Κέρδη ανώτερα των προσδοκιών κατέγραψε η Motor Oil για το πρώτο εξάμηνο του 2022 με προσαρμοσμένη καθαρή κερδοφορία 503 εκατ ευρώ και EBITDA αντίστοιχο 698 εκατ ευρώ .
Ο κύκλος εργασιών στα 7,9 δισ ευρώ αυξημένος κατά 90%.
Το τρίμηνο αυτό ήταν το καλύτερο στην ιστορία του ομίλου και σημαντικό ποσοστό των κερδών θα χρησιμοποιηθεί σε επενδύσεις στην πράσινη στροφή και ανάπτυξη σε ΑΠΕ, Υδρογόνο και Βιοκαύσιμα
Στο β΄τρίμηνο του 2022 το προσαρμοσμένο EBITDA ανήλθε στα 509 εκατ ευρώ έναντι 93 της αντίστοιχης περιόδου του 2021, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας ανήλθαν στα 407 εκατ ευρώ ξεπερνώντας κατά πολύ τις προβλέψεις που ήσαν μέχρι 325 εκατ. Τα cash flow αντίστοιχα ήσαν της τάξης των 555 εκατ ευρώ.
Τα κέρδη από την διύλιση ανήλθαν σε 451 εκατ, από το μάρκεκτιγκ στα 42 εκατ και από το Power & Gas στα 19 εκατ.
Ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα 4,641 δισ από 2,270 δισ στο β΄τρίμηνο του 2021 και τα μη προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη στα 488 εκατ ευρώ με αποτέλεσμα να ανεβάζουν αντίστοιχα στα 686 εκατ το σύνολο του α΄εξαμήνου.
Σε προσαρμοσμένο επίπεδο τα κέρδη ανά μετοχή για το σύνολο του α΄ εξαμήνου ανέρχονται στα 4,57 ευρώ ανά μετοχή.
Το cash flow ανέρχεται στα 831 εκατ ευρώ.
Αντίστοιχα για το σύνολο του 6μήνου τα κέρδη από διύλιση έφτασαν τα 599 εκατ ευρώ, από το μάρκετιγκ τα 75 εκατ και από το Power & Gas τα 32 εκατ.
Τούτων δοθέντων αναμένονται οι ανακοινώσεις της εταιρίας για την χρηματοδότηση των επενδύσεων στις ΑΠΕ και την εξαγορά του χαρτοφυλακίου της Άνεμος, όπου όπως έχει ανακοινωθεί θα καταβάλει σε μετρητά ποσό 330 εκατ ευρώ.
Τα οικονομικά μεγέθη του Ομίλου κατά το Α’ Εξάμηνο του 2022 σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2021 κινήθηκαν ως εξής:
Αντίστοιχα τα οικονομικά μεγέθη της Εταιρίας κατά το Α΄ Εξάμηνο του 2022 σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2021, κινήθηκαν ως εξής:
Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου το Α’ εξάμηνο 2022 αυξήθηκε κατά Ευρώ 3.743.229 σε σχέση με το Α’ εξάμηνο του 2021 παρουσιάζοντας αύξηση κατά 90,06%.
Στην εξέλιξη του κύκλου εργασιών του Ομίλου συνέβαλε η αύξηση του ενοποιημένου όγκου πωλήσεων κατά 3,27% (από ΜΤ 7.213.211 σε ΜΤ 7.449.275) σε συνδυασμό με τον αυξημένο μέσο όρο των τιμών των προϊόντων πετρελαίου (εκπεφρασμένες σε Δολάρια Η.Π.Α.) κατά 83,03% περίπου σε σχέση με τις τιμές της αντίστοιχης περιόδου του 2021 και η ενδυνάμωση του δολαρίου Η.Π.Α. έναντι του Ευρώ (μέση ισοτιμία) κατά 9,29% δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων της Μητρικής αφορά εξαγωγές τιμολογούμενες σε δολάριο Η.Π.Α. (μέση ισοτιμία Α ’εξαμήνου 2022: 1€ = 1,0934 USD έναντι 1€ = 1,2053 USD το Α’ εξάμηνο 2021).
Επιπρόσθετα, στην αύξηση του κύκλου εργασιών του Ομίλου συνέβαλε και η αύξηση των εσόδων από παροχή υπηρεσιών (κατά 146,10%) το μεγαλύτερο μέρος των οποίων αφορά δραστηριότητες του Ομίλου της MOTOR OIL RENEWABLE ENERGY MAE, της NRG Α.Ε, της OFC ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΥ ΚΑΥΣΙΜΟΥ A.E καθώς και αποθήκευτρα και σχετιζόμενες υπηρεσίες.
Από την ανάλυση των στοιχείων όγκου των ενοποιημένων πωλήσεων προκύπτει ο έντονα εξαγωγικός χαρακτήρας του Ομίλου αφού οι πωλήσεις εξωτερικού και Ναυτιλίας ανήλθαν το Α’ εξάμηνο 2022 σε 79,38% επί του συνολικού όγκου των πωλήσεων έναντι 80,41% την αντίστοιχη περίοδο του 2021 καθώς και η σημαντική συμμετοχή της βιομηχανικής δραστηριότητας (διαμορφώθηκε σε 85,01% το ‘Α εξάμηνο 2022 έναντι 81,94% το Ά εξάμηνο 2021).
Ο κύκλος εργασιών της Εταιρίας διαμορφώθηκε το Α’ εξάμηνο 2022 σε Ευρώ 5.800,9 εκατ. έναντι Ευρώ 2.836,7 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2021 παρουσιάζοντας αύξηση κατά 104,50%. Στην εξέλιξη του κύκλου εργασιών της Εταιρίας συνέβαλαν οι ίδιες παράμετροι που διαμόρφωσαν την εξέλιξη του κύκλου εργασιών του Ομίλου και οι οποίες έχουν ήδη αναφερθεί.
Από την ανάλυση των στοιχείων όγκου των πωλήσεων της Εταιρίας διαφαίνεται ο έντονα εξαγωγικός χαρακτήρας του Διυλιστηρίου (οι πωλήσεις εξωτερικού συμπεριλαμβανομένης της Ναυτιλίας ανήλθαν το Α’ εξάμηνο 2022 στο 85,49% επί του συνολικού όγκου των πωλήσεων έναντι 87,09% την αντίστοιχη περίοδο του 2021) καθώς και η σημαντική συμμετοχή της βιομηχανικής δραστηριότητας (διαμορφώθηκε το Α’ εξάμηνο 2022 σε 95,85% επί του συνολικού όγκου των πωλήσεων έναντι 91,45% το Α’ εξάμηνο του 2021)
Τα έσοδα από παροχή υπηρεσιών αφορούν αποθήκευτρα προϊόντων για λογαριασμό τρίτων και σχετιζόμενες υπηρεσίες δεδομένου ότι η Εταιρία επενδύει σημαντικά ποσά στην κατασκευή δεξαμενών.
Κέρδη προ Τόκων, Αποσβέσεων & Φόρων (EBITDA)
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω εξελίξεων σε επίπεδο Μικτού Κέρδους και Λειτουργικών Εξόδων και Εσόδων, τα Κέρδη προ Τόκων, Αποσβέσεων και Φόρων (EBITDA) του Ομίλου διαμορφώθηκαν το Α’ εξάμηνο 2022 σε Ευρώ 932.128 χιλ. από Ευρώ 250.858 χιλ. την αντίστοιχη ενδιάμεση περίοδο του 2021 (αύξηση 271,58%) και της Εταιρίας σε Ευρώ 796.656 χιλ. το Α’ εξάμηνο 2022 από Ευρώ 171.440 χιλ. το Α’ εξάμηνο 2021 (αύξηση 364,69%).
Διαχείριση Χρηματοοικονομικών Κινδύνων
Η διοίκηση του Ομίλου έχει αξιολογήσει τις επιπτώσεις στην διαχείριση οικονομικών κινδύνων που μπορεί να προκύψουν λόγω των προκλήσεων της γενικότερης οικονομικής κατάστασης και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα.
Γενικότερα όπως αναφέρεται και παρακάτω στην διαχείριση των επιμέρους κινδύνων, η διοίκηση του Ομίλου, δεν θεωρεί ότι οι αρνητικές εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και της ενεργειακής κρίσης που προκάλεσε, θα επηρεάσουν σημαντικά την ομαλή λειτουργία του Ομίλου και της Εταιρίας.
Παράγωγα χρηματοοικονομικά μέσα και δραστηριότητες αντιστάθμισης κινδύνου
Ο Όμιλος εκτίθεται σε κινδύνους που σχετίζονται με τις κύριες δραστηριότητές του, κυρίως τον κίνδυνο εμπορευμάτων, τον συναλλαγματικό κίνδυνο και τον κίνδυνο επιτοκίου, οι οποίοι διαχειρίζονται με τη χρήση παράγωγων χρηματοοικονομικών μέσων. Ο Όμιλος προσδιορίζει σε λογιστική αντιστάθμισης ορισμένα συμβόλαια παραγώγων εμπορευμάτων και επιτοκίων.
Διαχείριση κινδύνων κεφαλαίου
Ο Όμιλος διαχειρίζεται τα κεφάλαιά του έτσι ώστε να διασφαλίσει ότι οι εταιρίες του Ομίλου θα εξακολουθήσουν να είναι βιώσιμες, μεγιστοποιώντας την απόδοση στους μετόχους μέσω της βελτιστοποίησης της σχέσης δανεισμού προς ίδια κεφάλαια.
Η κεφαλαιακή διάρθρωση του Ομίλου αποτελείται από δανεισμό, ταμιακά διαθέσιμα και ισοδύναμα και ίδια κεφάλαια των μετόχων της μητρικής Εταιρίας που περιλαμβάνουν το μετοχικό κεφάλαιο, τα αποθεματικά και τα κέρδη εις νέο.
Η διοίκηση του Ομίλου παρακολουθεί την κεφαλαιακή διάρθρωση του Ομίλου σε συνεχή βάση. Μέρος αυτής της παρακολούθησης είναι η αναθεώρηση του κόστους κεφαλαίου και των συνδεδεμένων κινδύνων ανά κατηγορία κεφαλαίου.
Πρόθεση του Ομίλου είναι η ισορροπία στην όλη κεφαλαιακή διάρθρωση μέσω πληρωμής μερισμάτων καθώς και έκδοσης νέων ή αποπληρωμής υφισταμένων δανείων.
Ο Όμιλος προέβη ήδη από το 2014 σε εκδόσεις ομολογιακών δανείων μέσω προσφοράς ομολογιών σταθερού επιτοκίου και γενικά είναι σε θέση να έχει πρόσβαση σε χρηματαγορές του εξωτερικού διευρύνοντας έτσι σημαντικά τις επιλογές χρηματοδότησής του.
Σχέση Καθαρού Χρέους προς Ίδια Κεφάλαια (Gearing Ratio)
Η διοίκηση του Ομίλου επισκοπεί την κεφαλαιακή διάρθρωση ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Στο πλαίσιο αυτής της επισκόπησης υπολογίζεται το κόστος κεφαλαίου και οι σχετικοί κίνδυνοι για κάθε κατηγορία κεφαλαίου.
Διαχείριση οικονομικών κινδύνων
Η διεύθυνση διαχείρισης διαθεσίμων του Ομίλου εξυπηρετεί τον Όμιλο εξασφαλίζοντας την πρόσβαση σε εγχώριες και διεθνείς κεφαλαιαγορές σταθμίζοντας τους οικονομικούς κινδύνους που σχετίζονται με τις δραστηριότητες του Ομίλου.
Αυτοί οι κίνδυνοι περιλαμβάνουν κινδύνους αγοράς (συμπεριλαμβανομένων νομισματικών κινδύνων, κινδύνων εύλογης αξίας επιτοκίων και κινδύνων τιμών), πιστωτικού κινδύνου και κινδύνου ρευστότητας.
Ο Όμιλος προβαίνει στη σύναψη συμβάσεων χρηματοοικονομικών μέσων στα πλαίσια της διαχείρισης των κινδύνων της αγοράς στην οποία δραστηριοποιείται και δεν πραγματοποιεί σημαντικές συναλλαγές σε χρηματοοικονομικά παραγώγa για κερδοσκοπικούς σκοπούς.
Η διεύθυνση διαχείρισης διαθεσίμων του Ομίλου κάνει αναφορές σε τακτά διαστήματα στη διοίκηση του Ομίλου που με τη σειρά της σταθμίζει τους κινδύνους και τις εφαρμοζόμενες πολιτικές για να αμβλύνει την πιθανή έκθεση σε κινδύνους.
Κίνδυνος εμπορευμάτων
Λόγω της φύσης των δραστηριοτήτων του, ο Όμιλος εκτίθεται κυρίως στους χρηματοοικονομικούς κινδύνους μεταβολών στις συναλλαγματικές ισοτιμίες (βλ. (δ) παρακάτω), στα επιτόκια (βλ. (ε) παρακάτω) και στη μεταβλητότητα των τιμών του πετρελαίου που οφείλεται κυρίως στην υποχρέωσή της να διατηρεί ορισμένο επίπεδο αποθεμάτων.
Η Εταιρία για την αποφυγή σημαντικών διακυμάνσεων στην αποτίμηση των αποθεμάτων προσπαθεί, ως πολιτική, να διατηρεί τα αποθέματα στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα.
Επιπλέον, οποιαδήποτε αλλαγή στο περιθώριο κέρδους του διυλιστηρίου, εκφρασμένο σε USD, επηρεάζει το μικτό περιθώριο κέρδους της Εταιρίας.
Δεν έχει υπάρξει σημαντική αλλαγή στην έκθεση του Ομίλου σε κινδύνους αγοράς ή στον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται και μετρά αυτούς τους κινδύνους.
Τα παράγωγα εμπορευμάτων παρουσιάζονται ως ανωτέρω, και αφορούν κυρίως παράγωγα πετρελαίου και προϊόντων αυτού καθώς και παράγωγα δικαιωμάτων εκπομπών (EUAs), που σχετίζονται με τις κύριες δραστηριότητες και υποχρεώσεις του Ομίλου.
Ο Όμιλος προσδιορίζει ορισμένα παράγωγα σε λογιστικές αντισταθμίσεις ταμιακών ροών.
Το υπόλοιπο στο τέλος της περιόδου στο αποθεματικό αντιστάθμισης ταμιακών ροών για αυτές τις ως άνω λογιστικές αντισταθμίσεις ανέρχεται σε € 12.965 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: €10 χιλιάδες ζημιά, μετά από φόρους).
Το υπόλοιπο στο αποθεματικό του κόστους αντιστάθμισης ανέρχεται σε € 8.214 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: € 13 χιλιάδες ζημιά, μετά από φόρους).
Κατά τη περίοδο που έληξε στις 30 Ιουνίου 2022 τα ποσά που μεταφέρθηκαν στην κατάσταση συνολικών εισοδημάτων από το αποθεματικό αντιστάθμισης ταμιακών ροών και αφορούσαν συμβόλαια παραγώγων που διακανονίστηκαν κατά τη διάρκεια του έτους, ανήλθαν σε € 13.642 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: € 128 χιλιάδες κέρδος μετά από φόρους) και σε € 22.375 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: € 128 χιλιάδες κέρδος μετά από φόρους) για την Εταιρία και τον Όμιλο, αντίστοιχα.
Επίσης, κατά τη περίοδο που έληξε στις 30 Ιουνίου 2022 τα ποσά που μεταφέρθηκαν από το αποθεματικό κόστους αντιστάθμισης και αφορούσαν συμβόλαια παραγώγων που διακανονίστηκαν κατά τη διάρκεια του έτους, ανήλθαν σε € 3.277 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: € 0), και σε € 1.534 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: € 0) για την Εταιρία και τον Όμιλο, αντίστοιχα.
Η μεταβολή της εύλογης αξίας των αντισταθμιστικών μέσων προσδιορισμένων σε αντισταθμίσεις ταμιακών ροών κατά του ποσού που ήταν αποτελεσματικές ανήλθε σε ζημιά € 26.307 χιλιάδες μετά από φόρους την περίοδο που έληξε στις 30 Ιουνίου 2022, (30 Ιουνίου 2021: €10 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους) και σε ζημιά € 35.039 χιλιάδες μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: €10 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους) για την Εταιρία και τον Όμιλο, αντίστοιχα, και επηρέασε το αποθεματικό αντιστάθμισης ταμιακών ροών (βλ. Σημείωση 20).
Λόγω της φύσης των δραστηριοτήτων του, ο Όμιλος εκτίθεται κυρίως στους χρηματοοικονομικούς κινδύνους μεταβολών στις συναλλαγματικές ισοτιμίες (βλ. (δ) παρακάτω), στα επιτόκια (βλ. (ε) παρακάτω) και στη μεταβλητότητα των τιμών του πετρελαίου που οφείλεται κυρίως στην υποχρέωσή της να διατηρεί ορισμένο επίπεδο αποθεμάτων.
Η Εταιρία για την αποφυγή σημαντικών διακυμάνσεων στην αποτίμηση των αποθεμάτων προσπαθεί, ως πολιτική, να διατηρεί τα αποθέματα στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα. Επιπλέον, οποιαδήποτε αλλαγή στο περιθώριο κέρδους του διυλιστηρίου, εκφρασμένο σε USD, επηρεάζει το μικτό περιθώριο κέρδους της Εταιρίας. Δεν έχει υπάρξει σημαντική αλλαγή στην έκθεση του Ομίλου σε κινδύνους αγοράς ή στον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται και μετρά αυτούς τους κινδύνους.
Τα παράγωγα εμπορευμάτων παρουσιάζονται ως ανωτέρω, και αφορούν κυρίως παράγωγα πετρελαίου και προϊόντων αυτού καθώς και παράγωγα δικαιωμάτων εκπομπών (EUAs), που σχετίζονται με τις κύριες δραστηριότητες και υποχρεώσεις του Ομίλου. Ο Όμιλος προσδιορίζει ορισμένα παράγωγα σε λογιστικές αντισταθμίσεις ταμειακών ροών.
Το υπόλοιπο στο τέλος της περιόδου στο αποθεματικό αντιστάθμισης ταμιακών ροών για αυτές τις ως άνω λογιστικές αντισταθμίσεις ανέρχεται σε € 12.965 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: €10 χιλιάδες ζημιά, μετά από φόρους). Το υπόλοιπο στο αποθεματικό του κόστους αντιστάθμισης ανέρχεται σε € 8.214 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: € 13 χιλιάδες ζημιά, μετά από φόρους).
Κατά τη περίοδο που έληξε στις 30 Ιουνίου 2022 τα ποσά που μεταφέρθηκαν στην κατάσταση συνολικών εισοδημάτων από το αποθεματικό αντιστάθμισης ταμιακών ροών και αφορούσαν συμβόλαια παραγώγων που διακανονίστηκαν κατά τη διάρκεια του έτους, ανήλθαν σε € 13.642 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: € 128 χιλιάδες κέρδος μετά από φόρους) και σε € 22.375 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: € 128 χιλιάδες κέρδος μετά από φόρους) για την Εταιρία και τον Όμιλο, αντίστοιχα.
Επίσης, κατά τη περίοδο που έληξε στις 30 Ιουνίου 2022 τα ποσά που μεταφέρθηκαν από το αποθεματικό κόστους αντιστάθμισης και αφορούσαν συμβόλαια παραγώγων που διακανονίστηκαν κατά τη διάρκεια του έτους, ανήλθαν σε € 3.277 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: € 0), και σε € 1.534 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: € 0) για την Εταιρία και τον Όμιλο, αντίστοιχα.
Η μεταβολή της εύλογης αξίας των αντισταθμιστικών μέσων προσδιορισμένων σε αντισταθμίσεις ταμιακών ροών κατά του ποσού που ήταν αποτελεσματικές ανήλθε σε ζημιά € 26.307 χιλιάδες μετά από φόρους την περίοδο που έληξε στις 30 Ιουνίου 2022, (30 Ιουνίου 2021: €10 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους) και σε ζημιά € 35.039 χιλιάδες μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: €10 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους) για την Εταιρία και τον Όμιλο, αντίστοιχα, και επηρέασε το αποθεματικό αντιστάθμισης ταμειακών ροών.
Λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες στον κλάδο διύλισης και εμπορίας πετρελαίου, καθώς και γενικότερα του αρνητικού οικονομικού περιβάλλοντος, η πορεία του Ομίλου και της Εταιρίας κρίνεται πολύ ικανοποιητική. Ο Όμιλος μέσω των θυγατρικών του στη Μέση Ανατολή, τη Μεγάλη Βρετανία, την Κύπρο και τα Βαλκάνια, στοχεύει επίσης να επεκτείνει τις προσπάθειές του σε διεθνές επίπεδο και να ενισχύσει τον ήδη σταθερό εξαγωγικό προσανατολισμό του.
Δεν αναμένουμε ότι οι εξελίξεις και οι στρατιωτικές ενέργειες στην Ουκρανία καθώς και οι επιδράσεις σε οντότητες που έχουν δραστηριότητες σε Ρωσία, Ουκρανία και Λευκορωσία και οι επιβαλλόμενες κυρώσεις στην Ρωσία θα επηρεάσουν ουσιωδώς τις δραστηριότητες της Εταιρίας και του Ομίλου.
Ως προς τις επιπτώσεις από την αύξηση του ενεργειακού κόστους διευκρινίζεται ότι το Διυλιστήριο της Εταιρίας διαθέτει την απαραίτητη ευελιξία αναφορικά με την επιλογή του μίγματος πρώτων υλών και καυσίμων η οποία κατ’ εξοχήν αξιοποιείται σε περιόδους ακραίων διακυμάνσεων των τιμών.
Δεδομένης της μεγάλης αύξησης της τιμής του φυσικού αερίου από το 2021, η Εταιρία επέλεξε να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά καύσιμα στο διυλιστήριο, όπως μαζούτ, νάφθα και υγραέριο.
Κίνδυνοι συναλλάγματος
Λόγω της χρήσης των διεθνών τιμών platts σε $ ΗΠΑ για αγορές/πωλήσεις πετρελαιοειδών υπάρχει κίνδυνος από τις διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών στα περιθώρια κέρδους της Εταιρίας. Η Εταιρία φροντίζει για την ελαχιστοποίηση των συναλλαγματικών κινδύνων μέσω φυσικών αντισταθμίσεων (physical hedging) κυρίως αντισταθμίζοντας τα στοιχεία ενεργητικού και παθητικού σε ξένο νόμισμα. Κατά την 30/6/2022, ο Όμιλος είχε στη κατοχή του στοιχεία ενεργητικού σε ξένο νόμισμα ύψους 1.451,46 εκατ. USD και υποχρεώσεις 1.240,58 εκατ. USD.
Κίνδυνοι επιτοκίων
Ο Όμιλος εκτίθεται σε κίνδυνο επιτοκίου κυρίως μέσω του τοκοφόρου καθαρού δανεισμού του.
Ο Όμιλος δανείζεται τόσο με σταθερά όσο και με κυμαινόμενα επιτόκια ως τρόπο διατήρησης ενός κατάλληλου μείγματος μεταξύ δανείων σταθερού και κυμαινόμενου επιτοκίου και διαχείρισης του κινδύνου επιτοκίου.
Ο στόχος της διαχείρισης του επιτοκιακού κινδύνου είναι να περιορίσει τη μεταβλητότητα των εξόδων από τόκους στην κατάσταση λογαριασμού αποτελεσμάτων.
Επιπλέον, ο επιτοκιακός κίνδυνος του Ομίλου αντιμετωπίζεται με τη χρήση παραγώγων επιτοκίων, κυρίως συμβάσεων ανταλλαγής επιτοκίων.
Οι δραστηριότητες αντιστάθμισης κινδύνου επανεξετάζονται και αξιολογούνται σε τακτική βάση ώστε να ευθυγραμμίζονται με την καθορισμένη διάθεση κινδύνου και τη στρατηγική διαχείρισης κινδύνου του Ομίλου.
Τα παράγωγα επιτοκίων που χρησιμοποιεί ο Όμιλος για την αντιστάθμιση του χρέους κυμαινόμενου επιτοκίου αφορούν συμβόλαια ανταλλαγής επιτοκίου με μηδενικό κατώτατο όριο κυμαινόμενου επιτοκίου, βάσει των οποίων ο Όμιλος συμφωνεί να ανταλλάξει τη διαφορά μεταξύ των ποσών σταθερού και κυμαινόμενου επιτοκίου που υπολογίζονται στις συμφωνημένες ονομαστικές αξίες.
Τα συγκεκριμένα συμβόλαια επιτρέπουν στον Όμιλο να περιορίσει τη μεταβλητότητα των ταμιακών ροών που απορρέουν από τις πληρωμές κυμαινόμενων τόκων των εκδοθέντων μεταβλητών χρεών έναντι δυσμενών κινήσεων στα επιτόκια αναφοράς.
Κατά την τρέχουσα περίοδο, ο Όμιλος έχει προσδιορίσει συμβάσεις ανταλλαγής επιτοκίων σε λογιστική αντιστάθμισης ταμιακών ροών.
Για τις ανοιχτές συμβάσεις το υπόλοιπο στο αποθεματικό αντιστάθμισης ταμιακών ροών ανέρχεται σε κέρδος € 13.877 χιλιάδες μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: € 0, μετά από φόρους) και το υπόλοιπο στο αποθεματικό του κόστους αντιστάθμισης ανέρχεται σε € 1.554 χιλιάδες ζημιά μετά από φόρους (30 Ιουνίου 2021: € 0 μετά από φόρους).
Πιστωτικός κίνδυνος
Ο πιστωτικός κίνδυνος του Ομίλου αφορά κυρίως τις απαιτήσεις από πελάτες και λοιπές απαιτήσεις. Ο Όμιλος έχει σημαντική συγκέντρωση των απαιτήσεών του, κυρίως λόγω της Μητρικής Εταιρίας όπου μεγάλο ποσοστό αυτών αφορά περιορισμένο αριθμό πελατών, οι οποίοι όμως είναι κυρίως διεθνούς κύρους πετρελαϊκές εταιρίες. Συνεπώς έτσι περιορίζεται σημαντικά ο πιστωτικός κίνδυνος. Οι εταιρίες του Ομίλου έχουν συμβάσεις για συναλλαγές με τους πελάτες τους, βασισμένες στην εξέλιξη των διεθνών τιμών. Επίσης, η Εταιρία κατά κανόνα λαμβάνει εγγυητικές επιστολές από τους πελάτες της ή εγγράφει υποθήκες, προς εξασφάλιση των απαιτήσεων, οι οποίες κατά την 30/6/2022 ήταν € 54,2 εκατ. Όσον αφορά τις απαιτήσεις των θυγατρικών “Avin Oil Α.Β.Ε.Ν.Ε.Π.”, “CORAL A.E.”, “CORAL GAS Α.Ε.Β.Ε.Υ.”, “L.P.C. Α.Ε.” και “NRG SUPPLY & TRADING ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΝΕΡΓΙΑΚΗ Α.Ε.”, αυτές κατανέμονται σε έναν ευρύ αριθμό πελατών, συνεπώς δεν υφίσταται συγκέντρωσή τους και κατά συνέπεια περιορίζεται ο πιστωτικός κίνδυνος. Ο Όμιλος προσπαθεί να ρυθμίζει έτσι την πιστωτική πολιτική προς τους εγχώριους πελάτες και να περιορίζει ανάλογα τις ημέρες πίστωσης που παρέχει, ώστε να ελαχιστοποιεί τον οποιοδήποτε πιστωτικό κίνδυνο από αυτούς.
Κίνδυνος ρευστότητας
Ο κίνδυνος ρευστότητας αντιμετωπίζεται μέσω του κατάλληλου συνδυασμού μετρητών και ισοδύναμων μετρητών και διαθέσιμων τραπεζικών υπεραναλήψεων και δανειακών διευκολύνσεων. Για την αντιμετώπιση τέτοιων κινδύνων, η διοίκηση του Ομίλου παρακολουθεί το υπόλοιπο των ταμιακών διαθεσίμων και ταμιακά ισοδύναμα και διασφαλίζει τις διαθέσιμες διευκολύνσεις τραπεζικού δανεισμού, διατηρώντας επίσης αυξημένα ταμιακά υπόλοιπα. Επιπλέον, το μεγαλύτερο μέρος του δανεισμού του Ομίλου είναι ο μακροπρόθεσμος δανεισμός που διευκολύνει τη διαχείριση της ρευστότητας. Η Εταιρία διαθέτει σήμερα ένα σύνολο εγκεκριμένων πιστωτικών ορίων περίπου € 2,01 δις και ένα σύνολο εγκεκριμένων τραπεζικών ορίων εγγυητικών επιστολών/ενέγγυων πιστώσεων περίπου $ 1,04 δις.
Αποθέματα...
Τα αποθέματα κατά το κλείσιμο της περιόδου αποτιμώνται στην χαμηλότερη τιμή μεταξύ της αξίας κτήσης τους και της καθαρής ρευστοποιήσιμης αξίας τους. Κατά την τρέχουσα και την αντίστοιχη περσινή περίοδο, μέρος των αποθεμάτων αποτιμήθηκε στην καθαρή ρευστοποιήσιμη αξία τους, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση της Κατάστασης Συνολικού Εισοδήματος (κόστος πωληθέντων) του Ομίλου κατά € 4.603 χιλιάδες για τη περίοδο 1/1-30/6/2022. Η επιβάρυνση για τη συγκριτική περίοδο 2021 ήταν € 311 χιλιάδες (Εταιρία: 1/1-30/6/2022: επιβάρυνση € 4.130 χιλιάδες, 1-30/6/2021: € 311 χιλιάδες). Κατά την τρέχουσα περίοδο δεν υπήρξε αντιστροφή απομείωσης σε επίπεδο Ομίλου, ενώ κατά την αντίστοιχη περσινή είχε γίνει αντιστροφή ύψους € 6.435 χιλιάδες.
Η επιβάρυνση ανά κατηγορία αποθέματος έχει ως ακολούθως:
Καταγραφή_332.JPG
Το κόστος των αποθεμάτων που αναγνωρίστηκε ως έξοδο στο “Κόστος πωληθέντων” του Ομίλου κατά την περίοδο 1/1-30/6/2022 ήταν € 6.822.361 χιλιάδες ενώ κατά την αντίστοιχη περσινή περίοδο ήταν € 3.771.103 χιλιάδες. (Ομοίως, για την Εταιρία: 1/1-30/6/2022: € 4.977.954 χιλιάδες, 1/1-30/6/2021: € 2.628.006 χιλιάδες).
Προοπτικές για το μέλλον…
Το διάστημα μετά την 30η Ιουνίου 2022, και μέχρι τη στιγμή σύνταξης του παρόντος, η τιμή του Brent διατηρείται στην περιοχή των 100 USD/bbl (μέση τιμή 106,94 USD/bbl) με ήπιες τάσεις αποκλιμάκωσης και μεταβλητότητας δεδομένου ότι οι κυβερνήσεις των μεγαλύτερων χωρών παγκοσμίως λαμβάνουν μέτρα στήριξης των νοικοκυριών για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων που προέρχονται από την αύξηση των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου και υγρών καυσίμων.
Για το δεύτερο μισό της τρέχουσας χρήσης, τα λειτουργικά αποτελέσματα της Εταιρίας (EBITDA) αναμένονται ικανοποιητικά λαμβάνοντας υπόψη τη δυνατότητα του Διυλιστηρίου να πραγματοποιεί περιθώρια στο ανώτερο εύρος του κλάδου σε συνδυασμό με το υψηλό επίπεδο εργασιών (utilization rate) δεδομένου ότι δεν έχουν προγραμματιστεί εργασίες περιοδικής συντήρησης των μονάδων μετατροπής.
Σε επίπεδο Ομίλου αναμένεται σημαντική συνεισφορά στα λειτουργικά αποτελέσματα (EBITDA) από τις θυγατρικές που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της λιανικής (CORAL, AVIN) λόγω της θετικής επίδρασης στις πωλήσεις τους από τις αυξημένες τουριστικές αφίξεις στη χώρα μας.
Ιδιαίτερα για την CORAL αναμένεται συνεισφορά στα λειτουργικά της αποτελέσματα από τις θυγατρικές που διαθέτει με έδρα την Κροατία, τη Σερβία, τα Σκόπια και την Κύπρο.
Ομοίως σημαντική συνεισφορά στα λειτουργικά και οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου αναμένεται από τη Motor Oil Renewable Energy Μονοπρόσωπη Α.Ε. η οποία δραστηριοποιείται στον κλάδο των Α.Π.Ε, και την ΚΟΡΙΝΘΟΣ POWER Α.Ε. η οποία δραστηριοποιείται στον κλάδο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
www.worldenergynews.gr