Η ισραηλινή NewMed Energy, θυγατρική της Delek, που κατέχει το 45,34% στο κοίτασμα φυσικού αερίου Leviathan στην ΑΟΖ του Ισραήλ, ενημέρωσε χθες το Χρηματιστήριο του Τελ Αβίβ (TASE) ότι η αμερικανική Chevron, η οποία έχει μερίδιο 39,66% στο κοίτασμα, αποφάσισε να αναστείλει τις εργασίες για την τοποθέτηση θαλάσσιου αγωγού στο πλαίσιο της τρίτης φάσης ανάπτυξης του αποθέματος, λόγω της πολεμικής αντιπαράθεσης.
Η αναστολή θα ισχύσει τουλάχιστον μέχρι τον Απρίλιο του 2025, όπως αναφέρει η ιστοσελίδα Globes.
Αυτό σημαίνει ότι η ολοκλήρωση του έργου θα καθυστερήσει τουλάχιστον έξι μήνες. Η NewMed ανέφερε στο χρηματιστήριο, σύμφωνα με την Globes, ότι «δεν υπάρχει σημαντική σωρευτική επίδραση στη συνολική αξία των προεξοφλημένων ταμειακών ροών της συνεργασίας από το έργο Leviathan, ωστόσο αναμένεται να έχει σημαντική αρνητική σωρευτική επίδραση στις αναμενόμενες ταμειακές ροές το 2025».
Η τρίτη φάση του έργου ξεκίνησε από τους εταίρους του Leviathan τον Ιούλιο του 2023. Στην κοινοπραξία συμμετέχει και η Ratio Energies (TASE: RATI) (15%).
Ο υποθαλάσσιος αγωγός σχεδιάστηκε σε απόσταση 120 χιλιομέτρων δυτικά της Χάιφα, για να μεταφέρει αέριο στην εξέδρα παραγωγής, η οποία απέχει περίπου 10 χιλιόμετρα από την παραλία Dor. Το έργο στοχεύει στην αύξηση της ημερήσιας παροχής φυσικού αερίου του Ισραήλ κατά 0,2 BCF. Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο, το πρώτο αέριο επρόκειτο να ρέει μέσω του αγωγού το δεύτερο εξάμηνο του 2025, αλλά τώρα τα έργα έχουν σταματήσει.
Όπως εξηγεί η Globes, το 2023 η κατανάλωση φυσικού αερίου από το Ισραήλ αυξήθηκε στα 24,7 BCM: 13,1 BCM για την εγχώρια οικονομία και 11,6 BCM για εξαγωγές. Σημειώθηκε αύξηση 3,5% στην εγχώρια κατανάλωση το 2023 και αύξηση 21% στις εξαγωγές.
Η καθυστέρηση της 3ης φάσης ανάπτυξης του μεγαλύτερου κοιτάσματος του ισραήλ θα μειώσει το αέριο που θα διατίθεται για εξαγωγή. Πέρυσι, το 75% του εξαχθέντος φυσικού αερίου κατέληξε στην Αίγυπτο και το υπόλοιπο στην Ιορδανία.
Το 2023 το κοίτασμα Leviathan παρήγαγε 11,1 BCM σε φυσικό αέριο, το κοίτασμα Tamar 9,1 BCM και το Karish 4,6 BCM.