Αύξηση 50% παρουσίασαν οι εισαγωγές LNG από τη Ρεβυθούσα σύμφωνα με τα στοιχεία Ιανουαρίου, αφού σύμφωνα με πληροφορίες, όχι μόνο δεν γίνονται ακυρώσεις όπως γινόταν πέρυσι αλλά εμφανίζονται και έξτρα φορτία.
Τη μερίδα του λέοντος στα φορτία που έφτασαν τον Ιανουάριο στη Ρεβυθούσα έχει η Metlen η οποία εισήγαγε πάνω από τα μισά ή 1,97 TWH, ακολουθεί η ΔΕΠΑ με 0,6 Twh, και από 0,35 TWh για τη ΔΕΗ και την Elpedison.
Η τάση αυτή συνεχίζεται και τον Φεβρουάριο καθώς είναι ήδη προγραμματισμένη τέσσερα φορτία ( στις 2,12,19 και 22/2) από 2 φορτία πέρυσι, τα οποία θα εισάγουν 3,2 TWh από 2 TWh τον περσινό Φεβρουάριο.
Το 2025 φαίνεται πως θα είναι χρονιά LNG αντιστρέφοντας την εικόνα που είχαμε πέρυσι, όταν οι ρωσικές εισαγωγές αγωγού λόγω των ελκυστικών τιμών τους αντικαθιστούσαν τα προγραμματισμένα φορτία τα οποία και ακυρώνονταν.
Οι αναλυτές να αποδίδουν αυτή την αύξηση στη μείωση των ροών φυσικού αερίου από τον ρωσικό αγωγό προς την Ευρώπη και στην ανάγκη εξασφάλισης εναλλακτικών προμηθειών.
Υψηλότερος όγκος
Όπως δήλωσε ο αναλυτής LNG της ICIS, Alex Froley, στο Riviera Maritime Media, η Ελλάδα εισήγαγε έξι φορτία LNG τον Ιανουάριο του 2025, συνολικού ύψους περίπου 430.000 τόνων, «το οποίο θεωρούμε υψηλό ρεκόρ».
Σύμφωνα με τα ιστορικά στοιχεία του ICIS, αυτό σηματοδοτεί τον υψηλότερο όγκο εισαγωγών LNG στην Ελλάδα από τον Νοέμβριο του 2022, όταν η χώρα έλαβε 328.544 τόνους. Συγκριτικά, τον Δεκέμβριο του 2024 σημειώθηκαν εισαγωγές 313.860 τόνων.
Εξηγώντας τους παράγοντες πίσω από αυτή την αύξηση, ο κ. Froley σημείωσε ότι οι ελληνικές εισαγωγές LNG είχαν μειωθεί το 2024 σε σύγκριση με τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν το 2022-2023. «Η ξαφνική άνοδος της δραστηριότητας πιθανότατα συνδέεται με περαιτέρω περικοπές στις ροές φυσικού αερίου από τον ρωσικό αγωγό προς την Ευρώπη», πρόσθεσε.
Την Πρωτοχρονιά, η Ρωσία διέκοψε τις ροές φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας προς τη Σλοβακία μετά τη λήξη της συμφωνίας μεταφορών μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. «Αυτό σήμαινε απώλεια περίπου 40 εκατομμυρίων m3 την ημέρα, ή 15 δισεκατομμυρίων m3 ετησίως, προμηθειών φυσικού αερίου στην Ανατολική Ευρώπη, που χρησιμοποιείται κυρίως από τη Σλοβακία, την Ουγγαρία και την Αυστρία», εξήγησε ο κ. Froley.
«Ένας τρόπος αντικατάστασης αυτών των όγκων είναι η αύξηση των εισαγωγών LNG στην Ελλάδα και την Τουρκία, η επαναεριοποίηση των αποστολών και η μεταφορά του φυσικού αερίου προς τα βόρεια μέσω αγωγών μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας. Αυτό θα οδηγήσει σε υψηλότερες εισαγωγές LNG τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία», είπε.
Εκτροπές πλοίων.
Όπως αναφέρει το Riviera Maritime Media, η πλατφόρμα παρακολούθησης πλοίων ICIS LNG Edge υποδεικνύει ότι πολλά μεταφορείς LNG που κατευθύνονταν από τις ΗΠΑ στην Ασία έχουν αλλάξει πορεία στα μέσα του Ατλαντικού αυτόν τον μήνα, αντί να σηματοδοτούν προορισμούς στην Ελλάδα ή την Τουρκία.
«Για παράδειγμα, το LNG Juno, το οποίο αναχώρησε από τις εγκαταστάσεις του Freeport των ΗΠΑ στις 20 Ιανουαρίου, ήταν αρχικά καθ' οδόν προς το Senboku της Ιαπωνίας. Ωστόσο, πρόσφατα άλλαξε πορεία, εκτρέποντας προς τα βόρεια στον Ατλαντικό. Τώρα αναμένεται να φτάσει στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας στην Ελλάδα στις 12 Φεβρουαρίου», τόνισε ο κ. Froley.
Ελληνικές εισαγωγές LNG το 2024
Σύμφωνα με τον Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας αντιπροσώπευε το 26,4% των εισαγωγών φυσικού αερίου της χώρας το 2024, ενώ ο τερματικός σταθμός της Αλεξανδρούπολης συνεισέφερε το 3,9%.
Οι εκφορτώσεις LNG στη Ρεβυθούσα ανήλθαν σε περίπου 18,69 TWh από 27 δεξαμενόπλοια, μείωση από 28,52 TWh από 41 δεξαμενόπλοια το 2023. Οι Ηνωμένες Πολιτείες παρέμειναν ο κορυφαίος προμηθευτής LNG της Ελλάδας, παρέχοντας 13,89 TWh (71,6%) μέσω 19 δεξαμενόπλοιων, από 15 TWh από 19 TWh. το 2023. Η Ρωσία κατέλαβε τη δεύτερη θέση με 2,86 TWh (15,3%), σημειώνοντας σημαντική πτώση 65,9% σε όγκο σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Ο τερματικός σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης, ο οποίος αποτελείται από ένα FSRU και έναν υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό φυσικού αερίου που τον συνδέει με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, άρχισε να λειτουργεί εμπορικά τον Οκτώβριο του 2024. Ο τερματικός σταθμός αναμένεται να προμηθεύει φυσικό αέριο στην Ελλάδα και τις γειτονικές χώρες, συμπεριλαμβανομένων Βουλγαρία, Ρουμανία, Βόρεια Μακεδονία, Σερβία, Μολδαβία και Ουκρανία, καθώς και Ουγγαρία και Σλοβακία.
www.worldenergynews.gr