Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2020

Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του αερίου αγωγού τους επόμενους μήνες

Μάλλον περιορισμένες ήταν οι επιπτώσεις της πρώτης φάσης της κρίσης του κορωνοϊού στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου, αφού η μείωση της ζήτησης ήταν μάλλον οριακή και σε καμία περίπτωση δεν έφθασε τα επίπεδα των υγρών καυσίμων όπου η μείωση έφθασε το 60% για τις βενζίνες και το 40-45% για το πετρέλαιο.




Μάλιστα η σημαντική πτώση στις τιμές του φυσικού αερίου και κυρίως του LNG, λόγω εξελίξεων στις διεθνείς αγορές αύξησε δραστικά τη διείσδυση του στο μίγμα ηλεκτροπαραγωγής της Ελλάδας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με σχετική μελέτη του ΙΕΝΕ, το πρώτο εξάμηνο του 2020 το 64% της προμήθειας φυσικού αερίου ήταν μέσω LNG.

Ωστόσο τους επόμενους μήνες, με δεδομένη την αύξηση των futures του LNG για το τρίτο και το τέταρτο τρίμηνο του έτους και εν όψει των προβλέψεων ότι η τιμή του brent θα παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα, εκτιμάται ότι θα αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα του φυσικού αερίου αγωγού έναντι του LNG.
Το γεγονός αυτό ευνοεί τους προμηθευτές της ελληνικής αγοράς που διαθέτουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια εισαγωγής φυσικού αερίου αγωγού όπως η ΔΕΠΑ και η Μυτιληναίος.

Το LNG κατέγραψε χαμηλά επίπεδα τιμών

Σε παγκόσμιο επίπεδο, τους προηγούμενους μήνες οι τιμές του φυσικού αερίου, αν και δεν ακολουθούν τη ραγδαία πτώση της τιμής του Brent, υπέστησαν μικρότερες μειώσεις ειδικά τον περασμένο Μάρτιο.
Αυτό συνέβη, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς φυσικού αερίου, διότι οι τιμές του LNG ήταν ήδη κοντά στο απόλυτο χαμηλό που προσδιορίζεται στα €8.5 ανά mmbtu.

Ειδικότερα, οι τιμές στο hub της Ολλανδίας (TTF) έφτασαν μέχρι και τα €8.6 ανά mmbtu την τρίτη εβδομάδα του περασμένου Μαρτίου, όπου συγκριτικά με τα υψηλά τριμήνου της τάξεως των €14.2 ανά mmbtu, η πτώση έφτασε το 29.4%.

Ωστόσο, ήδη από τον Φεβρουάριο, οι τιμές του φυσικού αερίου είχαν υποχωρήσει στα επίπεδα των €8.8 έως €9.6 ανά mmbtu. Σε ό,τι αφορά στα futures, η τιμή του φυσικού αέριου για το καλοκαίρι διαμορφώνεται στα €9.2 ανά mmbtu,στα €9.45 ανά mmbtu για το 3ο τρίμηνο και στα €12.5 ανά mmbtu για το 4ο τρίμηνο του 2020.

Πρακτικά, αν επιβεβαιωθούν τα σενάρια που θέλουν τις τιμές του Brent να παραμένουν σε χαμηλά ή να πέφτουν σε ακόμα χαμηλότερα επίπεδα, τότε πιθανόν να υπάρξει αλλαγή συσχετισμών και το φυσικό αέριο, που βασίζεται στις τιμές του πετρελαίου (oil-indexed) και διακινείται μέσω αγωγών, να γίνει πιο ανταγωνιστικό από το LNG.

Μείωση στη ζήτηση

Όσον αφορά στην αγορά φυσικού αερίου της Ελλάδας, παρατηρήθηκε μείωση στη ζήτηση, αλλά αυτή δεν ανήλθε στα επίπεδα του πετρελαίου.
Παράλληλα, δεν παρατηρήθηκαν προβλήματα στην λειτουργία του τερματικού σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, όπως και στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου.

Το φυσικό αέριο μέσω αγωγών δεν ήταν το πιο ανταγωνιστικό τον περασμένο Μάρτιο, μιας και υπήρχε έντονος ανταγωνισμός με το LNG. Παράλληλα, υπήρχαν φορτία LNG που αναζητούσαν αγοραστές έναντι χαμηλής τιμής και μπορούσαν να τα εκμεταλλευτούν οι εγχώριοι παίκτες.

Μια από τις σημαντικότερες εξελίξεις στην εγχώρια αγορά φυσικού αερίου αποτέλεσε στα μέσα Απριλίου η ανακοίνωση από την ΔΕΠΑ ότι επιστρέφει στους πελάτες της το συνολικό ποσό των €120 εκατ. από τις αναδρομικές χρεώσεις που κατέβαλε η τουρκική BOTAS, αποτελώντας μια σημαντική «ένεση» ρευστότητας για την αγορά.

Υπενθυμίζεται ότι η BOTAS στις 5 Μαρτίου του 2020 κατέβαλε στη ΔΕΠΑ το σύνολο των αναδρομικών χρεώσεων που επιδίκασε το διεθνές διαιτητικό δικαστήριο της Στοκχόλμης (ICC). Νωρίτερα, με την από 10 Ιανουαρίου του 2020 απόφασή του, το ICC δικαίωσε τη ΔΕΠΑ έναντι της τουρκικής εταιρείας φυσικού αερίου, αναφορικά με το αίτημα της πρώτης για μείωση τιμής.


www.worldenergynews.gr