Εισάγεται σήμερα προς συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ, για τον εκσυγχρονισμό της ΔΕΗ, την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, καθώς και την επιτάχυνση των επενδύσεων στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
«Μετά θα προχωρήσουμε προς την απολιγνιτοποίηση που είναι ένα τεράστιο project», πρόσθεσε.
Υπενθυμίζεται ότι, όσον αφορά τη ΔΕΗ, κομβικό ρόλο έχει πλέον οι συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου των νεοπροσληφθέντων θα συνάπτονται κατά παρέκκλιση της Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας ή του Κανονισμού Κατάστασης Προσωπικού ΔΕΗ, όπου θα συνεχίσουν να υπάγονται οι υφιστάμενοι εργαζόμενοι, αλλά σε συμφωνία με τις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας που ρυθμίζουν τις σχέσεις εργοδότη και εργαζόμενου στον ιδιωτικό τομέα καθώς και με τους όρους της εκάστοτε προκήρυξης, στη ΔΕΗ.
Τρία συστήματα κινητικότητας
Με στόχο την ανανέωση του προσωπικού και τη μείωση του μισθολογικού κόστους στον Όμιλο, με το σχέδιο νόμου θεσπίζονται παράλληλα τρία συστήματα κινητικότητας, ξεκινώντας από τις εθελούσιες εξόδους.
Όσον αφορά τα προγράμματα αποχωρήσεων, στο κείμενο επισημαίνεται πως οι όροι και τα κριτήριά τους εναπόκεινται στις αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου της επιχείρησης, χωρίς να γίνεται κάποια περαιτέρω εξειδίκευση. Ωστόσο, αναφέρεται ρητά πως οι απαιτούμενες δαπάνες θα επιβαρύνουν αποκλειστικά τη ΔΕΗ.
Παράλληλα, θεσπίζεται ένα σύστημα εσωτερικής κινητικότητας, στο πλαίσιο του οποίου υπάλληλοι της ΔΕΗ μπορούν να μετακινηθούν σε άλλες επιχειρήσεις του Ομίλου (ΔΕΔΔΗΕ και ΔΕΗ Ανανεώσιμες).
Επίσης σε εθελοντική βάση υπάλληλοι της επιχείρησης θα μπορούν να μεταφερθούν και σε υπηρεσίες και φορείς του στενού ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Όσον αφορά τους εργαζόμενους, επιπλέον αναπροσαρμόζεται το μειωμένο τιμολόγιο που τους παρέχει η εταιρεία.
Ευέλικτες προμήθειες
Την ίδια στιγμή, στο σχέδιο νόμου υπάρχει ρύθμιση για την αντιμετώπιση του προβλήματος των οφειλών των δημοτικών επιχειρήσεων προς τη ΔΕΗ, αφού πλέον οι Δήμοι καθίστανται εγγυητές για τη δέουσα εκπλήρωση των υποχρεώσεων των δημοτικών εταιρειών από τις συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.
Επίσης, ανοίγει νομικά ο δρόμος για την τιτλοποίηση λήξιπρόθεσμων οφειλών της επιχείρησης, καθώς προβλέπεται δυνατότητα πώλησης των απαιτήσεων της ΔΕΗ (κατ’ αναλογία με τα δάνεια των τραπεζών) από πελάτες με οφειλές.
Πιο ευέλικτο γίνεται όμως και το πλαίσιο προμηθειών, το οποίο θα εποπτεύει διευρυμένη Επιτροπή Ελέγχου. Έτσι, η ανάθεση των συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών της ΔΕΗ θα γίνεται πλέον κατά παρέκκλιση από την κείμενη νομοθεσία των δημοσίων συμβάσεων, με την επιφύλαξη των διατάξεων του ενωσιακού δικαίου.
Αλλαγή του καθεστώτος της Καθολικής Υπηρεσίας
Για την έγκαιρη έναρξη του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, το σχέδιο νόμου δίνει τη δυνατότητα έκδοσης υπουργικής απόφασης, βάσει εισήγησης του ΑΔΜΗΕ και την Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας, με την οποία θα καθορίζεται δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των υποχρεώσεων των δύο φορέων για την εφαρμογή του Target Model. Έτσι, η ΡΑΕ θα μπορεί να τους επιβάλει κυρώσεις, σε περίπτωση παραβίασης των προθεσμιών του χρονοδιαγράμματος.
Παράλληλα, προβλέπεται η αναπροσαρμογή των χρεώσεων για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας του νυχτερινού τιμολογίου, ενώ επίσης αλλάζει το καθεστώς που διέπει τον προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας ρεύματος, ο οποίος δεν θα είναι πλέον αποκλειστικά η ΔΕΗ, σε περίπτωση που δεν υπάρξει ενδιαφέρον για την ανταγωνιστική διαδικασία. Αντίθετα, οι πάροχοι θα είναι εκ περιτροπής και διαδοχικά οι πέντε προμηθευτές με το μεγαλύτερο συνολικό μερίδιο της αγοράς.
Στο σχέδιο νόμου υπάρχουν επίσης παρεμβάσεις στον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ξεκινώντας από την εναρμόνιση την εθνικής νομοθεσίας με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό για ευθύνη εξισορρόπησης σταθμών ΑΠΕ (Priority Dispatch), καθώς από τις αρχές του επόμενου χρόνου, θα είναι υπεύθυνοι για τις αποκλίσεις που προκαλούν οι σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος πάνω από 400 KW, που τέθηκαν σε λειτουργία από τις 4η Ιουλίου 2019.
(worldenergynews)