Αποκλείει η κυβέρνηση την επανάληψη του άγονου διαγωνισμού για επιλογή στρατηγικού επενδυτή και προκρίνει χρηματιστηριακή διαδικασία, καθώς ο κλάδος των διυλιστηρίων στην Ευρώπη βρίσκεται σε συνεχή πίεση.
Θα προηγηθεί της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ η διάθεση ποσοστού που κατέχει το ελληνικό δημόσιο, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, στα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), όπως τουλάχιστον υποστηρίζουν κυβερνητικά στελέχη που ασχολούνται με τη διαδικασία.
Τα ίδια πρόσωπα θεωρούν μονόδρομο τη διάθεση τμήματος του ποσοστού, 35,5%, που έχει το ΤΑΙΠΕΔ στα ΕΛΠΕ μέσω χρηματιστηριακής διαδικασίας βιβλίου προσφορών, καθώς αποκλείουν την πιθανότητα επανάληψης του άγονου διαγωνισμού πώλησης πλειοψηφικού πακέτου του ελληνικού διυλιστηρίου.
Όπως ξεκαθαρίζουν, τα ΕΛΠΕ και τα άλλα ευρωπαϊκά διυλιστήρια μπορεί να κερδίζουν πρόσκαιρα από τους νέους κανονισμούς για τα ναυτιλιακά καύσιμα χαμηλού θείου, αλλά μέσα στα επόμενα χρόνια αναμένεται να δεχθούν μεγάλη πίεση καθώς αυξάνεται η δυναμικότητα ανταγωνιστών τους σε Μέση Ανατολή, Ρωσία και Ασία.
Την ίδια στιγμή τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια αντιμετωπίζουν πολύ υψηλότερα ενεργειακά κόστη από τους διεθνείς ανταγωνιστές τους (το 55% του συνολικού κόστους ενός διυλιστηρίου στην Ε.Ε. αφορά την ενέργεια, ενώ στις ΗΠΑ το αντίστοιχο ποσοστό βρίσκεται στο μισό!).
Επιπλέον, τα διυλιστήρια στην Ε.Ε. βρίσκονται υπό μεγάλη πίεση για τη διαχείριση των νέων ρυθμιστικών κανονισμών. Σύμφωνα με στοιχεία φορέων του κλάδου, το ρυθμιστικό κόστος θα προσθέσει περί τα 2,5 έως 4 δολάρια σε κάθε βαρέλι καυσίμου που παράγουν τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια στο διάστημα 2010 – 2020. Δεν είναι τυχαίο πως την περίοδο 2009 – 2018 έκλεισαν 16 διυλιστήρια στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η Shell κλείνει μονάδες
Μια ιδέα για τη στρατηγική των μεγάλων πετρελαϊκών ομίλων στον τομέα των διυλιστηρίων και τους λόγους για τους οποίους η πώληση ενός διυλιστηρίου όπως τα ΕΛΠΕ δεν είναι εύκολη υπόθεση έδωσε στις αρχές Αυγούστου η διοίκηση της Shell. Ο διευθύνων σύμβουλος του πετρελαϊκού κολοσσού υποστήριξε πως σκοπεύει να περιορίσει το χαρτοφυλάκιο διυλιστηρίων του στο μισό μέσα στα επόμενα χρόνια.
Όπως είπε ο Μπεν βαν Μπέρντεν, «αν κοιτάξετε πίσω μία και πλέον δεκαετία, είχαμε περίπου 54 διυλιστήρια. Σήμερα έχουμε περιορίσει τον αριθμό τους στα 19 και πιστεύω πως θα καταλήξουμε με περίπου 10». Πρόσθεσε πως η Shell θα κρατήσει σε λειτουργία διυλιστήρια με κορυφαία αποδοτικότητα που αντέχουν στους κύκλους της αγοράς.
Μέσα στο τελευταίο εξάμηνο η Shell συμφώνησε να πωλήσει το 50% που κατείχε στο διυλιστήριο Sasref στη Σαουδική Αραβία αλλά και το διυλιστήριο στο Martinez της Καλιφόρνια. Επίσης, πέρυσι ακύρωσε επενδυτικό σχέδιο στο Wesseling της Γερμανίας.
Σε αυτό το κλίμα, μια εισήγηση για επανάληψη του διαγωνισμού πώλησης ποσοστού των ΕΛΠΕ - ειδικά αν αφορούσε μόνο το πακέτο του ΤΑΙΠΕΔ και όχι πλειοψηφικό ποσοστό, σε συνεργασία με τον όμιλο Λάτση – θα είχε την ίδια ατυχή κατάληξη με τον πρώτο διαγωνισμό, εξηγούν στην αγορά ενέργειας.
Στρατηγικός και χρηματοοικονομικός σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ για τη διάθεση ποσοστού των ΕΛΠΕ είναι η Goldman Sachs και η Εθνική Χρηματιστηριακή ενώ νομικοί σύμβουλοι είναι οι Bracewell LLC και KLC Law Firm.
Τα ίδια πρόσωπα θεωρούν μονόδρομο τη διάθεση τμήματος του ποσοστού, 35,5%, που έχει το ΤΑΙΠΕΔ στα ΕΛΠΕ μέσω χρηματιστηριακής διαδικασίας βιβλίου προσφορών, καθώς αποκλείουν την πιθανότητα επανάληψης του άγονου διαγωνισμού πώλησης πλειοψηφικού πακέτου του ελληνικού διυλιστηρίου.
Όπως ξεκαθαρίζουν, τα ΕΛΠΕ και τα άλλα ευρωπαϊκά διυλιστήρια μπορεί να κερδίζουν πρόσκαιρα από τους νέους κανονισμούς για τα ναυτιλιακά καύσιμα χαμηλού θείου, αλλά μέσα στα επόμενα χρόνια αναμένεται να δεχθούν μεγάλη πίεση καθώς αυξάνεται η δυναμικότητα ανταγωνιστών τους σε Μέση Ανατολή, Ρωσία και Ασία.
Την ίδια στιγμή τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια αντιμετωπίζουν πολύ υψηλότερα ενεργειακά κόστη από τους διεθνείς ανταγωνιστές τους (το 55% του συνολικού κόστους ενός διυλιστηρίου στην Ε.Ε. αφορά την ενέργεια, ενώ στις ΗΠΑ το αντίστοιχο ποσοστό βρίσκεται στο μισό!).
Επιπλέον, τα διυλιστήρια στην Ε.Ε. βρίσκονται υπό μεγάλη πίεση για τη διαχείριση των νέων ρυθμιστικών κανονισμών. Σύμφωνα με στοιχεία φορέων του κλάδου, το ρυθμιστικό κόστος θα προσθέσει περί τα 2,5 έως 4 δολάρια σε κάθε βαρέλι καυσίμου που παράγουν τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια στο διάστημα 2010 – 2020. Δεν είναι τυχαίο πως την περίοδο 2009 – 2018 έκλεισαν 16 διυλιστήρια στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η Shell κλείνει μονάδες
Μια ιδέα για τη στρατηγική των μεγάλων πετρελαϊκών ομίλων στον τομέα των διυλιστηρίων και τους λόγους για τους οποίους η πώληση ενός διυλιστηρίου όπως τα ΕΛΠΕ δεν είναι εύκολη υπόθεση έδωσε στις αρχές Αυγούστου η διοίκηση της Shell. Ο διευθύνων σύμβουλος του πετρελαϊκού κολοσσού υποστήριξε πως σκοπεύει να περιορίσει το χαρτοφυλάκιο διυλιστηρίων του στο μισό μέσα στα επόμενα χρόνια.
Όπως είπε ο Μπεν βαν Μπέρντεν, «αν κοιτάξετε πίσω μία και πλέον δεκαετία, είχαμε περίπου 54 διυλιστήρια. Σήμερα έχουμε περιορίσει τον αριθμό τους στα 19 και πιστεύω πως θα καταλήξουμε με περίπου 10». Πρόσθεσε πως η Shell θα κρατήσει σε λειτουργία διυλιστήρια με κορυφαία αποδοτικότητα που αντέχουν στους κύκλους της αγοράς.
Μέσα στο τελευταίο εξάμηνο η Shell συμφώνησε να πωλήσει το 50% που κατείχε στο διυλιστήριο Sasref στη Σαουδική Αραβία αλλά και το διυλιστήριο στο Martinez της Καλιφόρνια. Επίσης, πέρυσι ακύρωσε επενδυτικό σχέδιο στο Wesseling της Γερμανίας.
Σε αυτό το κλίμα, μια εισήγηση για επανάληψη του διαγωνισμού πώλησης ποσοστού των ΕΛΠΕ - ειδικά αν αφορούσε μόνο το πακέτο του ΤΑΙΠΕΔ και όχι πλειοψηφικό ποσοστό, σε συνεργασία με τον όμιλο Λάτση – θα είχε την ίδια ατυχή κατάληξη με τον πρώτο διαγωνισμό, εξηγούν στην αγορά ενέργειας.
Στρατηγικός και χρηματοοικονομικός σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ για τη διάθεση ποσοστού των ΕΛΠΕ είναι η Goldman Sachs και η Εθνική Χρηματιστηριακή ενώ νομικοί σύμβουλοι είναι οι Bracewell LLC και KLC Law Firm.
(businessdaily)