Παροχή αλληλεγγύης με αποζημίωση και όρους αγοράς, μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ αλλά και με κράτη που είναι συνδεδεμένα με την Ένωση προβλέπει ο νέος Μηχανισμός Αλληλεγγύης για την ασφάλεια εφοδιασμού των αγορών της Ευρώπης με φυσικό αέριο σε περιόδους κρίσης.
Ο μηχανισμός προβλέπει τη διακοπή παροχής αερίου σε βιομηχανίες και άλλους καταναλωτές προκειμένου τα κράτη μέλη να παρέχουν αέριο στους προστατευόμενους με ρήτρα αλληλεγγύης καταναλωτές, της χώρας που αντιμετωπίζει πρόβλημα.
Το νέο μέτρο, το οποίο έχει ήδη τεθεί από τη ΡΑΕ σε δημόσια διαβούλευση έως τις 16 Οκτωβρίου, προβλέπει αποζημίωση για την παροχή της αλληλεγγύης, την οποία τα κράτη- μέλη υποχρεούνται να παρέχουν σε γειτονικές χώρες ή υπό προϋποθέσεις σε διασυνδεδεμένες χώρες για την κάλυψη των αναγκών των λεγόμενων εξ αλληλεγγύης προστατευόμενων καταναλωτών.
Περιορισμός ή διακοπή τροφοδοσίας
Σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της ΕΕ, σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης κατά τις οποίες ένα κράτος μέλος αδυνατεί να τροφοδοτήσει με φυσικό αέριο τους «εξ αλληλεγγύης προστατευόμενους καταναλωτές» στην επικράτειά του, τα κράτη μέλη που συνδέονται απευθείας με αυτό, ή υπό προϋποθέσεις κράτη μέλη που συνδέονται με αυτό μέσω τρίτης χώρας, υποχρεούνται να λάβουν μέτρα για την παροχή των ποσοτήτων φυσικού αερίου που είναι απαραίτητες για την κάλυψη των αναγκών των προστατευόμενων καταναλωτών της χώρας που αντιμετωπίζει πρόβλημα.
Ας σημειωθεί ότι το μέτρο της αλληλεγγύης προβλέπει τον περιορισμό ή τη διακοπή τροφοδοσίας με φυσικό αέριο των μη εξ αλληλεγγύης προστατευόμενων καταναλωτών του κράτους μέλους που παρέχει την αλληλεγγύη, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες των εξ αλληλεγγύης προστατευόμενων καταναλωτών του κράτους μέλους, το οποίο ζητά την παροχή αλληλεγγύης.
Η αποζημίωση, η οποία καταβάλλεται στο πλαίσιο της παροχής αλληλεγγύης, πρέπει να καλύπτει όλες τις εύλογες δαπάνες που προκύπτουν για την παράδοση του φυσικού αερίου και συγχρόνως να παρέχει κίνητρα για τη συμμετοχή σε λύσεις, βασιζόμενες στην αγορά, όπως οι δημοπρασίες και τα εθελοντικά μέτρα διαχείρισης της ζήτησης.
Προσδιορισμός της αποζημίωσης
Κομβική σημασία για την διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του μηχανισμού αλληλεγγύης κατέχουν οι οικονομικές ρυθμίσεις και συγκεκριμένα ο προσδιορισμός της αποζημίωσης για την παροχή αλληλεγγύης. Σύμφωνα με την κατευθυντήρια σύσταση, κατά τον προσδιορισμό της αποζημίωσης για την παροχή αλληλεγγύης κρίνεται εύλογο να λαμβάνονται υπόψη οι εξής συνιστώσες κόστους:
- Τιμή παράδοσης φυσικού αερίου, στη βάση αγοραίας ή διοικητικής τιμολόγησης
- Κόστος μεταφοράς και συναφή έξοδα, όπως κόστος φορτίου Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, τέλη επαναεριοποίησης κ.λπ.
- Κόστος αποδέσμευσης στρατηγικών αποθεμάτων
- Ζημίες βιομηχανικών κλάδων λόγω περικοπών
- Κόστος των δικαστικών διαδικασιών στο κράτος που παρέσχε αλληλεγγύη
Σύμφωνα με τη Σύσταση της Επιτροπής, το κόστος για τις περικοπές θα πρέπει να υπολογίζεται, κατά προτίμηση, σε προσέγγιση του τύπου «αξία απώλειας φορτίου». Ωστόσο επισημαίνεται ότι το κόστος των ζημιών των βιομηχανικών κλάδων λόγω περικοπών δύναται να αποζημιωθεί μόνο εάν και στο μέτρο που οι ζημίες δεν περιλαμβάνονται στην τιμή του φυσικού αερίου, την οποία πρέπει να καταβάλει το κράτος μέλος που ζήτησε αλληλεγγύη.
Ας σημειωθεί τέλος ότι ο ACER, από τα τέλη του 2018, έχει εκπονήσει μελέτη με σκοπό τον προσδιορισμό του κόστους διακοπής φυσικού αερίου (Cost of Gas Disruption) στις διάφορες κατηγορίες καταναλωτών φυσικού αερίου, ενώ η εν λόγω μελέτη προτείνει μεθοδολογία για τον προσδιορισμό αποζημίωσης αλληλεγγύης, στη βάση των αρχών της κατευθυντήριας σύστασης.
Πηγή: www.worldenergynews.gr