Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2020

Κύπρος: Στη σκακιέρα του Covid-19 οι νέες γεωτρήσεις

H τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων που συμφωνήθηκαν με τις εταιρείες για το ερευνητικό και επιβεβαιωτικό πρόγραμμα γεωτρήσεων εντός της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ) της Δημοκρατίας, παρά την αβεβαιότητα που υπάρχει, είναι η υπ’ αριθμό 1 προτεραιότητα της υπουργού Ενέργειας Νατάσας Πηλείδου για το 2021.


Αυτό τόνισε η ίδα η υπουργός παρουσιάζοντας χθες ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής τον προϋπολογισμό του υπουργείου της για το επόμενο έτος. 

 

Είπε επίσης ότι επιδίωξη είναι να μπουν ασφαλιστικές δικλίδες ώστε οι γεωτρήσεις να γίνουν με ασφάλεια, σε συνθήκες κορωνοϊού και να οριστούν οι απαραίτητες διαδικασίες για τη διαχείριση τυχόν κρουσμάτων. Για το θέμα αυτό είπε, γίνονται εντατικές προετοιμασίες. 

 

Να σημειωθεί ότι το γεωτρύπανο που θα πραγματοποιούσε πέρσι τις γεωτρήσεις για λογαριασμό των Eni-Total παραμένει από τον περασμένο Απρίλιο στην Κύπρο, εν αναμονή της ετοιμασίας για το νέο χρονοδιάγραμμα πραγματοποίησής τους.

Όσον αφορά τη διαφορά Κύπρου - Ισραήλ για το κοίτασμα Αφροδίτη, η υπουργός ανέφερε ότι, το υπουργείο υπέβαλε πρόσφατα νέα βελτιωμένη πρόταση στο Ισραήλ και περιμένει απάντηση από το Ισραήλ. Μάλιστα πρόσφατα, είπε, έστειλαν και σχετική υπενθύμιση αφού επιθυμούν το θέμα να κλείσει. 

Όσον αφορά την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Κύπρο, είπε ότι στόχος είναι η ολοκλήρωση των έργων που ξεκίνησαν με την ετοιμασία του τερματικού στο Βασιλικό και τη μετατροπή του πλοίου αποθήκευσης και επαναεροποίησης του LNG. Θα ολοκληρωθούν το 2022, όπως είναι και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, ανέφερε επίσης.

Τα κονδύλια για το Βασιλικό, είναι όμως αυξημένα για το 2021, αφού για τις υπόλοιπες υποδομές, προβλέπεται ποσό ύψους €15,6 εκατ. το οποίο αφορά την κατασκευή του οδικού δικτύου, της ειδικής περίφραξης και συστήματος πυρόσβεσης. Συμβουλευτικό ρόλο για αυτά τα θέματα θα αναλάβει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Η Νατάσα Πηλείδου, σημείωσε ότι η επίβλεψη του έργου έχει ανατεθεί σε διεθνή εταιρεία και προχωρά με καλούς ρυθμούς, ωστόσο επεσήμανε ότι υπάρχει ένα σοβαρό θέμα που εκκρεμεί στη Νομική Υπηρεσία που είναι η μετατροπή της ΔΕΦΑ σε εταιρεία Δημοσίου Δικαίου, και αναμένεται πριν το τέλος του χρόνου να υπάρχει απάντηση, ενώ εκκρεμεί η πλήρωση σημαντικών θέσεων εργασίας στη ΔΕΦΑ.

Το Υπουργείο Ενέργειας, προωθεί και την ανάπτυξη νέου λογισμικού πλαισίου αξιολόγησης των τιμών των πετρελαιοειδών, αφού το υφιστάμενο δεν θεωρείται πλέον αξιόπιστο με την εισαγωγή νέων καυσίμων και την είσοδο νέων παιχτών στην αγορά, σύμφωνα με όσα ενημέρωσε τους βουλευτές η υπουργός.

Η σημαντική αύξηση των ποσών που επιχειρείται να αντληθούν μέσω ευρωπαϊκών ταμείων για προώθηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας στην Κύπρο, βρίσκεται επίσης στο επίκεντρο του προϋπολογισμού του υπουργείου για το 2021.

Η Νατάσα Πηλείδου, εξήγησε ότι, ο προϋπολογισμός για το 2021, περιλαμβάνει και έργα του 2020, η υλοποίηση των οποίων καθυστέρησε λόγω της πανδημικής κρίσης. Σημείωσε ότι οι συνολικές προϋπολογισθείσες δαπάνες ανέρχονται στα €91,1 εκατ. και είναι μειωμένες σε σχέση με το 2020 κατά €10,9 εκατ., κυρίως λόγV της μείωσης του ποσού για τα έργα υποδομής για έλευση του υγροποιημένου φυσικού αερίου, σε σχέση με το 2020, οπότε και περιλήφθηκε πρόνοια ύψους €40 εκατ. Για το 2021 η αντίστοιχη πρόνοια ανέρχεται σε €26 εκατ.

Ιδιαίτερη σημασία απέδωσε επίσης στα έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης Euro Asia Interconnector και Euro Africa Interconnector, τα οποία είπε προχωρούν με γοργούς ρυθμούς και θα βοηθήσουν την Κύπρο στην επίτευξη των ενεργειακών της στόχων για το 2020 - 30.

Στρατηγικοί στόχοι του υπουργείου και ιδιαίτερα της υπηρεσίας Ενέργειας, είναι η βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας της οικονομίας και αξιοποίηση των ΑΠΕ. 

Όπως εξήγησε η υπουργός, οι στόχοι που έχουν τεθεί από την ΕΕ για τη θέρμανση και ψύξη έχουν επιτευχθεί και εντός του 2021 θα επιτευχθεί και ο συνολικός στόχος 16%, στην ηλεκτροπαραγωγή. Ανέφερε ωστόσο ότι στις μεταφορές, υπάρχουν αρκετές προκλήσεις και χρειάζεται πολλή δουλειά τόσο από το Υπουργείο Μεταφορών για την προώθηση των συγκοινωνιών, όσο και από το Υπουργείο Οικονομικών για να δοθούν κίνητρα για αντικατάσταση των οχημάτων με ηλεκτρικά ή υγραερίου. Εμμέσως πλην σαφώς, διαφάνηκε μέσα από τις αναφορές στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, ότι η ακύρωση του σχεδίου επιδότησης για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, δεν ήταν βοηθητική προς αυτή την κατεύθυνση.

Ανέφερε ότι ενώ πέρυσι είχαν προταθεί έργα €95 εκατ. για τα έργα ΑΠΕ και ΕΞΕ τώρα εισηγήθηκαν έργα €200 εκατ. για χρηματοδότηση στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης.

Τα προγράμματα του υπουργείου αφορούν τα σχέδια εξοικονομώ - αναβαθμίζω στις κατοικίες και στις επιχειρήσεις, πρόγραμμα αναβάθμισης δημόσιων κτηρίων, σχέδιο για την προώθηση της ενεργειακής απόδοσης σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις και στον μεταποιητικό τομέα, σχέδιο για την προώθηση της ενεργειακής απόδοσης σε δήμους και κοινότητες και σχέδιο χορηγιών για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων ή και σημείων φόρτισης και έξυπνων μετρητών σε οικίες, για τη φόρτιση ηλεκτρικού ή υβριδικού οχήματος τύπου plug-in με προϋπολογισμό 1 εκατ. ευρώ. που ανακοινώθηκε αυτή την εβδομάδα.

Η υπουργός εξέφρασε επίσης ιδιαίτερη ανησυχία για την καθυστέρηση στο άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού και είπε ότι βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία με τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (ΔΣΜΚ).

(του Πέτρου Θεοχαρίδη, Φιλελεύθερος)