Στο LNG, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από κοινού με μπαταρίες, τις έξυπνες τεχνολογίες, τα δίκτυα, αλλά και γενικότερα στο ρόλο που φιλοδοξεί να παίξει η Ελλάδα ως ενεργειακό hub στη ΝΑ Ευρώπη, εστιάζονται οι πολιτικές αλλά και επιχειρηματικές ελληνο-ιαπωνικές συναντήσεις στο Τόκιο.
Καθώς η ενέργεια αποτελεί βασικό πεδίο του ταξιδιού Μητσοτάκη στην Ιαπωνία, το ενδιαφέρον εστιάζει στο αμιγώς επιχειρηματικό κομμάτι, στο οποίο και είναι αφιερωμένο το επόμενο 48ωρο μέχρι και αύριο, τελευταία ημέρα της επίσκεψης.
Ελληνες μάνατζερ, όπως ο Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, επικεφαλής του ΣΕΒ αλλά και του Τιτάνα και ο Κωσταντίνος Μαύρος από τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες θα έχουν ευκαιρία να βολιδοσκοπήσουν το ενδιαφέρον κορυφαίων ομίλων για επενδύσεις στην Ελλάδα και συνεργασίες, όπως της τράπεζας Nomura, και της Itochu Corporation, με παρουσία από το CCS, μέχρι τη προμήθεια LNG και τη παραγωγή ανανεώσιμων καυσίμων (Με την ενέργεια βασική στην ατζέντα η επίσκεψη Μητσοτάκη στην Ιαπωνία - Μπαταρίες, ΑΠΕ, δίκτυα, απορρίμματα στο επίκεντρο των επιχειρηματικών επαφών).
Εκτός από το αμιγώς επενδυτικό κομμάτι, όπως για τις ΑΠΕ ή τη μεταφορά LNG - τομέας όπου η Ιαπωνία κατέχει τον νούμερο 1 σε αξία στόλο στον πλανήτη - οι έλληνες μάνατζερ θα έχουν επαφές και για το σκέλος των χρηματοδοτήσεων. Η Nomura, καθώς και άλλοι τραπεζικοί όμιλοι παρακολουθούν στενά τα τελευταία χρόνια την ελληνική αγορά και συγκεκριμένα εταιρείες, όπως η ΔΕΗ, η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και η Mytilineos.
Από τις μέχρι τώρα επαφές έχει γίνει σαφές ότι η ιαπωνική πλευρά ενδιαφέρεται για έργα όπως το καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Αίγυπτο που μπορεί να μετατρέψει την Ελλάδα σε γέφυρα πράσινης ενέργειας ανάμεσα σε Αφρική και Ευρώπη, για τις έρευνες υδρογονανθράκων, αλλά κυρίως για τις υποδομές που αναπτύσσει η χώρα, προκειμένου να μετεξελιχθεί σε κόμβο LNG στη ΝΑ Ευρώπη (με πιο εμβληματικό το FSRU της Αλεξανδρούπολης).
O ιαπωνικός στόλος LNG και οι παραγγελίες
Το ενδιαφέρον των Ιαπώνων δεν είναι τυχαίο. Η Ιαπωνία διαθέτει τον μεγαλύτερο σε αξία στόλο μεταφοράς LNG, με βάση τα στοιχεία για το 2022 από τη Vessels Value, τη διεθνώς αναγνωρισμένη πλατφόρμα δεδομένων για τις αποτιμήσεις πλοίων. Η αξία του ιαπωνικού στόλου LNG ανήλθε πέρυσι σε 30,3 δισεκατομμύρια δολάρια, με δεύτερη χώρα την Ελλάδα (29,9 δισ) και πολύ πίσω τη Νότια Κορέα (17,1 δισ).
Και το 25% από τις 160 και πλέον νέες παραγγελίες πλοίων που έγιναν πέρυσι για τη μεταφορά LNG, προήλθε από ιαπωνικές εταιρείες, όπως από τις MOL, NYK και Meiji Shipping.
Ενα θέμα επομένως που είναι λογικό να απασχολήσει τις διμερείς ελληνο-ιαπωνικές επαφές είναι η ενέργεια, οι νέες προοπτικές και παραγγελίες, δεδομένης της ολοένα και μεγαλύτερης σημασίας που θα διαδραματίζει πλέον το LNG, του αναβαθμισμένου ρόλου της Ελλάδας ως κόμβου στην ΝΑ Ευρώπη, και της δυναμικής των ναυπηγείων και του στόλου της Ιαπωνίας.
Εκτός από τη παρουσίαση της ελληνικής οικονομίας στην ιαπωνική επιχειρηματική ομοσπονδία (KEIDANREN), μέλη της οποίας είχαν επισκεφτεί τον Οκτώβριο τον Κυρ.Μητσοτάκη στο Μέγαρο Μαξίμου, οι επαφές συμπεριλαμβάνουν τον σύνδεσμο εξαγωγικών επιχειρήσεων JETRO για να διαπιστωθούν συνέργειες και πεδίο συνεργασίας με ελληνικές επιχειρήσεις, καθώς και με το Enterprise Greece.
Ο Πρωθυπουργός θα έχει συναντήσεις με θεσμικούς επενδυτές, όπως η κρατική Ιαπωνική Τράπεζα Διεθνούς Συνεργασίας (JBIC, Japan Bank for International Cooperation), ενώ αύριο θα δώσει διάλεξη στο Πανεπιστήμιο του Τόκυο.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, εκεί θα περιγράψει το όραμά του για την Ελλάδα που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των ευρωπαϊκών και των διεθνών εξελίξεων, μια Ελλάδα που είναι σταθερός και αξιόπιστος εταίρος σε ένα αβέβαιο περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις, μια χώρα που έχει αφήσει πίσω της την εποχή της δημοσιονομικής κρίσης και του λαϊκισμού και πορεύεται προς το μέλλον με αυτοπεποίθηση.