Τετάρτη 1 Αυγούστου 2018

Τραμπ και Γιούνκερ συμφώνησαν στα λόγια για το αμερικανικό LNG όμως στην πράξη οι αριθμοί δεν βγαίνουν

Ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών Ντόναλντ Τραμπ περίμενει η Ευρωπαϊκή Ένωση να χρημοτοδοτήσει τους 9 από τους 11 τερματικούς σταθμούς LNG προκειμένου να απορροφήσει τα πολλαπλάσια φορτία LNG των ΗΠΑ που στόχο έχουν να πλημμυρίσουν την ευρωπαϊκή αγορά το επόμενο διάστημα. Όμως οι τρέχουσες επενδύσεις της ΕΕ σε νέα έργα θα βοηθήσουν μονάχα να ανοίξουν μικρές αγορές, σύμφωνα με όσα αναφέρουν ειδικοί του θέματος. 

Κατά την συνέντευξη τύπου στο Λευκό Οίκο με τον Ιταλό Πρωθυπουργό Γκιουζέππε Κόντε την Δευτέρα, ο Τραμπ δήλωσε πως μέρος των εμπορικών συνομιλιών ΗΠΑ – ΕΕ ήταν η ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση του αμερικανικού LNG στην αγορά φυσικού αερίου της Ευρώπης όπου βέβαια κυρίαρχη θέση κατέχει το αγώγιμο φυσικό αέριο της Ρωσίας.
“ Βρισκόμαστε ήδη σε συνομιλίες με την Ευρωπαϊκή Ένωση για την κατασκευή των εννέα από τους έντεκα τερματικούς σταθμούς LNG, οι οποίοι θα χρηματοδοτηθούν από την ΕΕ, ώστε να μπορούμε να μεταφέρουμε το αμερικάνικο LNG σε διάφορα μέρη ανά την Ευρώπη”, σημείωσε ο ίδιος.
Η δήλωση του Αμερικανού Προέδρου ακολούθησε μετά τις συνομιλίες με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλόντ Γιούνκερ κατά την περασμένη εβδομάδα όπου ο Τραμπ είπε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσε να αγοράσει “τεράστιες ποσότητες” αμερικανικού LNG. Ο Γιούνκερ από την πλευρά του, είπε πως η Ευρώπη θα χτίσει περισσότερους τερματικούς για να διαχειριστεί τις ροές αμερικανικού LNG.
Σχεδιάζει νέα έργα η Ευρωπαϊκή Ένωση...
Απαντώντας στις τελευταίες δηλώσεις του Τραμπ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε στο Reuters την Τρίτη ότι οι διμερείς συνομιλίες βοήθησαν να ενισχυθεί κατά 278 εκατομμύρια ευρώ το ευρωπαϊκό πακέτο χρηματοδότησης που προορίζεται για την κατασκευή τερματικών σταθμών σε Κροατία, Ελλάδα και Κύπρο.
Να υπενθυμίσουμε βέβαια πως οι υποδομές υποδοχής LNG που βρίσκονται στα σχέδια της Ευρωπαϊκής Ένωσης χρολογούνται πολύ πριν την περίοδο Τραμπ και τα περισσότερα από αυτά αποτελούν σχέδια ιδιωτικών εταιρειών όπου οι πολιτικοί έχουν περιορισμένη δυνατότητα παρέμβασης για το αν θα προχωρήσουν και με ποια ταχύτητα. 
Να προσθέσουμε, επίσης, πως τα 3/4 των υφιστάμενων υποδομών LNG στην Ευρώπη υπολειτουργούν ή βρίσκονται σε αδράνεια και οι νέοι τερματικοί σταθμοί που προγραμματίζονται σε αγορές όπως Κροατία, Ελλάδα και Κύπρος αντιπροσωπεύουν ένα απειροελάχιστο μέρος της συνολικής δυναμικότητας της ηπείρου, σύμφωνα με όσα αναφέρει το euractiv.com. 
Τα σχέδια της Κροατίας καθυστερούν και τα πλούσια κοιτάσματα φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο προσφέρουν μια αξιόλογη εναλλακτική υγροποιημένου φυσικού αερίου για την περίπτωση της Κύπρου. 
Η Ευρωπαϊκή Ένωση υποστηρίζει την ανάπτυξη 14 υποδομών LNG οι οποίες θα μπορούσαν να αυξήσουν την ικανότητα εισαγωγών μέχρι και 15 bcm αερίου μέχρι το 2021, σε σύγκριση με την υφιστάμενη χωρητικότητα εισαγωγής LNG των 210 bcm στην ηπειρωτική Ευρώπη. Ωστόσο, τα 14 αυτά έργα δεν είναι όλα τερματικοί σταθμοί LNG, καθώς μερικά αφορούν αγωγούς που θα συνδέουν τα τερματικά με την ενδοχώρα, φέρνοντας το αέριο κέντρα κατανάλωσης.
Όμως η τιμή "έχει" τον τελευταίο λόγο
Πέρα από το θέμα των υποδομών όπου ακόμη και σήμερα υπάρχει περιθώριο εισαγωγών αμερικανικού LNG καθώς από τις υφιστάμενες υποδομές LNG, μόλις το 26% χρησιμοποιείται, μέγα ζήτημα παραμένει η τιμή. Αυτό γιατί το αμερικανικό LNG για την ώρα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τις κατά πολύ ανταγωνιστικές τιμές του ρωσικού φυσικού αερίου.
Συν τοις άλλοις, οι πιο επικερδείς αγορές για το LNG των ΗΠΑ είναι στη Νότια και Κεντρική Αμερική, την Ινδία και την Άπω Ανατολή, ενώ η Ευρώπη βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις προορισμού, δεδομένων των σχετικά χαμηλών τιμών και των άφθονων προμηθειών φυσικού αερίου που καταφθάνουν στην ευρωπαϊκή αγορά από την Ρωσία και την Νορβηγία.