Στις απαραίτητες παρεμβάσεις για την καλύτερη λειτουργία της Ρεβυθούσας επικεντρώθηκε η Motor Oil συμμετέχοντας στην διαβούλευση που πραγματοποίησε η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, επί της εισήγησης του ΔΕΣΦΑ , αναφορικά με την 10η Τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ).Η εταιρεία επισημαίνει ότι ο ρόλος της Ρεβυθούσας έχει αποδειχθεί κομβικός, ειδικά τα τελευταία χρόνια, ωστόσο ο τρόπος που λειτουργεί δημιουργεί μεγάλα κόστη για τους χρήστες τα οποία τελικά μετακυλύονται στην τιμή του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας. Η εταιρεία προτείνει παρεμβάσεις για να αυξηθεί η ευελιξία της λειτουργίας της Ρεβυθουσας και τελικά να μειωθεί το κόστος της για τους χρήστες.
Οι παρεμβάσεις αυτές εκτιμά ότι θα διασφαλίζουν την ισότιμη πρόσβαση των χρηστών και θα συμβάλουν στη μείωση του κόστους χρήσης με τελικό στόχο την συγκράτηση των τιμών ενέργειας τόσο για το φυσικό αέριο όσο και για την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από αυτό.
Ποιες είναι οι στρεβλώσεις στη λειτουργία της Ρεβυθούσας
Ειδικότερα, για την περαιτέρω βελτιστοποίηση της λειτουργίας του συστήματος προς όφελος των χρηστών, σημειώνει ότι το μεγαλύτερο μέρος των λόγω ελλείψεων αφορά το ισχύον πλαίσιο διαχείρισης της εγκατάστασης υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρεβυθούσας όπως αυτό ορίζεται στο κεφάλαιο 11 του κώδικα το οποίο εξακολουθεί να εμφανίζει σημαντικούς περιορισμούς ως προς την ευελιξία κατά την εισαγωγή φορτίων και την διαχείριση των αποθεμάτων υγροποιημένου φυσικού αερίου από τους χρήστες.
Η εταιρεία προτείνει ορθολογική αξιοποίηση υπηρεσιών αεριοποίησης και μείωση κόστους για τους χρήστες. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι ισχύουσες διατάξεις που διέπουν τον προγραμματισμό εκφορτώσεων και ιδίως εκείνων που δεν εντάσσονται στον ετήσιο προγραμματισμό καθώς και την απαιτούμενη δυναμικότητα αεριοποίησης, παραμένουν ανελαστικές τόσο ως προς την χρονική διάρκεια όσο και ως προς την δυνατότητα ανακατανομής μεταξύ των χρηστών.
Ενδεικτικά, αναφέρει την επιβολή προκαθορισμένων σχημάτων αεριοποίησης για τις χρονοθυρίδες υγροποιημένου φυσικού αερίου σε 13 ή 18 ημέρες χωρίς πρόβλεψη εναλλακτικών επιλογών, όπως η δυνατότητα επιμήκυνσης ως και 30 ημέρες. Αυτό περιορίζει σημαντικά την δυνατότητα του χρήστη να προσαρμόσει τον ρυθμό αεριοποίησης τις πραγματικές του ανάγκες κατανάλωσης και οδηγεί σε πρόσθετα κόστη όταν απαιτείται η αγορά συμπληρωματικής δυναμικότητας.
Η εταιρεία προτείνει ότι το ζήτημα αυτό θα μπορούσε να λυθεί με την υιοθέτηση ενός μηχανισμού Lending and Borrowing, βάσει του οποίου οι χρήστες που συμμετέχουν στον ετήσιο προγραμματισμό υγροποιημένου φυσικού αερίου, θα μπορούν να ανταλλάσσουν μεταξύ τους μη αξιοποιούμενο χώρο ή δυναμικότητα και να λάβουν από άλλο χρήστη χώρο η δυναμικότητα ίδιου ύψους στην περίοδο που το έχουν ανάγκη.
Πως δημιουργείται συνθήκη αθέμιτου ανταγωνισμού
Σημειώνει, ότι η περιορισμένη δυνατότητα κατανομής φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου σε μεγαλύτερο χρονικό ορίζοντα κατανάλωσης, δυσχεραίνει τον προγραμματισμό των χρηστών και οδηγεί σε χαμηλά επίπεδα αξιοποίησης του τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Η κατάσταση αυτή, σημειώνει, δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού καθώς η πλειονότητα της ετήσιας χαμηλού κόστους δυναμικότητας δεσμεύεται από περιορισμένο αριθμό χρηστών, οι οποίοι διατηρούν πλήρη ευελιξία στην εκφόρτωση η ακύρωση φορτίων.
Πλην όμως τελικά, οι χρήστες αυτοί, υποαξιοποιούν την δεσμευμένη δυναμικότητα λόγο αποκλίσεων μεταξύ δεσμεύσεων και πραγματικών αναγκών ενώ παράλληλα οι λοιποί χρήστες διαθέτουν περιορισμένες δυνατότητες συμμετοχής στον προγραμματισμό εκφορτώσεων καθώς η απαιτούμενη δυναμικότητα αεριοποίησης και αποθήκευσης έχει δεσμευθεί.
Το αποτέλεσμα είναι να γίνεται αδύνατη η κάλυψη έκτακτης ζήτησης φαινόμενο που έχει παρατηρηθεί επανειλημμένως ίδιος κατά τη χειμερινή περίοδο. Ενδεικτικά, αναφέρει ότι κατά το διάστημα από 1 Ιανουαρίου 2022 έως 30 Ιουνίου 2025 το 81% της τεχνικής δυναμικότητα της Ρεβυθούσας είχε κατά μέσο όρο δεσμευθεί ενώ η πραγματική αεριοποίηση αν ήρθε μόλις στο 36% γεγονός που καταδεικνύει ότι ο διαχειριστής εισπράττει από τους χρήστες δύο με τρεις φορές μεγαλύτερα έσοδα συγκριτικά με την πραγματική χρήση της υποδομής.
Η έλλειψη λειτουργικής δευτερογενούς αγοράς για την εκχώρηση και τροποποίηση και επιμερισμό δυναμικοτήτων μεταξύ των χρηστών που συμμετέχουν σε φορτίο εντός του ίδιου μήνα, επιβαρύνει υπέρμετρα την λειτουργική διαχείριση ενός φορτίου. Στην πράξη οι εισαγωγείς δεσμεύονται να αεριοποιούν τα φορτία τους εντός 13-18 ημερών, ρυθμός που υπερβαίνει τις πραγματικές του δυνατότητες κατανάλωσης. Στην πλειονότητά τους απομειώνουν τα φορτία τους σε περίοδο 30 ή και περισσοτέρων ημερών με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται με επιπλέον χρεώσεις αεριοποίησης οι οποίες τελικά υπερκαλύπτουν το φυσικό μέγεθος του φορτίου.
Η εν λόγω δυσλειτουργία σε συνδυασμό με λοιπά λειτουργικά κόστη της Ρεβυθούσας όπως το τιμολόγιο ισοσκελισμού και οι αποθηκευτικοί χώροι οδηγούν σε υπερδιπλασιασμό ή και υπερτριπλασιασμό του τελικού κόστους υγροποιημένου φυσικού αερίου σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις.
Βάσει των παραπάνω, η εταιρεία θεωρεί αναγκαία την εξέταση και υιοθέτηση μηχανισμών που θα ενισχύσουν την ευελιξία των χρηστών κατά την διαχείριση των χρονοθυρίδων υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ρεβυθούσα, με στόχο την διαμόρφωση ενός κανονιστικού πλαισίου συμβατό με τις ανάγκες της αγοράς και τις αρχές της οικονομικής αποδοτικότητας. Προτείνει στην Ρυθμιστική Αρχή να εξετάσει την απλοποίηση και τροποποίηση του Κώδικα ειδικά ως προς το κεφάλαιο που αφορά την εγκατάσταση του υγροποιημένου φυσικού αερίου με πρόβλεψη για δυνατότητα επιμήκυνσης της περιόδου εκφόρτωσης αλλά και για τη θεσμοθέτηση λειτουργικής δευτερογενούς αγοράς.
Οι παρεμβάσεις αυτές εκτιμά ότι θα διασφαλίζουν την ισότιμη πρόσβαση των χρηστών και θα συμβάλλουν στην οδός στην μείωση του κόστους χρήσης με τελικό στόχο την συγκράτηση των τιμών ενέργειας τόσο για το φυσικό αέριο όσο και για την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από αυτό
Που συμφωνεί
Σε γενικές γραμμές σε σχέση με τη δέκατη αναθεώρηση του κώδικα διαχείρισης του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου, η Motor Oil δηλώνει την συμφωνία της με την γενική κατεύθυνσή της, η οποία περιλαμβάνει ρυθμίσεις που ενισχύουν την λειτουργικότητα του συστήματος και απλοποιούν τις διαδικασίες για τους χρήστες.
Ιδιαιτέρως επικροτεί την πρόβλεψη για διευρυμένα περιθώρια δεσμεύσεις μεταφορικής ικανότητας και δηλώσεων και επαναδηλώσεων σε φυσικά σημεία, την πλήρη κατάργηση των διατάξεων που σχετίζονται με το μηνιαίο προγραμματισμό υγροποιημένου φυσικού αερίου καθώς και την ελάφρυνση των χρεώσεων, ακυρώσεις και τροποποιήσεις του εκφορτώσεων παράλληλα θετικά αξιόλογη κι άλλες επιμέρους παρεμβάσεις που συμβάλλουν στην βελτίωση της ευελιξίας του εθνικού Συστήματος φυσικού αερίου για τους χρήστες.
Οι τροποποιήσεις αυτές ευθυγραμμίζονται με την σύγχρονη ανάγκη για ένα λειτουργικά προσαρμοσμένο και διαφανές κανονιστικό πλαίσιο το οποίο επιτρέπει στους συμμετέχοντες στην αγορά να διαχειρίζονται αποτελεσματικά την συμμετοχή τους στο σύστημα σε συνθήκες αυξημένης διαφάνειες.
Στη διαβούλευση συμμετείχαν επίσης οι ΔΕΠΑ Εμπορίας, Elpedison S.A. που δεν δημοσίευσαν τις τοποθετήσεις τους, και ακόμη δύο επιχειρήσεις που δεν έδωσαν τα ονόματά τους.
www.worldenergynews.gr