Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2023

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΣΕΕΠ ΓΙΑ ΠΩΛΗΣΗ ΜΕΤΟΧΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΤΑΙΠΕΔ

Σχετικά με την από 7.12.2023 πώληση ποσοστού των μετοχών του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης που οργανώθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ 






η προβληματική υπό εξέλιξη διαδικασία καθιστά επιτακτική την ανάγκη άμεσης διασφάλισης της θέσης του Δημοσίου στη διοίκηση του Ομίλου ΕΛΠΕ

Σε σχέση με τη διαδικασία πώλησης περαιτέρω μετοχών του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ (πλέον HELLENiQ ENERGY Holdings AE), που ενεργοποιήθηκε εχθές, 7 Δεκεμβρίουμέσω διεθνούς ιδιωτικής τοποθέτησης με πρωτοβουλία του ΤΑΙΠΕΔτο Πανελλήνιο Σωματείο Εργαζομένων στα Ελληνικά Πετρέλαια (ΠΣΕΕΠεπισημαίνει τα εξής:

1.- Από καιρό και εγκαίρως έχουμε επισημάνει τον κίνδυνο περαιτέρω απομάκρυνσης του Δημοσίου από τα ΕΛΠΕόταν ήδη τον Δεκέμβριο του 2022 αναπτύξαμε δημόσια τους λόγους που επέτασσαν την ανάγκη άμεσης νομοθετικής ρύθμισης για αναμεταβίβαση μετοχών των ΕΛΠΕ από το ΤΑΙΠΕΔ στο Ελληνικό Δημόσιο (Συνέντευξη Τύπου της 01.12.2022).

Τα ζητήματα αυτά θέσαμε από τότε στα κόμματα της Βουλήςενημερώνοντας τον Τύπο και την κοινωνία.
Ήδη τον Μάρτιο 2023 είχαμε συντάξει ειδική Μελέτημε πλήρη νομική έρευνα και τεκμηρίωσημε θέμα «Η Αναμεταβίβαση Μετοχών των ΕΛΠΕ από το ΤΑΙΠΕΔ στο Ελληνικό Δημόσιο», που συνοδευόταν και από σχετική διατύπωση νομικής διάταξης προς τον σκοπό αυτό.

Επισημάναμε και αιτιολογήσαμε πλήρως ότι έχουν εκλείψει οι όποιοι λόγοι οδήγησαν προ δεκαετίας στη μεταβίβαση των μετοχών του Δημοσίου στο ΤΑΙΠΕΔ προς αξιοποίηση (κατ’ ουσίαν πώλησηκαι ότι ήταν ήδη τότε επείγουσα η ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας για την επιστροφή αυτών από το ΤΑΙΠΕΔ στο Ελληνικό Δημόσιο.

Ωστόσοκαι παρότι σε άλλους τομείς υπήρξε πολιτική βούληση για ακύρωση πώλησης στρατηγικής σημασίας περιουσιακών στοιχείων της Χώραςστην περίπτωση των ΕΛΠΕ κατέστη σαφές ότι δεν υπήρχε τέτοια πρόθεση και ότι σκοπός ήταν η εκποίησηΗ έλλειψη πολιτικής βούλησηςαπό μεγάλο μέρος των πολιτικών δυνάμεων της Χώραςγια μία διαφορετική εξέλιξη ως προς τα ΕΛΠΕ είναι ζήτημα που δικαίως απασχολεί ιδιαίτερα τους πολίτες και όχι μόνο τους εργαζομένους στα ΕΛΠΕ.

2.- Θυμίζουμε ότι μετά την ανεπιτυχή προσπάθειας εκποίησης του 50,1 % των ΕΛΠΕ από το ΤΑΙΠΕΔ το έτος 2018, μέσω διεθνούς διαδικασίας εύρεσης «στρατηγικού επενδυτή» σε αυτάακολούθησε η επίσης ανεπιτυχής προσπάθεια του ΤΑΙΠΕΔ το 2021 να παύσει το Δημόσιο να ορίζει μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου των ΕΛΠΕ (προτεινόταν αρχικώς το Δημόσιο με 35,48 % των μετοχών των ΕΛΠΕ να μην ορίζει μέλη του ΔΣ των ΕΛΠΕ!).

Σε αυτό το πλαίσιοκατέστη σαφές το καλοκαίρι του 2023 ότι αναζητείτο από το ΤΑΙΠΕΔ άλλη μέθοδος στην ίδια κατεύθυνσητης εκποίησης μετοχών και της μείωσης της θέσης και του ρόλου του Δημοσίου στη διοίκηση των ΕΛΠΕ.
Τα σχετικά δημοσιεύματα που κυκλοφόρησαν στον Τύπο την περίοδο του καλοκαιριού 2023, περί σχεδιασμού πώλησης μετοχών μέσω ιδιωτικής τοποθέτησηςδιαψεύσθηκαν από το ΤΑΙΠΕΔπλην όμως επιβεβαιώθηκαν στην πράξη όταν τον Σεπτέμβριο του 2023 προωθήθηκε στη Βουλή προς ψήφιση σχέδιο νόμου που θα μετέβαλε ριζικά τον τρόπο λειτουργίαςλήψης απόφασης και ευθύνης του ΤΑΙΠΕΔ ως προς την αποτίμηση και διαδικασία εκποίησης περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίουόπως οι μετοχές του στα ΕΛΠΕ.

Την ίδια περίοδο εγκρίθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής το σχετικό επιχειρησιακό πρόγραμμα αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ.
Εγκαίρως τότε επισημάναμε και πάλι τους κινδύνους που συνόδευαν το νέο αυτό εγχείρημασε κάθε επίπεδοπροχωρώντας μεταξύ άλλων σε ενημερωτικές συναντήσεις με βουλευτέςυπουργούςκόμματασυνδικαλιστικούς φορείς και δημοσιεύοντας την 12.09.2023 Δελτίο Τύπου με το οποίο τονίζαμε μεταξύ άλλωνότι με τον μόλις τότε ψηφισθέντα Νόμο 5047/2023, όχι μόνο δεν προβλέπεται η έξοδος των ΕΛΠΕ από το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και υιοθετείται ένας ιδιαίτερα προβληματικός μηχανισμός εκποίησης από το ΤΑΙΠΕΔμε αποδυνάμωση της διαδικασίας ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριομε έναν επισφαλή μηχανισμό αποτίμησης και αξιολόγησης του δικαίου και ευλόγου της συναλλαγήςαλλά και με πρόβλεψη εκ των προτέρων ... απαλλαγής των ιθυνόντων από κάθε αστική και ποινική ευθύνη!

Τις επισημάνσεις μας και τις αντιρρήσεις μας για τις διαφαινόμενες εξελίξεις αναλύσαμε εκτενώς στη συνέντευξη τύπου που παραθέσαμε την 26.09.2023, με θέμα «Εθνική Στρατηγική στην Ενέργεια – Επιστροφή των Μετοχών των ΕΛΠΕ (35,5%) από το ΤΑΙΠΕΔ στο Δημόσιο (Υπουργείο Οικονομικών) - Νέος Νόμος 5047/2023», ενημερώνοντας παράλληλα με κάθε τρόπο το κοινό και τα ΜΜΕΣτη συνέντευξη παρευρέθηκαν βουλευτές και πολλοί δημοσιογράφοιυπήρξε δε ιδιαίτερο ενδιαφέρον ευρύτερα από την κοινωνία για τις διαφαινόμενες ήδη από τότε ανησυχητικές εξελίξειςσε σχέση με τη θέση του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ και στη διοίκησή τους.

3.- Ασφαλώςόλο αυτό το διάστημα υπήρχε για τα θέματα αυτά θεσμική επικοινωνία από το Σωματείο μας όχι μόνο με τη διοίκηση του Ομίλου ΕΛΠΕαλλά και με τους αρμόδιους Υπουργούς και με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔεκφράζοντας τις θέσεις μας.
Παραμείναμε σε επαγρύπνηση και με μεγάλη επιφύλαξη διαπιστώσαμε την τήρηση σιγής από μέρους τους για ένα τόσο μεγάλο και σημαντικό θέμαόχι μόνο για τους εργαζομένους στα ΕΛΠΕ αλλά και ευρύτερα για την ελληνική κοινωνία.

Έγινε ασφαλώς κατανοητό ότι η από 9.10.2023 «Πρόσκληση Υποβολής Προσφορών για ανεξάρτητο σύμβουλο επί της διαδικασίας και της τιμολόγησης χρηματιστηριακής συναλλαγής», που δημοσίευσε το ΤΑΙΠΕΔαφορούσε και στην πώληση μετοχών των ΕΛΠΕ.

Στο πλαίσιο της θεσμικής επικοινωνίας μας με το ΤΑΙΠΕΔ επισημάναμε και τονίσαμε -πέραν της προφανούς θέσης μας ως προς το μη αναγκαίο και άκαιρο της εκποίησης μετοχών του Δημοσίου στα ΕΛΠΕότι τέτοια εκποίηση συνοδεύεται και από σαφείς και συγκεκριμένους κινδύνους για την εταιρεία και το δημόσιο συμφέρονδεδομένου μεταξύ άλλων ότι με το εν ισχύ καταστατικό της δεν διασφαλίζονται επαρκώς τα συμφέροντα του ΔημοσίουΣυγκεκριμέναστο άρθρο 20 του ισχύοντος καταστατικού προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι από τα συνολικά 11 μέλη του ΔΣ, 4 διορίζονται από το Δημόσιο για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ και ότι το Δημόσιο θα έχει το δικαίωμα να διορίζει από τα 11 μέλη του ΔΣ «... εφόσον

διατηρεί αμέσως ή εμμέσως δια του [ΤΑΙΠΕΔτουλάχιστον ποσοστό τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) των μετά ψήφου μετοχών της Εταιρείας» (άρθρο 20 παρ. 11 Καταστατικού). Δεν προβλέπεται όμως με ασφαλή τρόπο τι θα συμβεί εάν το εν λόγω ποσοστό μειωθεί – όπως εν προκειμένωμέσω πώλησης με ιδιωτική τοποθέτηση.

Αντ’ αυτούτο ισχύον καταστατικό των ΕΛΠΕ προβλέπει ότι εάν η συμμετοχή του Δημοσίου κατέλθει του 35%, τότε ο κανόνας για τον ορισμό των μελών ΔΣ από το Δημόσιο θα μπορεί να μεταβληθείμε τροποποίηση του καταστατικού μετά από απόφαση της γενικής συνέλευσης που λαμβάνεται με απλή απαρτία και πλειοψηφία (άρθρο 20 παρ. 11 Καταστατικού).

Επισημάναμε συνεπώς τους κινδύνους που προφανώς συνδέονται με την περίπτωση μείωσης της θέσης του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ χωρίς μάλιστα να έχει διασφαλισθεί εκ των προτέρωνμε αντίστοιχη καταστατική πρόβλεψηη συνέχιση ορισμού μελών ΔΣ από αυτόεάν η συμμετοχή του κατέλθει του 35% της Εταιρείας.

4.- Μετά τα παραπάνωκαι μετά και την τελευταία θεσμική επικοινωνία που είχαμε με το ΤΑΙΠΕΔ την 6.12.2023, διαπιστώνουμε ότι στην από 7.12.2023 πρόσκληση Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης (ΕΓΣτων μετόχων των ΕΛΠΕ που ορίζεται για τις 28.12.2023 μετά από αίτημα του ΤΑΙΠΕΔτίθεται το ζήτημα της απαιτούμενης τροποποίησης του καταστατικού των ΕΛΠΕσε σχέση με τον ορισμό μελών ΔΣ από το Δημόσιο.

Δηλαδή έτσι ώστε να διασφαλίζεται ο ορισμός μελών του ΔΣ των ΕΛΠΕ από το Δημόσιο ακόμη και εάν το ποσοστό συμμετοχής του κατέλθει του 35%.
Θεωρούμε την εν λόγω σημαντική εξέλιξη αποτέλεσμα και των ενεργειών μαςπου με συνέχεια και συνέπεια αποσκοπούν και στη διασφάλιση της θέσης του Δημοσίου στο ΔΣ των ΕΛΠΕ.

Πέραν της συνολικής αντίθεσής μας με την υπό εξέλιξη περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕσημειώνουμε ότι είναι κρίσιμη και αναγκαία η εν λόγω παρέμβασηόπως έχουμε με κάθε τρόπο ήδη επισημάνει και ζητήσειώστε να διασφαλισθεί η συνέχεια του ορισμού μελών ΔΣ των ΕΛΠΕ από το Δημόσιο και κατ’ επέκταση να συνεχισθεί η συμμετοχή του Δημοσίου στη διοίκηση και διαχείριση των ΕΛΠΕ.

5.- Έχουμε σταθερά αναπτύξει και τεκμηριώσειτη στρατηγική σημασία των ΕΛΠΕ για τη Χώρα και το δημόσιο συμφέρον στους τομείς της οικονομίας (το Δημόσιο δεν επιδοτεί την επιχείρησηπαρά μόνο εισπράττει έσοδα από αυτή τα οποία είναι εκατοντάδες εκατομμύρια την τελευταία δεκαετία), της εθνικής άμυνας (ασφάλεια στα ενεργειακά αποθέματα των Ενόπλων Δυνάμεωνκαι της ενεργειακής επάρκειας καθώς και της δυνατότητας παρέμβασης του Κράτους στις τιμές της αγοράς υπέρ ιδίως των πιο αδύναμων οικονομικά κοινωνικών ομάδωνκαθώς και στην κάλυψη πολλών κοινωνικών αναγκώνΗ συντελούμενη περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ δεν συμβάλλει στη διασφάλιση των ενεργειακών αποθεμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων και τη δυνατότητα παρέμβασης του Δημοσίου στις τιμές της αγοράς και τις κοινωνικές ανάγκεςΗ δε επιλογή της στιγμής της διάθεσης μετοχών του Δημοσίουμέσω της ιδιωτικής τοποθέτησης της 7.12.2023, δεν δικαιολογείται πολιτικά και επιχειρηματικάόταν έχουν προαναγγελθεί κρίσιμες ερευνητικές γεωτρήσεις που αναμένεται να έχουν εντυπωσιακά αποτελέσματαγια την πορεία και κερδοφορία των ΕΛΠΕστο προσεχές μέλλον.

Γιατί δηλαδή επιλέγεται μία μεγάλη εκποίηση μετοχών του Δημοσίου τώραόταν η Χώρα έχει εξέλθει της μεγάλης κρίσης της περασμένης δεκαετίας χωρίς να έχουν εκποιηθεί οι μετοχές του Δημοσίου στα ΕΛΠΕκαι όταν πλέον αναμένονται σημαντικές εξελίξεις ως προς την ανεύρεση και εκμετάλλευση πηγών ενέργειας που εμπίπτουν στις δραστηριότητες των ΕΛΠΕ.

6.Με βάση τα παραπάνω και εμμένοντας στα πάγια και δίκαια αιτήματά μαςτο Πανελλήνιο Σωματείο Εργαζομένων στα ΕΛΠΕ:

  •   Καταγγέλλουμε ως μείζον πολιτικό σφάλμα τη μη αναμεταβίβαση στο Δημόσιο των μετοχών του ΤΑΙΠΕΔ στα ΕΛΠΕ και την επιλογή περαιτέρω ιδιωτικοποίησης τους.

  •   Εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας για τη μεθόδευσητον τρόπο και τον χρονισμό

    της υπό εξέλιξη ιδιωτικοποίησης των ΕΛΠΕμέσω της από 7.12.2023 διεθνούς

    ιδιωτικής τοποθέτησης που οργανώθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ.

  •   Τονίζουμε ότι θεωρούμε ατόπημα του ΤΑΙΠΕΔ ότι δεν μερίμνησε εγκαίρως για τη

    διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίουτουλάχιστον ως προς τον ορισμό από αυτό μελών του ΔΣ των ΕΛΠΕπριν τη θέσει σε κίνηση της από 7.12.2023 διαδικασίας ιδιωτικής τοποθέτησηςΗ παράλειψη αυτή έχει ως συνέπεια τη μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου χωρίς να έχει μεσολαβήσει κατάλληλη τροποποίηση του καταστατικού των ΕΛΠΕμε ό,τι αυτό συνεπάγεται τόσο για το Δημόσιο όσο και για την επιχείρηση.

  •   Κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου για την υπό εξέλιξη περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕσε όλα τα επίπεδαδεδομένης της εθνικής και στρατηγικής σημασίας των ΕΛΠΕ ως επιχείρησης.
    Δηλώνουμε την αντίθεσή μας στην υπό εξέλιξη και σε κάθε περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕεπί της αρχής αλλά και σε σχέση με τον τρόπο με τον οποίο αυτή διενεργείταιΖητούμε να μην προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ σε οποιαδήποτε περαιτέρω διάθεση των μετοχών του Δημοσίου στα ΕΛΠΕΕπιφυλασσόμαστε να προβούμε σε κάθε κατά την κρίση μας απαιτούμενη νόμιμη ενέργεια σε σχέση με την υπό εξέλιξη διάθεση μετοχών και τον έλεγχο της υπό εξέλιξη διαδικασίας από τις αρμόδιες αρχές.

  •   Ζητούμε την αποκατάσταση της εκπροσώπησης των εργαζομένων στο ΔΣ της HELLENiq ENERGY, όπως ίσχυε παγίως στον Όμιλο ΕΛΠΕμέχρι την αδικαιολόγητη και παράνομη κατάργηση της εκπροσώπησης των εργαζομένων στο

ΔΣ της μητρικής το έτος 2021 με την τότε τροποποίηση του καταστατικού.

  •   Ζητούμε να διασφαλισθεί η συνέχιση της εκπροσώπησης του Δημοσίου στο ΔΣ της μητρικής εταιρείαςμε ορισμό μελών του από το Δημόσιοπέραν και ανεξαρτήτως της υπό εξέλιξη ιδιωτικοποίησης.

  •   Επισημαίνουμε ότι παρακολουθούμε από κοντά όλες τις εξελίξεις και θα προβούμε στις απαιτούμενες νόμιμες ενέργειες κάθε είδουςσυνδικαλιστικέςθεσμικές και νομικές δικαστικέςσε κάθε επίπεδο.