Επενδύσεις σε "πράσινα" πλοία υλοποιούν οι εφοπλιστές, με το βλέμμα στο 2030, όταν και με βάση το χρονοδιάγραμμα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) θα πρέπει να έχουν μειωθεί κατά 40% - σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008 - οι εκπομπές ρύπων.
Όπως εξήγησε στο Capital.gr ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Ναυλομεσιτών και συνιδρυτής της Xclusiv Shipbrokers, κ. Γιάννης Κοτζιάς, σήμερα η πλειοψηφία των νέων παραγγελιών στους τρεις βασικούς ναυτιλιακούς κλάδους (bulk carriers, tankers, containerships) αφορά πλοία φιλικότερα προς το περιβάλλον.
Πλοία που είναι είτε σχεδιασμένα βάσει eco προδιαγραφών (για παράδειγμα ηλεκτρικές μηχανές νέας γενιάς), με στόχο τη χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου είτε εξοπλισμένα με scrubbers είτε έχουν εγκατεστημένες μηχανές διπλού καυσίμου (dual fuel) και δυνατότητα καύσης εναλλακτικών επιλογών και κυρίως του LNG.
Οι αριθμοί
Στο ξηρό φορτίο, το βιβλίο παραγγελιών αριθμεί 640 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 57 εκατ. dwt. Από αυτά, με βάση την ανάλυση του κ. Κοτζιά, τα 20 θα παραδοθούν στους νέους ιδιοκτήτες με dual fuel μηχανές. Παράλληλα, στα 75 θα έχουν εγκατασταθεί scrubbers, ενώ πάνω από 490 πλοία έχουν σχεδιαστεί με "πράσινες" προδιαγραφές.
Στα δεξαμενόπλοια, σε σύνολο 450 υπό ναυπήγηση πλοίων, χωρητικότητας 42,5 εκατ. dwt, τα 100 είναι dual fuel, τα 80 διαθέτουν scrubbers και πάνω από 300 μπορούν να χαρακτηριστούν eco.
Το ταχέως αναπτυσσόμενο βιβλίο παραγγελιών των containerships περιλαμβάνει 470 πλοία, χωρητικότητας 4,25 εκατ. TEUs, εκ των οποίων τα 63 είναι διπλού καυσίμου, τα 150 με scrubbers, ενώ και σε αυτήν την περίπτωση, τα περισσότερα είναι σχεδιασμένα με eco προδιαγραφές.
Αγορά δύο ταχυτήτων;
Σε ερώτηση αν αυτά τα συγκεκριμένα υπό ναυπήγηση "πράσινα" πλοία θα μπορούν να ανταποκριθούν στο ρυθμιστικό πλαίσιο του IMO και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο κ. Κοτζιάς υπογράμμισε ότι είναι αρκετά κοντά στο επιθυμητό επίπεδο, αλλά ίσως ορισμένα χρειαστούν μετατροπές στις μηχανές, καθώς δεν καλύπτεται ακόμη το 100% των απαιτήσεων.
Στη συνέχεια, ο κ. Κοτζιάς ανέδειξε το θέμα της ευρύτερης διστακτικότητας που χαρακτηρίζει σήμερα το πεδίο των νέων παραγγελιών - εξαίρεση τα containerships - "καθώς οι εφοπλιστές δεν ξέρουν τι να παραγγείλουν, σε ποια τεχνολογία να επενδύσουν".
Μία παραγγελία ενός πλοίου σήμερα σημαίνει ότι θα παραδοθεί περίπου το 2024. Με δεδομένο ότι μετά από έξι χρόνια - από το 2024 - θα πρέπει να έχουν επιτευχθεί ορισμένοι στόχοι, είναι απαραίτητο η επένδυση του εφοπλιστή να είναι ευθυγραμμισμένη με τις "πράσινες" απαιτήσεις.
Τέλος, ο κ. Κοτζιάς έκρουσε τον "κώδωνα" του κινδύνου σχετικά με το ενδεχόμενο δημιουργίας αγοράς δύο ταχυτήτων μακροπρόθεσμα, μετά την εφαρμογή των περιβαλλοντικών κανονισμών.
Όπως εξήγησε, στην καλύτερη περίπτωση, τα λειτουργικά και σύγχρονα πλοία θα απολαμβάνουν premium στους ναύλους, έναντι των παλαιότερων, όπως συμβαίνει σήμερα με τις μονάδες "πράσινων" προδιαγραφών και scrubbers.
Στη χειρότερη περίπτωση, τα μη αποτελεσματικά πλοία δε θα προσελκύουν τους ναυλωτές και άρα θα μείνουν χωρίς έσοδα, ανοίγοντας, έτσι, "παράθυρο" για τη δημιουργία μίας αγοράς δύο ταχυτήτων.
Η ελληνική επίδοση
Σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, η εγχώρια πλοιοκτησία επενδύει σε μεγάλο βαθμό σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, με τη μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,17 έτη) να είναι χαμηλότερη από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου (9,61 έτη).
Τα στοιχεία της Ένωσης δείχνουν, επίσης, ότι το 28,61% του ελληνόκτητου, υπό σημαία κράτους μέλους της ΕΕ, στόλου κατασκευάστηκε μετά το 2013 και σύμφωνα με το παγκόσμιο πρότυπο του Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης κατά τη Σχεδίαση του πλοίου (Energy Efficiency Design Index - EEDI).
(capital.gr)