Σειρά διοικητικών εμποδίων και εξωγενών παραγόντων βάζουν φρένο… στην πορεία εμβληματικών ενεργειακών αποκρατικοποιήσεων, παρά την ταχύτητα που είχε αναπτύξει εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο η κυβέρνηση για την υλοποίηση τους.
Τα χρονοδιαγράμματα μετατίθενται διαρκώς, πάνε όλο πιο πίσω, καθώς προφανώς, όπως ερμηνεύουν και παράγοντες της αγοράς, σε κάποιες από αυτές δεν ελήφθησαν σοβαρά υπόψη εκκρεμότητες, οι οποίες θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για τους υποψήφιους επενδυτές.
Βέβαια, πρέπει να τονιστεί ότι η χρονιά που πέρασε ήταν γεμάτη προκλήσεις και αβεβαιότητα εξαιτίας της πανδημίας του COVID-19.
Έτσι, και σύμφωνα με πληροφορίες, οι ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών αν και το ΤΑΙΠΕΔ προγραμμάτιζε τη διαδικασία της υποβολής δεσμευτικών προσφορών, εντούτοις όλα δείχνουν πως η τελική φάση θα πάει για τις αρχές του Φθινοπώρου.
Ένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συγκεκριμένες ιδιωτικοποιήσεις έχουν να κάνουν με τις δυσκολίες του κορωνοϊού ώστε οι εκπρόσωποι των «μνηστήρων» να επισκεφτούν τις εταιρίες και τις εγκαταστάσεις στο πλαίσιο του due diligence. Για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, πιο συγκεκριμένα, το μεγάλο αγκάθι έχει να κάνει με τη δικαστική εκκρεμότητα της εταιρίας με την ELFE. Το γεγονός ότι δεν έχει τελεσιδικήσει η υπόθεση αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο ώστε η ΔΕΠΑ αν χάσει το δικαστήριο να βρεθεί αντιμέτωπη με σειρά οικονομικών αξιώσεων και από άλλους πελάτες της. Το επίμαχο θέμα έχει να κάνει με την τιμολόγηση των ποσοτήτων φυσικού αερίου πριν από περίπου μία πενταετία. Η κυβέρνηση φαίνεται, κατά τις πληροφορίες, να μην έχει καταλήξει στις διασφαλίσεις που θα συμπεριλάβει στις συμβάσεις μεταβίβασης των μετοχών κι έτσι η αποκρατικοποίηση βλέπει πια ως νέο χρονοδιάγραμμα τον Σεπτέμβριο.
Εκκρεμότητα υπάρχει και με τη ΔΕΠΑ Υποδομών και συγκεκριμένα ως προς το ποσοστό των μετοχών που θέλει να πουλήσει η θυγατρική της ΕΔΑ ΘΕΣΣ. Ως γνωστό η Eni που κατέχει το 49% θέλει να φύγει αλλά στο μεταξύ η απόφαση για την πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών άφησε σε εκκρεμότητα το συγκεκριμένο θέμα. Ένα από τα σενάρια που εξετάζεται τώρα, είναι να ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και στη συνέχεια όποιος επενδυτής ενδιαφέρεται να αποκτήσει το 49% της Eni στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ. Άλλο ένα σενάριο που έπαιξε… ήταν να πουληθεί ξεχωριστά και παράλληλα με τη ΔΕΠΑ Υποδομών το συγκεκριμένο πακέτο των μετοχών σε έναν από τους υποψήφιους επενδυτές της μητρικής.
Η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας
Τον Απρίλιο αναμένεται το ΤΑΙΠΕΔ να ανακοινώσει τη λίστα με τους υποψήφιους επενδυτές που θα περάσουν στην τελική φάση του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου στη Νότια Καβάλα.
Ωστόσο, η διαδικασία αυτή μπορεί να προχωρήσει, εντούτοις, σύμφωνα με πηγές σε εκκρεμότητα βρίσκεται ακόμη το πλαίσιο τιμολόγησης από τη ΡΑΕ αλλά και σειρά άλλων τεχνικών μελετών για την ωρίμανση του επενδυτικού σχεδίου.
Τέλος τα ΕΛ.ΠΕ βρίσκονται «παρκαρισμένα» με τον ίδιο τον ετήσιο σχεδιασμό του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας να επιβεβαιώνει τη συγκεκριμένη κατάσταση της αποκρατικοποίησης.
Βέβαια, στην παρούσα φάση με το αρνητικό κλίμα στις πετρελαϊκές εταιρίες, το όποιο εγχείρημα για την πώληση πακέτου μετοχών θα ήταν καταδικασμένο…
(energypress)