Καμία επίπτωση στην ελληνική αγορά και τους πετρελαϊκούς ομίλους των ΕΛΠΕ και της Motor Oil δεν θα έχει η απόφαση της κυβέρνησης Τράμπ να μην ανανεώσει τις εξαιρέσεις αγοράς ιρανικού αργού, για οκτώ χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Οι εισαγωγές πετρελαίου από το Ιράν έχουν μηδενιστεί και από τους δυο ομίλους εδώ και περίπου ένα χρόνο, όταν ξεκίνησε η διαδικασία επιβολής κυρώσεων από τις ΗΠΑ στο Ιράν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι τότε τα ΕΛΠΕ εισήγαγαν από το Ιράν περίπου το 22% των αναγκών τους, ποσοστό που πλέον έχει μηδενιστεί και οι προμήθειες υποκαταστάθηκαν από άλλες πηγές όπως από τη Ρωσία, το Καζακστάν, τη Λιβύη, τη Σαουδική Αραβία, την Αίγυπτο, αλλά και από ανεξάρτητους traders.
Ανάλογες ήταν οι κινήσεις και της Motor Oil.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως από τις πηγές προμήθειας και των δύο ομίλων απουσιάζει πλήρως το ιρανικό αργό και μένουν ανεπηρέαστοι από τη μη ανανέωση των εξαιρέσεων που εκπνέουν στις 2 Μαΐου 2019.
Ασαφές το καθεστώς εξαίρεσης
Εξάλλου, σύμφωνα με πηγές των ΕΛΠΕ, το καθεστώς εξαίρεσης από τις αμερικανικές κυρώσεις ήταν αρκετά ασαφές, για να μπορεί να αξιοποιηθεί η ευκαιρία που δυνητικά θα είχε ένα ελληνικό διυλιστήριο αν συνέχιζε να προμηθεύεται πετρέλαιο από τη χώρα του Περσικού.
Επιπλέον το διεθνές τραπεζικό σύστημα δεν αναλάμβανε να διεκπεραιώσει τις απαραίτητες τραπεζικές συναλλαγές, κάτι που σημαίνει πως δεν ήταν δυνατόν να υλοποιηθεί οποιαδήποτε αγοραπωλησία.
"Υπακούσαμε σε μια αντικειμενική πραγματικότητα που λέει ότι οι χρηματοδότριες τράπεζες δεν μπορούσαν να πραγματοποιήσουν εμβάσματα στο Ιράν, δεν υπήρχαν ασφαλιστικές που να ασφαλίζουν τα φορτία ιρανικού αργού αλλά ούτε και μεταφορικές για να τα μεταφέρουν", τονίζουν από τα ΕΛΠΕ και επισημαίνουν ότι αυτό ισχύει και για τις υπόλοιπες χώρες.
Ως εκ τούτου εκτιμούν ότι η απόφαση Trump αποτελεί κυρίως ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα.
Πάντως η άρση και των τελευταίων εξαιρέσεων μπορεί να μην δημιουργεί πρόβλημα προμήθειας ή αποθεμάτων, τουλάχιστον για την Ελλάδα, είναι βέβαιο όμως ότι πιέζει προς τα πάνω τις τιμές του πετρελαίου διεθνώς.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η ανακοίνωση του Λευκού Οίκου οδήγησε χθες (22/4) σε άνοδο πάνω από 2% την τιμή του πετρελαίου.
Περί τις 17:22 ώρα Ελλάδας η τιμή του αμερικανικού αργού στη spot αγορά ενισχυόταν κατά 2,58% στα 65,65 δολάρια το βαρέλι και του Brent σημείωνε άνοδο 2,82% στα 73,96 δολάρια το βαρέλι.
Σε ότι αφορά στις επιπτώσεις στην εγχώρια αγορά εκτιμάται ότι οι αυξητικές τάσεις από τις αρχές του χρόνου που έχουν επιβαρύνει την τιμή της βενζίνης με περίπου 15 λεπτά το λίτρο θα συνεχισθούν και πιθανότατα να εμφανιστούν και φαινόμενα κερδοσκοπίας εν όψει της μετακίνησης για την πασχαλινή έξοδο.
Ηδη σε πολλά πρατήρια στη νησιωτική χώρα η τιμή της βενζίνης άγγιξε τα δύο ευρώ το λίτρο.
Η υψηλή φορολογία - αντιπροσωπεύει πάνω από το 63% της τελικής τιμής της βενζίνης -αποτελεί μια κακή βάση της διαμόρφωσης της τελικής τιμής της βενζίνης.
Ενδεικτικό είναι ότι η Ελλάδα κατέχει την τρίτη θέση στον κατάλογο των χωρών της ΕΕ στην τιμή της βενζίνης με φόρους και τη δέκατη χωρίς τους φόρους.
(worldenergynews)
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι τότε τα ΕΛΠΕ εισήγαγαν από το Ιράν περίπου το 22% των αναγκών τους, ποσοστό που πλέον έχει μηδενιστεί και οι προμήθειες υποκαταστάθηκαν από άλλες πηγές όπως από τη Ρωσία, το Καζακστάν, τη Λιβύη, τη Σαουδική Αραβία, την Αίγυπτο, αλλά και από ανεξάρτητους traders.
Ανάλογες ήταν οι κινήσεις και της Motor Oil.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως από τις πηγές προμήθειας και των δύο ομίλων απουσιάζει πλήρως το ιρανικό αργό και μένουν ανεπηρέαστοι από τη μη ανανέωση των εξαιρέσεων που εκπνέουν στις 2 Μαΐου 2019.
Ασαφές το καθεστώς εξαίρεσης
Εξάλλου, σύμφωνα με πηγές των ΕΛΠΕ, το καθεστώς εξαίρεσης από τις αμερικανικές κυρώσεις ήταν αρκετά ασαφές, για να μπορεί να αξιοποιηθεί η ευκαιρία που δυνητικά θα είχε ένα ελληνικό διυλιστήριο αν συνέχιζε να προμηθεύεται πετρέλαιο από τη χώρα του Περσικού.
Επιπλέον το διεθνές τραπεζικό σύστημα δεν αναλάμβανε να διεκπεραιώσει τις απαραίτητες τραπεζικές συναλλαγές, κάτι που σημαίνει πως δεν ήταν δυνατόν να υλοποιηθεί οποιαδήποτε αγοραπωλησία.
"Υπακούσαμε σε μια αντικειμενική πραγματικότητα που λέει ότι οι χρηματοδότριες τράπεζες δεν μπορούσαν να πραγματοποιήσουν εμβάσματα στο Ιράν, δεν υπήρχαν ασφαλιστικές που να ασφαλίζουν τα φορτία ιρανικού αργού αλλά ούτε και μεταφορικές για να τα μεταφέρουν", τονίζουν από τα ΕΛΠΕ και επισημαίνουν ότι αυτό ισχύει και για τις υπόλοιπες χώρες.
Ως εκ τούτου εκτιμούν ότι η απόφαση Trump αποτελεί κυρίως ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα.
Πάντως η άρση και των τελευταίων εξαιρέσεων μπορεί να μην δημιουργεί πρόβλημα προμήθειας ή αποθεμάτων, τουλάχιστον για την Ελλάδα, είναι βέβαιο όμως ότι πιέζει προς τα πάνω τις τιμές του πετρελαίου διεθνώς.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η ανακοίνωση του Λευκού Οίκου οδήγησε χθες (22/4) σε άνοδο πάνω από 2% την τιμή του πετρελαίου.
Περί τις 17:22 ώρα Ελλάδας η τιμή του αμερικανικού αργού στη spot αγορά ενισχυόταν κατά 2,58% στα 65,65 δολάρια το βαρέλι και του Brent σημείωνε άνοδο 2,82% στα 73,96 δολάρια το βαρέλι.
Σε ότι αφορά στις επιπτώσεις στην εγχώρια αγορά εκτιμάται ότι οι αυξητικές τάσεις από τις αρχές του χρόνου που έχουν επιβαρύνει την τιμή της βενζίνης με περίπου 15 λεπτά το λίτρο θα συνεχισθούν και πιθανότατα να εμφανιστούν και φαινόμενα κερδοσκοπίας εν όψει της μετακίνησης για την πασχαλινή έξοδο.
Ηδη σε πολλά πρατήρια στη νησιωτική χώρα η τιμή της βενζίνης άγγιξε τα δύο ευρώ το λίτρο.
Η υψηλή φορολογία - αντιπροσωπεύει πάνω από το 63% της τελικής τιμής της βενζίνης -αποτελεί μια κακή βάση της διαμόρφωσης της τελικής τιμής της βενζίνης.
Ενδεικτικό είναι ότι η Ελλάδα κατέχει την τρίτη θέση στον κατάλογο των χωρών της ΕΕ στην τιμή της βενζίνης με φόρους και τη δέκατη χωρίς τους φόρους.
(worldenergynews)