Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2019

Γ.Αληγιζάκης (πρ.ΣΕΕΠΕ): Ζήτημα επιβίωσης της εμπορίας πετρελαιοειδών η ολοκλήρωση του εισροών-εκροών πριν από το 2022 που προγραμματίζει η ΑΑΔΕ

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης θα ξεκινήσει με τιμή 1,020 ευρώ ανά λίτρο 
Φθηνότερο κατά περίπου 10% σε σχέση με πέρυσι αναμένεται να είναι το πετρέλαιο θέρμανσης κατά την έναρξη της διάθεσης του στην αγορά στις 15 Οκτωβρίου. 





Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών η τιμή του πετρελαίου με την έναρξη της χειμερινής περιόδου θα διαμορφωθεί σε 1,020 ευρώ ανά λίτρο έναντι 1,146 ευρώ που ήταν η τιμή του τον Οκτώβριο του 2018 και 1,136 ευρώ ανά λίτρο στο κλείσιμο της περιόδου τον Απρίλιο του 2019.

Με βάση αυτά τα δεδομένα κορυφαίοι παράγοντες του κλάδου σημειώνουν ότι οι εξελίξεις σε ό,τι αφορά τις τιμές των πετρελαιοειδών θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με ψυχραιμία και να αποφεύγονται υπερβολές, όπως αυτές που ακούστηκαν μετά το χτύπημα στις εγκαταστάσεις της Aramco στη Σαουδική Αραβία όταν κάποιοι προέβλεπαν έκρηξη τιμών ειδικά για το πετρέλαιο θέρμανσης.

Σε στασιμότητα η αγορά

Σε ό,τι αφορά τη γενικότερη πορεία του κλάδου ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιάννης Αληγιζάκης, μιλώντας χθες σε δημοσιογράφους σημείωσε ότι βρίσκεται σε μια μεταβατική περίοδο, με σημαντικές αλλαγές διεθνώς που σχετίζονται με την μετάβαση στην οικονομία του μηδενικού άνθρακα, τα μέτρα της ΕΕ για την εξοικονόμηση ενέργειας, τον εξηλεκτρισμού των μεταφορών, αλλά και τις αλλαγές που προβλέπεται να επιφέρει στις μεταφορές η αύξηση του τουρισμού. 

Μέσα σε αυτό το μεταβαλλόμενο πλαίσιο η ελληνική αγορά καυσίμων μετά από 10 χρόνια βαθιάς ύφεσης, έχοντας καταγράψει πτώση πωλήσεων της τάξης του 40% από το 2009, βρίσκεται σήμερα σε στασιμότητα.
Είναι ενδεικτικό ότι οι πωλήσεις των βενζινών στο οκτάμηνο του 2019 σημειώνουν μείωση 1%-2%, ενώ οι πωλήσεις του πετρελαίου κίνησης είναι ελάχιστα αυξημένες κατά 1%. 

Σύμφωνα με τον ίδιο, αν και θα ήταν μάλλον μάταιο να τεθεί αυτή τη στιγμή στην πολιτεία από τον κλάδο θέμα μείωσης των φόρων στα καύσιμα, που θα ενίσχυε τη ζήτηση, αυτό που θα μπορούσε να γίνει είναι να διευρυνθούν οι δικαιούχοι, με την αύξηση του σχετικού κονδυλίου. 

Έτσι, ο διπλασιασμός του από τα 57 εκατ. ευρώ, που ήταν πέρυσι, θα σηματοδοτούσε μία επιστροφή στην κανονικότητα, δίνοντας τη δυνατότητα επιδότησης σε καταναλωτές με εισόδημα έως 50.000 ευρώ.
Παράλληλα, ωστόσο, θα πρέπει να απλοποιηθούν τα κριτήρια, ώστε να μην αποθαρρύνονται οι πολίτες από το να υποβάλουν αίτηση.

Άλυτα τα προβλήματα παραβατικότητας και λαθρεμπορίου

Και βεβαίως τα σημαντικά προβλήματα της παραβατικότητας και του λαθρεμπορίου παραμένουν άλυτα με τις εταιρίες εμπορίας και του πρατηριούχους να έχουν πραγματοποιήσει μεγάλες επενδύσεις για την εγκατάσταση συστημάτων εισροών εκροών τα οποία δεν λειτουργούν. 

Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Αληγιζάκης ένα από τα κυριότερα  προβλήματα του Κλάδου συνεχίζει να είναι η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και κάθε παρανομίας στα καύσιμα.
«Ο κλάδος, σημείωσε, μαστίζεται από την παραβατικότητα, το λαθρεμπόριο, τη νοθεία, τις πειραγμένες αντλίες, με αντίκτυπο στην Εθνική Οικονομία, τους Έλληνες καταναλωτές τους εργαζόμενους και τις υγιείς επιχειρήσεις. 

Είναι επιτακτική ανάγκη να ολοκληρωθεί η εφαρμογή όλων των μέτρων που έχουν νομοθετηθεί και παράλληλα να ενισχυθούν κατάλληλα οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες, ώστε να προχωρήσουν σε ουσιαστικούς ελέγχους της αγοράς».

Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ για να ολοκληρωθούν όλα τα μέτρα για την καταπολέμηση της παραβατικότητας στην αλυσίδα εφοδιασμού και διακίνησης των καυσίμων απαιτείται:
    • Πολιτική βούληση.
    • Απλοποίηση διαδικασιών.
    • Κατάρτιση ολοκληρωμένου Σχεδίου Δράσης.
    • Κατάλληλη ενίσχυση των στελεχών της ΑΑΔΕ και των αρμόδιων ελεγκτικών υπηρεσιών, ώστε να προχωρήσουν σε ουσιαστικούς ελέγχους της αγοράς.
    • Επίσπευση των δικαστικών υποθέσεων για τα θέματα λαθρεμπορίας.
    • Ύπαρξη συνεργασίας μεταξύ των διαφόρων Υπηρεσιών των Υπουργείων, και
    • Εξέταση και υλοποίηση συνεργασιών με τον ιδιωτικό Τομέα.

Όπως τόνισε ο κ. Αληγιζάκης για να εφαρμοστούν και να λειτουργήσουν αποτελεσματικά τα μέτρα για την καταπολέμηση της λαθρεμπορίας είναι απαραίτητο να οριστεί ένας Φορέας που θα έχει όλη την ευθύνη για την ολοκλήρωση του έργου καθώς και ένα Στέλεχος με αποφασιστικές αρμοδιότητες, ως υπεύθυνος Συντονιστής / Διαχειριστής του όλου προγράμματος.

Ειδικότερα για την ολοκληρωμένη και αποτελεσματική εφαρμογή της λειτουργίας των συστημάτων εισροών – εκροών απαιτείται: 

    • Η έκδοση Υπουργικής Απόφασης που αφορά στο σύστημα εισροών - εκροών στις φορολογικές αποθήκες για τον τρόπο, τον χρόνο, το είδος, τη συχνότητα αποστολής και τη γραμμογράφηση των δεδομένων του συστήματος εισροών - εκροών που θα αποστέλλονται στην Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) . 

    • Η αναθεώρηση της ΚΥΑ για την εγκατάσταση ολοκληρωμένου συστήματος ηλεκτρονικού ελέγχου εισροών - εκροών στις φορολογικές αποθήκες (ΔΕΦΚ Α 5010479 ΕΞ2014/30-04-2014) έχει δρομολογηθεί και αναμένεται η υπογραφή της.

    • Κρίσιμο σημείο ουσιαστικού ελέγχου της επιβολής του συστήματος είναι η εφαρμογή της διάταξης που απαγορεύει στις Εταιρίες Εμπορίας Πετρελαιοειδών να εφοδιάζουν δεξαμενές που δεν διαθέτουν τον οριστικό μοναδικό αριθμό ΑΜΔΙΚΑ που αποκτάει κάθε δεξαμενή διασυνδεδεμένη με σύστημα εισροών - εκροών στην ΓΓΠΣ. 

Θα πρέπει οπωσδήποτε να δημιουργηθεί διασύνδεση των Εταιριών Εμπορίας με την ΓΓΠΣ, ώστε να γνωστοποιούνται online οι οριστικοί μοναδικοί αριθμοί ΑΜΔIΚΑ κάθε νόμιμης δεξαμενής, ώστε να μην εφοδιάζονται δεξαμενές εκτός συστήματος.

Επίσης υπάρχουν εκκρεμότητες όπως:

    1. Η ανάπτυξη συστήματος για αξιοποίηση δεδομένων παρακολούθησης του συστήματος εισροών - εκροών. Σημειώνεται ότι  αρχικός στόχος και δέσμευση από την ΑΑΔΕ ήταν για τις 31/12/2018 και τώρα μετατίθεται για τις 31/12/2021. «Μέχρι το 2022, ο κλάδος της εμπορίας πετρελαιοειδών δεν θα έχει επιβιώσει», σημείωσε ο κ. Αληγιζάκης.
    2. Η τροποποίηση της ΚΥΑ 48941/3564/16-11-2012 για τον καθορισμό των προδιαγραφών, της διαδικασίας και των λεπτομερειών για την εγκατάσταση συστήματος GPS σε βυτιοφόρα, η οποία ήταν ουσιαστικά ανεφάρμοστη.

Ο Σύνδεσμος ζητά επίσης εντατικοποίηση των ελέγχων στην αγορά καύσίμων και ο συντονισμό των ελεγκτικών υπηρεσιών για την καταπολέμηση φαινομένων όπως:
    • Παράνομες παρεμβάσεις στη λειτουργία  των αντλιών στα πρατήρια και σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες των Περιφερειών να προβαίνουν σε άμεση αφαίρεση άδειας λειτουργίας από το πρατήριο που παρανομεί.
    • Λαθρεμπορία στο πετρέλαιο κίνησης, στο υγραέριο κίνησης, στα ναυτιλιακά καύσιμα.
    • Νόθευση καυσίμων με χημικά και άλλες ουσίες.
    • Ενίσχυση και εκσυγχρονισμό της λειτουργίας των ΚΕΔΑΚ

«Αγκάθι» η προκαταβολή φόρων και δασμών

Ένα άλλο σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών και το οποίο έχει αυξηθεί υπερβολικά μετά τις αυξήσεις των φόρων (ΕΦΚ και ΦΠΑ) τα τελευταία χρόνια και με την παρατεταμένη οικονομική κρίση - είναι η προκαταβολή φόρων και δασμών.

Πάγιο και διαχρονικό αίτημα των Εταιριών Εμπορίας είναι να προσαρμοσθεί ο τρόπος καταβολής των φορολογικών επιβαρύνσεων (ΕΦΚ, ΦΠΑ, κλπ.) - στα δεδομένα των Κρατών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης - και αντί για την προκαταβολή τους, όπως ισχύει σήμερα, να εγκριθεί η χορήγηση πίστωσης ορισμένων ημερών, με ταυτόχρονη κατάθεση των αντίστοιχων τραπεζικών εγγυήσεων. 

Πρέπει να σημειωθεί ότι οι Εταιρίες Εμπορίας Πετρελαιοειδών προκαταβάλλουν στο Κράτος, κάθε χρόνο, περίπου 3,8 δισεκατομμύρια ευρώ για φόρους (ΕΦΚ και ΦΠΑ).

Βελτίωση του μεταφορικού ισοδυνάμου

Πέραν αυτών ο Σύνδεσμος ζητεί τη βελτίωση του μέτρου του μεταφορικού ισοδυνάμου για τα νησιά και προτείνει: 

    • Να επεκταθεί άμεσα η εφαρμογή του σε όλα νησιά.
    • Να συμπεριληφθεί στο μέτρο και το πετρέλαιο θέρμανσης για στήριξη των χαμηλότερων εισοδημάτων
    • Να συμπεριληφθούν στην επιδότηση όλοι οι τύποι βενζινών και όχι μόνον της βενζίνης Αμόλυβδης (95 οκτ).
    • Να ενεργοποιηθεί άμεσα η ηλεκτρονική πλατφόρμα όπως ισχύει για τα άλλα προϊόντα και δαπάνες για άμεση καταβολή της επιδότησης. Σήμερα υπάρχει σημαντική καθυστέρηση.
    • Να λειτουργήσει άμεσα ο ελεγκτικός μηχανισμός προκειμένου να διασφαλίζεται η άμεση μετακυλήσει της επιδότησης, στον τελικό καταναλωτή. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2013 υπάρχει σοβαρή εκκρεμότητα στο ζήτημα μη καταβολής στις Εταιρίες- Μέλη του Συνδέσμου των οφειλόμενων επιδοτήσεων για τη μεταφορά καυσίμων στις προβληματικές περιοχές της χώρας, συνολικού ύψους 4 – 5.000.000 ευρώ. Η καθυστέρηση οφείλεται καθαρά σε τεχνητά εμπόδια και περιττές γραφειοκρατικές διαδικασίες, παρόλο που οι εταιρίες συμμορφώθηκαν με όλες τις γραφειοκρατικές υποχρεώσεις.

www.worldenergynews.gr