Παρασκευή 24 Απριλίου 2020

Γιατί το πετρέλαιο μπορεί να φτάσει στα -100 δολάρια το βαρέλι!

Καθώς λιγοστεύουν τα περιθώρια αποθήκευσης πετρελαίου -κάτι πρωτοφανές-, ειδήμονες λένε πως μπορεί να είναι ζήτημα εβδομάδων να μην υπάρχει πλέον άλλος χώρος αποθήκευσης του αργού (φαινόμενο που στη γλώσσα του κλάδου ονομάζεται ‘tank tops’), κάτι που θα είχε ως αποτέλεσμα οι τιμές του «μαύρου χρυσού» να περάσουν σε αρνητικό έδαφος και σε άλλες περιοχές του κόσμου, πέραν των ΗΠΑ, σύμφωνα με το Bloomberg.


Όπως σχολίαζε ο Florian Thaler, της εταιρείας ερευνών Oilx, «οδεύουμε προς παγκόσμια tank tops στα τέλη Μαΐου ή τις αρχές Ιουνίου».

Το χάος της Δευτέρας στην αμερικανική πετρελαϊκή αγορά θα μπορούσε να αποτελεί οιωνό για το τι θα συμβεί παγκοσμίως, εάν αρχίσουν να γεμίζουν οι αποθηκευτικοί χώροι και αλλού, όπως στο Ρότερνταμ, τον κόμβο διύλισης της Δυτικής Ευρώπης, σε αρκετά νησιά της Καραϊβικής και στη Σιγκαπούρη. Δείχνει επίσης πως η αγορά πιθανότατα θα προηγηθεί αντί να περιμένει να κάνει βουτιά όταν ξεπεραστεί το όριο. Κάποιοι πετρελαιοπαραγωγοί έχουν ήδη επανασχεδιάσει τα συμβόλαιά τους, για να σταματήσουν τις τιμές τους από το να γυρίσουν σε αρνητικό έδαφος, γράφει το Bloomberg.

Οι τιμές του πετρελαίου κατέρρευσαν τη Δευτέρα καθώς οι traders που κατείχαν το συμβόλαιο Μαΐου του WTI έσπευσαν να βγουν από το συμβόλαιο πριν τη λήξη του, διότι δεν είχαν δεξαμενές για να το αποθηκεύσουν. Στη χειρότερη στιγμή, κάποιος πλήρωσε 40,32 δολάρια το βαρέλι για να αποφύγει την παραλαβή πετρελαίου.

Στη φυσική αγορά πετρελαίου, οι traders κάνουν προσφορές με ακόμα πιο αρνητικές τιμές. Η Plains All American Pipelines, ένας από τους βασικούς αποστολείς πετρελαίου των ΗΠΑ, ζήτησε από τους παραγωγούς της Eastern Kansas Common να πληρώσουν 55,05 δολάρια το βαρέλι, εάν ήθελαν να πουλήσουν.

Το ξεπούλημα στο πετρέλαιο συνεχίστηκε και χθες, με τα futures του Brent παράδοσης Ιουνίου να χάνουν 15% και να υποχωρούν κοντά στα 16 δολάρια το βαρέλι, στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 21 ετών, ενώ ορισμένες άλλες βασικές ποιότητες ευρωπαϊκού και αφρικανικού πετρελαίου, που διαπραγματεύονται με discount έναντι του Brent, πωλούνταν για λιγότερο από 10 δολάρια ή ακόμα και λιγότερο από 5 δολάρια.

O Paul Sankey, βετεράνος αναλυτής του πετρελαϊκού κλάδου στη Mizuho Bank, που ορθά είχε προειδοποιήσει τον Μάρτιο για αρνητικές τιμές αργού, μιλά για μια πλήρη κρίση στη διαχείριση της αγοράς. «Θα πιάσουμε τα μείον 100 δολάρια το βαρέλι τον επόμενο μήνα; Πολύ πιθανό», εκτίμησε.

Όπως σημειώνει το Bloomberg, ο κόσμος των αρνητικών τιμών δεν έχει «πάτο» και όλα είναι πιθανά.

Το μόνο σίγουρο είναι πως τα τελευταία δορυφορικά στοιχεία δείχνουν έναν τεράστιο υπερκορεσμό. Υπάρχουν 50 εκατ. βαρέλια αργού που αποθηκεύονται κάθε εβδομάδα, ποσότητα αρκετή για να τροφοδοτήσει τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο μαζί.

Στην Ινδία, τα διυλιστήρια έχουν συμπληρώσει το 95% της δυνατότητας αποθήκευσης καυσίμων, σύμφωνα με αξιωματούχους τριών κρατικών διυλιστηρίων. Η Νιγηρία θα μειώσει την παραγωγή διότι δεν έχει πουθενά για να αποθηκεύσει το αργό, ανέφερε ο επικεφαλής της κρατικής πετρελαϊκής NNPC, Mele Kyari.

Τα διυλιστήρια δεν αγοράζουν αργό διότι δεν υπάρχει ζήτηση για βενζίνη. Ορισμένοι παραγωγοί μειώνουν την παραγωγή, άλλοι όμως συνεχίζουν να βγάζουν πετρέλαιο, με το σκεπτικό ότι ακόμα και λίγα δολάρια είναι καλύτερα από το τίποτα για τις υπερχρεωμένες εταιρείες. Όμως, το πετρέλαιο δεν έχει πού αλλού να πάει, πέραν των αποθηκευτικών χώρων.

«Μπορούμε να έχουμε αρνητικές τιμές και πολύ αρνητικές τιμές», σχολίαζε ο Pierre Andurand, ιδρυτής του ομώνυμου πετρελαϊκού hedge fund, προσθέτοντας πως το πετρέλαιο είναι «μια επικίνδυνη αγορά αυτή τη στιγμή».
(euro2day)