Ανατροπές έφερε στις πωλήσεις καυσίμων το μέτρο επιβολής πράσινου τέλους στην κατανάλωση πετρελαίου κίνησης (diesel) που επέβαλε η κυβέρνηση στο πλαίσιου του πακέτου μέτρων για τον μηδενισμό του ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ).
Το πράσινο τέλος ίσου με 0,03 ευρώ/λίτρο επιβλήθηκε από 1/1/2021 η αγορά ωστόσο προκειμένου να περιορίσει την επιβάρυνση προχώρησε τον Δεκέμβριου σε αποθεματοποίηση του προϊόντος με αποτέλεσμα τον Ιανουάριο και για πρώτη φορά ιστορικά, οι πωλήσεις του πετρελαίου κίνησης να μειωθούν σε επίπεδα μεγαλύτερα από αυτά της βενζίνης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς, τον Ιανουάριο η ζήτηση πετρελαίου κίνησης υποχώρησε κατά 37% και της βενζίνης κατά 31%.
Αντίστοιχα ένα μήνα πριν τον Δεκέμβριο του 2020 η υποχώρηση του ντίζελ κίνησης περιορίστηκε στο -6% και της βενζίνης -33,8% ως αποτέλεσμα κυρίως του περιορισμού μετακινήσεων από νομό σε νομό.
Η συγκράτηση της μείωσης των πωλήσεων του ντίζελ κίνησης αποδίδεται από την αγορά στην αποθεματοποίηση που προχώρησαν εταιρίες και πρατήρια προκειμένου να περιορίσουν κατά το δυνατόν την επιβάρυνση από το "πράσινο τέλος", κάτι που επιβεβαιώνεται από την πρωτοφανή μείωση τον Ιανουάριο του 2021.
Η εξέλιξη θα έχει αρνητική επίπτωση στα έσοδα των 100 εκατ. ευρώ που έχει προυπολογίσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας από το "πράσινο τέλος" και αντίστοιχα στις εισροές προς τον ΕΛΑΠΕ.
Συνολικότερα η ζήτηση στην αγορά καυσίμων από το Δεκέμβριο και μετά κινείται σταθερά κάτω από το 30% με την αγορά να εκτιμά, ότι εάν τα περιοριστικά μέτρα μετακινήσεων όπως όλα δείχνουν συνεχιστούν στην Αττική, που είναι και το μεγαλύτερο κέντρο κατανάλωσης της χώρας, θα οδηγήσει σε συνθήκες επιδεινούμενες μέχρι τον Μάρτιο.
Σε αυτή την περίπτωση και δεδομένου ότι η αγορά καυσίμων διανύει μια παρατεταμένη διάρκεια κρίσης, ο κλάδος των καυσίμων θεωρεί ότι το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να ανταποκριθεί φέτος σε κάποια αιτήματά του για στήριξη με μέτρα αντίστοιχα με αυτά που έχουν ληφθεί σε άλλους κλάδους της οικονομίας.
www.worldenergynews.gr