Το πρόγραμμα VISION 2025 ενσωματώνει τις δράσεις για την αντιμετώπιση των προκλήσεων και αλλαγών
Eξειδίκευση των πλάνων για την πράσινη στροφή του Ομίλου των ΕΛΠΕ έκανε ο CEO κ. Α.Σιάμισιης σε συνέντευξη που παρεχώρησε στην Καθημερινή της Κυριακής. Ειδικότερα ανέφερε για τις επενδύσεις που θα γίνουν στα διυλιστήρια:
Στο διυλιστήριο της Ελευσίνας προωθείται η υλοποίηση έργου ¨μπλε¨ υδρογόνου με μονάδα δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα, αλλά και ένα πιλοτικό έργο παραγωγής ¨πράσινου¨ υδρογόνου με ηλεκτρόλυση από ενέργεια που θα παράγεται από φωτοβολταϊκό πάρκο που θα αναπτυχθεί εντός των εγκαταστάσεων του διυλιστηρίου. Παράλληλα θα αναπτυχθεί και μονάδα συμπαραγωγής που θα καταστήσει το διυλιστήριο ενεργειακά αυτόνομο.
Στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης τα ΕΛΠΕ προχωρούν σε επένδυση μονάδας παραγωγής ανανεώσιμου diesel, η οποία θα ολοκληρωθεί το 2024 και θα επιτρέψει την ένταξη βιοκαυσίμων και θα μειώσει την εξάρτηση από εισαγόμενα καύσιμα.
Ελευσίνα: Μπλέ, πράσινο υδρογόνο και φ/β πάρκο
Έχει ωριμάσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την μετεξέλιξη του διυλιστηρίου της Ελευσίνας, που είναι σήμερα ένα από τα πιο σύγχρονα της Ευρώπης, σε πρότυπο διυλιστήριο για την ενεργειακή μετάβαση. Στόχος μας είναι η μείωση του ανθρακικού του αποτυπώματος κατά 35-40% και έχουμε ήδη εντάξει στον επενδυτικό σχεδιασμό του Ομίλου μια σειρά έργων ενεργειακής αποδοτικότητας, καθώς και ένα έργο συμπαραγωγής ενέργειας το οποίο θα καταστήσει το διυλιστήριο ενεργειακά αυτόνομο και θα διασφαλίσει την σταθερότητα της λειτουργίας του.
Η σκοπιμότητα του έργου υπογραμμίζεται από την πρόσφατη πυρκαγιά στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου και την διακοπή ρεύματος που ακολούθησε με σοβαρές περιβαλλοντικές και οικονομικές συνέπειες για τα διυλιστήρια μας.
Παράλληλα θα υλοποιηθεί έργο «μπλε» υδρογόνου με μονάδα δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα που θα προστεθεί στην υφιστάμενη μονάδα υδρογόνου, στο διυλιστήριο της Ελευσίνας, ουδετεροποιώντας το ανθρακικό της αποτύπωμα, αλλά και ένα πιλοτικό έργο παραγωγής πράσινου υδρογόνου με ηλεκτρόλυση με χρήση ανανεώσιμου ηλεκτρισμού. Για το σκοπό αυτό θα αναπτύξουμεφωτοβολταϊκό πάρκο εντός των εγκαταστάσεων του διυλιστηρίου.
Θεσσαλονίκη: Μονάδα ανανεώσιμου diesel
Παράλληλα επενδύουμε σε ένα έργο αιχμής σε ότι αφορά στα βιοκαύσιμα. Η δημιουργία μονάδας παραγωγής HVO ανανεώσιμου diesel στη Θεσσαλονίκη, μία επένδυση ύψους 17 εκατ. που εκτιμάται ότι θα είναι σε λειτουργία μέχρι το 2024, πρόκειται να επιτρέψει την ένταξη βιοκαυσίμων στη βιομηχανική μας βάση και άρα τη μείωση εξάρτησης από εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα.
Το πρόγραμμα VISION 2025 ενσωματώνει τις δράσεις για την αντιμετώπιση των προκλήσεων και αλλαγών αυτών και θέτει τις προτεραιότητες σε 5 βασικούς πυλώνες.
Τον επαναπροσδιορισμό της στρατηγικής για το ESG και των στόχων για τα αέρια του θερμοκηπίου, την προσαρμογή επιχειρηματικής στρατηγικής και κατανομής κεφαλαίων στους στόχους αυτούς, την καθιέρωση μιας κατάλληλης εταιρικής δομής, την αναβάθμιση της εταιρικής διακυβέρνησης και την υιοθέτηση νέας εταιρικής ταυτότητας.
Oι χρήσεις του μπλε και του πράσινου υδρογόνου
Μιλώντας για τις νέες τεχνολογίες καθαρών μορφών ενέργειας, είναι σκόπιμο να πούμε ότι για τη χώρα μας, το 80-90% της κατανάλωσης υδρογόνου αφορά τη βιομηχανία διύλισης και όχι τις μεταφορές. Συγκεκριμένα, το υδρογόνο αποτελεί ένα από τα βασικά ζητήματα που εξετάζουμε για την ουσιαστική περιβαλλοντική αναβάθμιση των διυλιστηρίων μας και συγκεκριμένα τις λύσεις του «μπλε» και «πράσινου» υδρογόνου.
Το μπλε υδρογόνο είναι συμβατικό υδρογόνο του οποίου το συνολικό αποτύπωμα δεσμεύεται και, είτε αποθηκεύεται, ή επαναχρησιμοποιείται για παραγωγή άλλων υλών. Το «μπλε» υδρογόνο αποτελεί μια ρεαλιστική λύση στην ουσιαστική μείωση εκπομπών CO2 και θα γίνεται περισσότερο ελκυστικό καθώς αυξάνεται η τιμή των ρύπων.
Επιπλέον, θα στοχεύσουμε σε πρώτη φάση σε ένα πιλοτικό έργο «πράσινου» υδρογόνου βιομηχανικής κλίμακας, καθώς είναι τεχνικά και οικονομικά δύσκολο στην παρούσα φάση και στην κλίμακα στην οποία λειτουργούμε να περάσουμε απευθείας στο πράσινο υδρογόνο.
Από μόνες του οι ΑΠΕ δεν αρκούν
Διαφαίνεται ότι οι ΑΠΕ από μόνες τους δεν αρκούν για να συσταθεί ένας ολοκληρωμένος ενεργειακός Όμιλος. Αντίθετα, απαιτείται μία πιο συνολική διαχείριση της παραγόμενης ενέργειας (ασχέτως πηγών) καθώς και των πελατών. Για το λόγο αυτό, το Vision 2025 προβλέπει τη δημιουργία ενός ουσιαστικού πυλώνα ΑΠΕ με στόχο έως και 200 εκατ. EBITDA, δυνατότητα ανεξάρτητης χρηματοδότησης και συνέργειες με το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο του Ομίλου. Το πλάνο περιλαμβάνει εξέταση και επένδυση σε διαφορετικές τεχνολογίες ΑΠΕ, όπως φωτοβολταϊκά, αιολικά onshore & offshore, αποθήκευση ενέργειας, υδρογόνο.
www.worldenergynews.gr