Συνέπεια και συνέχεια στην τιμολογιακή πολιτική του ΔΕΣΦΑ σε ότι αφορά τα τέλη χρήσης του τερματικού σταθμού υγροποίησης LNG της Ρεβυθούσας, ζητεί με επιστολή της προς τη ΡΑΑΕΥ η Motor Oil η οποία πάντως συμφωνεί με την προτεινόμενη από τον Διαχειριστή μείωση των τελών και των χρεώσεων που αφορούν το LNG.
Όπως τονίζει στην επιστολή της, η οποία εστάλη στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης εν όψει της αναθεώρησης του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ για τις χρεώσεις του LNG, ο ρόλος της Ρεβυθούσας είναι κρίσιμος καθώς αποτελεί τη μοναδική υποδομή που εξυπηρετεί την ασφάλεια εφοδιασμού στο Νότο της χώρας.
Για το λόγιο αυτό τονίζει ότι οι αλλαγές θα πρέπει να πραγματοποιούνται με επαρκή αιτιολόγηση ειδικά όταν αφορούν σε αυξήσεις, ώστε να υπάρχει συνέπεια και συνέχεια στην τιμολογιακή πολιτική, χωρίς εκπλήξεις.
Συμπληρωματικά με τις αλλαγές του Κώδικα που προτείνει ο ΔΕΣΦΑ, η Motor Oil προτείνει την τροποποίηση μια σειράς προβλέψεων του Κώδικα και συγκεκριμένα:
Για τον εξορθολογισμό του κόστους, ζητά να μην αυξηθεί ο συντελεστής στη χρέωση του προγραμματισμού, όπως προτείνει ο ΔΕΣΦΑ, ειδικά αφού η συγκεκριμένη αύξηση δεν συνάδει με τις μειώσεις που γίνονται στις υπόλοιπες χρεώσεις.
Ζητά επίσης τη μείωση του κόστους στα τιμολόγια ισοσκελισμού LNG και μεγαλύτερη διαφάνεια κατά τον προσδιορισμό των λειτουργικών αναγκών της Ρεβυθούσας.
Αεριοποίηση - Κοινωνικοποίηση
Όπως σημειώνει, στη μελέτη αντιστάθμισης λειτουργικών αναγκών εγκατάστασης LNG που δημοσίευσε ο ΔΕΣΦΑ για το 2024, υπολογίζει την εκτιμώμενη αεριοποίηση των χρηστών για το διάστημα Ιανουάριος-Αύγουστος σε περίπου 20 TWh αερίου, ενώ η πραγματική αεριοποίηση ανέρχεται σε 11 TWh (45% μείωση). «Θα πρέπει να πραγματοποιείται αναθεώρηση της μελέτης αυτής μετά το πέρας κάθε τριμήνου και να τροποποιείται το ύψος των τιμολογίων ισοσκελισμένου LNG, βάσει των πραγματικών στοιχείων αεριοποίησης» αναφέρει.
Επίσης για την κοινωνικοποίηση του κόστους LNG, η Motor Oil εκτιμά ως βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση τον ορισμό του ex-ante ποσοστού διασποράς LNG στο 0% για το έτος 2025. Ωστόσο, δε συμφωνεί με τη εφαρμογή ex-post μηχανισμού για την κοινωνικοποίηση τυχόν υποανάκτησης του κόστους της Ρεβυθούσας στις εξόδους του ΕΣΦΑ, αφού όπως τονίζει, αντιβαίνει και στις συστάσεις του ACER.
Σύμφωνα με την εταιρία, τα στοιχεία που αφορούν στην αξιοποίηση του τερματικού από τους χρήστες «απέχουν από την πραγματικότητα, αφού λαμβάνουν υπόψιν μόνο τη δέσμευση δυναμικότητας αεριοποίησης και χρονοθυρίδων ΥΦΑ κατά τις ετήσιες δημοπρασίες και όχι τα πραγματικά στοιχεία αεριοποίησης των χρηστών και τις ακυρώσεις εκφορτώσεων κατά τη διάρκεια του έτους».
Eπίσης υποστηρίζει ότι με με την εφαρμογή ex-post κοινωνικοποίησης για τη ρυθμιστική περίοδο 2025-2027, τυχόν κόστος που δεν ανακτήθηκε θα βαραίνει τους χρήστες επόμενων ετών, στα οποία σχεδιάζεται να λειτουργούν νέες υποδομές LNG, με αποτέλεσμα ο σταθμός της Ρεβυθούσας να έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των υπολοίπων.
Η εταιρία προφανώς αναφέρεται στο σχεδιαζόμενο από την ίδια νέο τερματικό LNG στους Αγίους Θεοδώρους για το οποίο ωστόσο δεν έχει ληφθεί ακόμη επενδυτική απόφαση. Πάντως σημειώνει ότι στα δημοσιευμένα αποτελέσματα της ανάκτησης του εσόδου της Ρεβυθούσας ως ποσοστό του Επιτρεπόμενου Εσόδου του ΔΕΣΦΑ μετά την αφαίρεση του προς κοινωνικοποίηση εσόδου για τα έτη 2019 -2023, αυτό ανέρχεται σε 115% το 2019, 190% το 2020 115% το 2021. 149%το 2022 και 312% το 2023.
Τα αποτελέσματα αυτά σύμφωνα με την Motor Oil αποδεικνύουν τα υπερέσοδα του ΔΕΣΦΑ από την αξιοποίηση των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας και δεν δικαιολογούν την εφαρμογή μηχανισμού απολογιστικής κοινωνικοποίησης του κόστους της .
Τα slots
Σε ότι αφορά τον ετήσιο προγραμματισμό, η Motor Oil υποστηρίζει την ανάγκη δημιουργίας μιας ενδιάμεσης φάσης μεταξύ πρώτης και δεύτερης δημοπρασίας, κατά την οποία θα μπορούν οι χρήστες που έχουν εξασφαλίσει slots να εκχωρούν μέρος αυτών σε άλλους.
«Έτσι θα μπορεί ο κάθε χρήστης που έχει εξασφαλίσει χρονοθυρίδα ΥΦΑ ή μέρος αυτής, να βελτιστοποιεί το χαρτοφυλάκιό του, κλείνοντας στη β’ φάση τη μακροχρόνια δυναμικότητα που πραγματικά του αντιστοιχεί» αναφέρει.
Η Motor Oil ζητάει τέλος, τη μεταβολή του ανώτατου ορίου ανοχής προγραμματισμού, από το +2% στο +5%, καθώς και την αλλαγή στα όρια πυκνότητας LNG, με αύξησή τους από τα υφιστάμενα επίπεδα. «Τα σημερινά όρια ανοχής προγραμματισμού και προδιαγραφών πυκνότητας LNG αποτελούν έναν ανασταλτικό παράγοντα για τους χρήστες που επιθυμούν να εκφορτώσουν LNG αμερικανικής προέλευσης, αφού οι προδιαγραφές του ελαφρότερου αμερικανικού αερίου δε συνάδουν με τις προδιαγραφές που έχει εγκρίνει ο ΔΕΣΦΑ» σημειώνει η εταιρία, υπογραμμίζοντας ότι, το όριο του +5% αποτελεί το σύνηθες όριο ανοχής που ζητούν ξένοι προμηθευτές LNG στις συμβάσεις τους.
www.worldenergynews.gr