Κυριακή 30 Ιουνίου 2024

Μότορ Όιλ: Επαύξηση των σημείων εισόδου/εξόδου στο σύτημα αερίου και αξιοποίηση των υποδομών, κυρίως προς όφελος των καταναλωτών

Σειρά θεμάτων θίγει η Μότορ Όιλ σε ότι έχει να κάνει με τα σημεία διασύνδεσης του εθνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου και την ισότιμη πρόσβαση.



Όπως ανέφερε η εταιρεία στη σχετική διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ, παρά τις τεράστιες επενδύσεις που έχουν υλοποιηθεί τα τελευταία χρόνια και για τις οποίες καλούνται να πληρώσουν οι Χρήστες του ΕΣΦΑ, κρίνει ότι η εισήγηση του Διαχειριστή είναι προς τη λάθος κατεύθυνση για τους εξής λόγους:

- Αφαιρείται ευελιξία από τους χρήστες για την εισαγωγή φυσικού αερίου από τα γειτονικά συστήματα (Τουρκία, Βουλγαρία) στην Ελλάδα, αφού η ανταγωνιστική δυναμικότητα που προσφέρεται μεταξύ Κήπων/Αμφιτρίτης περιορίζει τις επιλογές των Χρηστών για εισαγωγή.

- Μεγαλώνουν οι περιορισμοί για την εισαγωγή φυσικού αερίου στο βόρειο τμήμα του ΕΣΦΑ, αφού η συνολική ροή μειώνεται σε 165 GWh/ημέρα από 171 GWh/ημέρα, το οποίο δεν συνάδει με τις πολλαπλές επενδύσεις σε αγωγούς και συμπιεστές που προγραμματίζει ο Διαχειριστής.

- Δεν λύνονται τα πραγματικά προβλήματα συμφόρησης στο Βόρειο τμήμα του ΕΣΦΑ, αφού εξακολουθεί να μην προβλέπεται απευθείας αντίστροφη ροή από Βουλγαρία προς Ελλάδα μέσω IGB. Οι υψηλές χρεώσεις μεταφοράς από τον αγωγό ΤΑΡ για εισαγωγή αερίου στη Νέα Μεσημβρία καθιστούν τη συγκεκριμένη διαδρομή μη ανταγωνιστική για τους Χρήστες και ενισχύεται η δυναμικότητα αποκλειστικά του FSRU Αλεξανδρούπολης εις βάρος των υπολοίπων σημείων διασύνδεσης.

Βάσει των ανωτέρω, η Μότορ Όιλ ζητά από τη ΡΑΑΕΥ τα ακόλουθα μέτρα:

1. Να δημοπρατηθεί προϊόν αδιάλειπτης μεταφορικής ικανότητας παράδοσης στο Σημείο Εισόδου του ΕΣΦΑ Κήποι ίσο με τουλάχιστον 10-15 GWh/ημέρα για να διασφαλιστεί η μόνιμη σύνδεση του Ελληνικού Συστήματος με την Τουρκία, καθώς και να προβλεφθεί προϊόν αντίστροφης ροής φυσικού αερίου απευθείας από IGB Ελλάδα στο σημείο Κομοτηνή, με λύση των τεχνικών περιορισμών και υλοποίηση των όποιων επενδύσεων απαιτούνται για τη συγκεκριμένη διασύνδεση.

2. Η επιπρόσθετη δυναμικότητα που προτείνεται στην εισήγηση του Διαχειριστή με ανταγωνιστικούς όρους μεταξύ των σημείων Κήποι και Αμφιτρίτη να μην περιοριστεί στα σημεία αυτά, αλλά να προσφερθεί με ίσους όρους σε όλα τα σημεία διασύνδεσης του βόρειου τμήματος του ΕΣΦΑ, δηλαδή στο Σιδηρόκαστρο και στη Νέα Μεσημβρία.

3. Να εκπονηθεί μελέτη από ανεξάρτητο σύμβουλο που θα έχει οριστεί από την Αρχή, για το βέλτιστο τρόπο επαύξησης των σημείων εισόδου/εξόδου του ΕΣΦΑ και αξιοποίησης των υφιστάμενων υποδομών, ώστε να προσδιοριστούν οι πραγματικές ανάγκες και οι τεχνικοί περιορισμοί του ελληνικού συστήματος.

Με τον τρόπο αυτό θα ξεκαθαρίσει το τοπίο των μεγάλων επενδύσεων που προτείνονται από τον Διαχειριστή (ενδεικτικά 290 εκατ. ευρώ για το έργο "Διπλασιασμός Κλάδου Υψηλής Πίεσης Καρπερή-Κομοτηνή" που απαιτείται για την επέκταση του IGB από 3 σε 5 bcma προς υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου), οι οποίες ωφελούν κυρίως τις εξαγωγές χωρίς να διασφαλίζουν ίσα δικαιώματα στους Έλληνες καταναλωτές που πληρώνουν τις αυξήσεις στις ταρίφες.