Στα τέλη του χρόνου τοποθετείται η έναρξη επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού, μήκους 213 χιλιομέτρων που συνδέει τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη με το διυλιστήριο της ΟΚΤΑ στα Σκόπια.
Στόχος είναι με την επαναλειτουργία του ο αγωγός, να φτάσει να μεταφέρει στη γείτονα, ποσότητες, κυρίως diesel κίνησης, της τάξης του 1 εκατομμυρίου μετρικών τόνων, δηλαδή πολύ μεγαλύτερες από αυτές της τοπικής κατανάλωσης, οι οποίες και θα εξάγονται στις γύρω χώρες, προς Βουλγαρία, Σερβία, Κόσοβο.
Το προϊόν θα διοχετεύεται από τον αγωγό στις δεξαμενές των ΕΛΠΕ, χωρητικότητας 350.000 μετρικών τόνων στα Σκόπια που βρίσκονται 25 χλμ. από την πρωτεύουσα της χώρας, όπως ακριβώς συνέβαινε μέχρι και το 2013, οπότε και λειτούργησε για τελευταία φορά το διυλιστήριο.
Η μετοχική σύνθεση στην ΟΚΤΑ θα παραμείνει ως έχει, δηλαδή το 80% θα ανήκει στα ΕΛΠΕ, και το 20% στους Σκοπιανούς, ωστόσο η παρουσία της στη λιανική πρόκειται να ενισχυθεί. Σήμερα λειτουργεί 27 πρατήρια καυσίμων στη τοπική αγορά, ενώ μέσω της αποκλειστικής συνεργασίας της με τη Makpetrol, που διατηρεί 121 πρατήρια, τα συνολικά καύσιμα που πωλούνται στο δίκτυο λιανικής προέρχονται σε ποσοστό 65% από την ΟΚΤΑ.
Στο σύντομο μέλλον, στόχος της ΟΚΤΑ είναι να διευρύνει την παρουσία της στη περιοχή.
Το πόσο γρήγορα θα γίνουν όλα τα παραπάνω, θα εξαρτηθεί από την έγκαιρη ολοκλήρωση μιας σειράς πρακτικών ζητημάτων.
Την περίοδο αυτή ολοκληρώνεται η δημιουργία κανονιστικού πλαισίου για τις τελωνειακές αποθήκες, καθώς και η έκδοση αδειών, προκειμένου το συντομότερο δυνατό οι εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ να λειτουργούν πλέον με τα αυστηρά πρότυπα της ΕΕ.
Αποτελεί άλλωστε κοινό μυστικό ότι από τότε που έκλεισε το διυλιστήριο, και η FYROM εξαρτάται από τις εισαγωγές καυσίμων μέσω βυτίων, το λαθρεμπόριο βρίσκεται σε έξαρση.
Τελευταία φορά που λειτούργησε το διυλιστήριο της ΟΚΤΑ ήταν τον Ιανουάριο του 2013, έκτοτε και έβαλε λουκέτο, καθώς τα ΕΛΠΕ έκριναν ότι η συνέχιση της παραγωγής ήταν ασύμφορη.
Ηταν το μοναδικό διυλιστήριο της χώρας και από τότε η γείτονα, είναι άμεσα εξαρτημένη από τις εισαγωγές. Από τότε που διεκόπη η παραγωγή στο διυλιστήριο – βρίσκεται σε διαδικασία shut down - σταμάτησε και η χρήση του αγωγού.
Στο θέμα αναφέρθηκε χθες και ο υπ. Ενέργειας Γ.Σταθάκης, λέγοντας ότι "η επανενεργοποίηση της υφιστάμενης υποδομής θα αποτελέσει ένα καλό παράδειγμα για το πώς η άριστη συνεργασία ανάμεσα στις δύο πλευρές μπορεί να αποφέρει αμοιβαία επωφελή οικονομικά αποτελέσματα".
Σημειωτέον ότι οι συζητήσεις Ελλάδος-Σκοπίων για επαναλειτουργία του αγωγού είχαν ξεκινήσει πολύ νωρίτερα από τη Συμφωνία των Πρεσπών, αλλά σίγουρα αυτή επέσπευσε τις διαδικασίες.
(energypress)