Στον αέρα τινάζουν η προκήρυξη εκλογών για τις 30 Ιουνίου και οι εν γένει οι ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις τον σχεδιασμό των μεγάλων αποκρατικοποιήσεων στην ενέργεια, ενώ απειλούν να μπλοκάρουν και άλλα ζητήματα, όπως την ένταξη στον περίφημο μηχανισμό ΑΔΙ της νέας μονάδας της ΔΕΗ "Πτολεμαΐδα 5".
Στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων της ΔΕΠΑ και των ΕΛΠΕ, όπου ούτως ή άλλως οι τελευταίες εξελίξεις τις είχαν σπρώξει προς τα πίσω, τώρα αυτές παγώνουν εντελώς, καθώς εναπόκειται στην κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές να διαπραγματευτεί με τους δανειστές, τον ακριβή τρόπο με τον οποίο θα τις διαχειρισθεί.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η νέα κυβέρνηση πιθανότατα θα "ξαναγράψει σε λευκό χαρτί" την τύχη των παραπάνω εταιρειών, ακυρώνοντας σε μεγάλο βαθμό όσα έχει δρομολογήσει η σημερινή. Αν δηλαδή εκλεγεί η ΝΔ, το πιθανότερο είναι ότι δεν θα εφαρμοσθεί ο νόμος για τη διάσπαση της ΔΕΠΑ, και θα μπορούσε να επιστρέψει το αρχικό σενάριο για πώληση του 65% της εταιρείας.
Είναι εκπεφρασμένη άλλωστε δημοσίως η αντίθεση της ΝΔ στον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό της ΔΕΠΑ, η οποία κατά την συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου στην Βουλή, τον είχε χαρακτηρίσει περίπλοκο, μιλώντας για τον κίνδυνο να απαξιωθεί η πώληση και το αποτέλεσμα για το Δημόσιο να είναι πολύ χαμηλό. Σήμερα, η διάσπαση της εταιρείας, έχει ούτως ή άλλως μετατεθεί για τις 30 Ιουνίου, έπειτα από το αδιέξοδο με τη μονιμοποίηση των εργολαβικών, οι οποίοι σημειωτέον συνεχίζουν και σήμερα την απεργία τους.
Στο μέτωπο των ΕΛΠΕ, μετά το ναυάγιο στον πρώτο διαγωνισμό, ήταν σαφές ότι οι μέτοχοι δεν βιάζονταν αυτός να επαναληφθεί, και όπως όλα έδειχναν οι αποφάσεις για το μέλλον της εταιρείας θα λαμβάνονταν μετά τις εκλογές του Οκτωβρίου.
Σημειωτέον όμως ότι στο θέμα ΕΛΠΕ, επρόκειτο θεωρητικά να ληφθούν μέσα στο καλοκαίρι εκείνες οι αποφάσεις που θα καθόριζαν τα επόμενα βήματα μετά το ναυάγιο. Επίσημα η ΝΔ δεν είχε ταχθεί κατά της ιδιωτικοποίησης, ωστόσο είναι προφανές ότι αν νικήσει στις εκλογές το συγκεκριμένο θέμα, όπως και το συνολικό πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, θα επαναξιολογηθούν, στο πλαίσιο φυσικά των μεταμνημονιακών υποχρεώσεων της χώρας.
Στο κεφάλαιο ΔΕΗ, το πιθανότερο είναι ότι θα ανακοινωθεί μετάθεση της αυριανής ημερομηνίας υποβολής προσφορών για μετά τις εκλογές, γεγονός που σημαίνει ότι θα κληθεί η επόμενη κυβέρνηση να κλείσει τους ανοικτούς λογαριασμούς της χώρας με τις Βρυξέλλες, ως προς τον λιγνίτη.
Κρίσιμης επίσης σημασίας θέμα, καθώς άπτεται της ίδιας της βιωσιμότητας της νέας μονάδας της ΔΕΗ "Πτολεμαϊδα 5", είναι η ένταξή της στα ΑΔΙ.
Την περασμένη Πέμπτη δόθηκε στη δημοσιότητα ο νέος κανονισμός του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, και ο οποίος θέτει αυστηρούς περιορισμούς όσον αφορά την ένταξη στους μηχανισμούς ΑΔΙ για τις λιγνιτικές μονάδες.
Σύμφωνα με αυτόν ορίζεται ότι "η δυναμικότητα παραγωγής που ξεκίνησε εμπορική παραγωγή κατά την ημερομηνία έναρξης ισχύος του κανονισμού ή μετά από αυτήν και εκπέμπει πάνω από 550 gr CO2 ορυκτής προέλευσης ανά kWh ηλεκτρικής ενέργειας, δεν δεσμεύεται ούτε λαμβάνει πληρωμές ή δεσμεύσεις για μελλοντικές πληρωμές στο πλαίσιο κάποιου μηχανισμού ισχύος".
Είναι προφανές ότι η Πτολεμαΐδα 5, η οποία θα εκπέμπει πάνω από 550 gr CO2 ανά kWh, δεν θα έχει μπεί σε εμπορική λειτουργία πριν την έναρξη ισχύος του κανονισμού και συνεπώς θα αποκλειστεί από το μηχανισμό ΑΔΙ.
Ο νομοθέτης έχει προβλέψει "παράθυρο" στο νόμο, ότι μια μονάδα θα μπορεί να περιληφθεί στα ΑΔΙ υπό την προϋπόθεση, πρώτον ότι η χώρα θα έχει θεσπίσει Μηχανισμό Επάρκειας Ισχύος μέχρι την έναρξη εφαρμογής του κανονισμού και δεύτερον ότι θα έχει υπογράψει σύμβαση με τη μονάδα μέχρι τις 31/12/2019.
Επειδή όμως η Κομισιόν δεν έχει ακόμη εγκρίνει το ελληνικό σχέδιο για το Μηχανισμό Ισχύος και δεν αναμένεται να το κάνει έως την έναρξη ισχύος του κανονισμού, το ΥΠΕΝ εξέταζε να καταθέσει άμεσα, με το πρώτο νομοσχέδιο που θα έρθει στη Βουλή, τροπολογία με την οποία θα θεσπίζεται Μηχανισμός Επάρκειας Ισχύος, χωρίς να υπάρχει έγκριση του τελικού σχεδίου από την Κομισιόν.
Μετά την έγκριση, θα γίνονταν οι όποιες (νομοθετικές ή άλλες) αλλαγές απαιτούνταν για πλήρη προσαρμογή. Εφόσον ωστόσο κλείσει η Βουλή, λόγω της προκήρυξης των εκλογών, το κρίσιμο αυτό για τη ΔΕΗ θέμα, παραπέμπεται για μετά τις κάλπες, με ό,τι κινδύνους αυτό συνεπάγεται.
(energypress)