Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2025

Motor Oil: Να επεκταθούν τα μειωμένα τιμολόγια για όλες τις χώρες του Κάθετου Διαδρόμου – Προβληματική η ελλιπής αξιοποίηση του IGB

Επέκταση σε όλες τις χώρες του Κάθετου Διαδρόμου, της πρωτοβουλίας που έλαβαν οι Διαχειριστές Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Μολδαβίας και Ουκρανίας, για προσφορά του ενιαίου προϊόντος δυναμικότηταςπροκρίνει η Motor Oil.

Όπως τονίζει η εταιρεία, η κίνηση για μείωση του κόστους διαμετακόμισης, με προσφορά έκπτωσης από 25% έως 46% κρίνεται θετική, εντούτοις δε θα πρέπει να περιορίζεται μόνο για τη ροή αερίου στο σύστημα της Ουκρανίας, αντιθέτως να εφαρμόζεται για όλες τις χώρες του Κάθετου Διαδρόμου.

Ειδικότερα, στην πρόταση που κατέθεσε στα πλαίσια διαβούλευσης αναφορικά με τις δημοπρασίες του ΕΣΜΦΑ για τα έτη 2025-2026, η Motor Oil εστιάζει μεταξύ άλλων στην ανάγκη ενίσχυσης της εμπορικής αξιοποίησης του IGB. Συγκεκριμένα, εκτιμά ως λανθασμένη την προσφερόμενη δυναμικότητα 40 GWh/ημερησίως μεταξύ των σημείων Αμφιτρίτη και Σιδηρόκαστρο για εξαγωγές στη Βουλγαρία, προτείνοντας μάλιστα την κατάργησή της, καθώς με τον τρόπο αυτό δίνεται η δυνατότητα για παράκαμψη του IGB και υποαξιοποίησή του.

Υπογραμμίζει δε ότι ο αγωγός, με εκτιμώμενο κόστος τα 450 εκατ. ευρώ, αποτελεί στρατηγικό τμήμα του Vertical Corridor και έχει σχεδιαστεί για τη μεταφορά LNG προς την ΝΑ Ευρώπη και την Ουκρανία. Σημειώνεται επίσης, πως η αξιοποίησή του κυμαίνεται μόλις στο 32% της δυναμικότητάς του. Έτσι, σύμφωνα με τον όμιλο, οι 2 Διαχειριστές, ΔΕΣΦΑ και ICGB οφείλουν να εξετάσουν σοβαρά τη μείωση του κόστους διαμετακόμισης, προκειμένου να ενισχυθεί η εμπορική αξιοποίηση του IGB, αντί της παράκαμψής του και της ενίσχυσης σημείων που ήδη χρησιμοποιούνται από τους χρήστες.

Επιπλέον, επισημαίνεται η ανάγκη συνεργασίας ΔΕΣΦΑ και ICGB για την άρση των τεχνικών περιορισμών και τη διασφάλιση της απευθείας εισαγωγής αερίου από τον IGB στον ΕΣΦΑ. Ως προς αυτό, όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, σε περιόδους συμφόρησης στη διασύνδεση Σιδηρόκαστρο, οι χρήστες υποχρεώνονται να καλύπτουν τις ανάγκες τους μέσω της διαδρομής IGB-TAP, γεγονός που συνεπάγεται επιπλέον κόστος 2-3 ευρώ/MWh, χωρίς να συνυπολογίζονται ενδεχόμενες προσαυξήσεις λόγω αυξημένου ανταγωνισμού.