επενδυτικού ενδαφέροντος, έχει τεθεί ως όρος από τη ΡΑΕ για να δώσει το οριστικό «πράσινο φως» στην κατασκευή του ελληνικού τμήματος. Όπως αναφέρει η Αρχή στο τελευταίο εγκεκριθέν 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2030 του ΔΕΣΦΑ: «Το εν λόγω έργο εντάσσεται μεν στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση Μεταφοράς, ωστόσο παρίσταται εύλογο να ανακτηθεί το κόστος επένδυσης από τους Χρήστες που δραστηριοποιούνται στην αγορά της Βόρειας Μακεδονίας. Για το λόγο αυτό, κρίνεται σκόπιμη η διενέργεια Market Test, οι όροι του οποίου θα εγκριθούν από τη ΡΑΕ. Προφανώς, η επιτυχία του εν λόγω Market Test αποτελεί πρόκριμα για την τελική έγκριση της Αρχής».  

Παράλληλα με το Cooperation Agreement, πρόκειται επίσης να υπογραφεί και Διακυβερνητική Συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας για τη διασύνδεση των δύο χωρών μέσω του έργο. Μάλιστα, όπως είχε αναφέρει πρόσφατα σε συνέδριο ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κ. Σκρέκας, η συμφωνία είναι έτοιμη κατά 99%, έχοντας κατατεθεί προς έγκριση στην Ε.Ε. Η υπογραφή της αποτελεί προϋπόθεση, ώστε η Βόρεια Μακεδονία να λάβει χρηματοδότηση για την υλοποίηση του τοπικού τμήματος από το Επενδυτικό Πλαίσιο Δυτικών Βαλκανίων WBIF (Western Balkans Investment Framework). 

Όσον αφορά το ελληνικό σκέλος, προϋπολογισμού 51,4 εκατ. ευρώ, ο ΔΕΣΦΑ έχει διασφαλίσει δανειοδότηση 25 εκατ. από την ΕΤΕπ. Σύμφωνα με το πρόγραμμα ανάπτυξης του Διαχειριστή, το υπόλοιπο ποσό θα καλυφθεί είτε με ίδια κεφάλαια, είτε με άλλο δάνειο. 

Το ελληνικό τμήμα θα έχει μήκος 57 χλμ., ξεκινώντας από τη Νέα Μεσημβρία και καταλήγοντας στον μεθοριακό σταθμό που ανήκει στα διοικητικά όρια της Κοινότητας Ευζώνων. Επίσης, στα πλαίσια του πρότζεκτ θα κατασκευασθεί και μετρητικός σταθμός.