Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2019

Σε δοκιμαστική λειτουργία από τις αρχές Δεκεμβρίου ο αγωγός ΤΑΡ

Παράλληλα με το commissioning, θα «τρέξει» η διαδικασία λήψης της τελικής άδειας λειτουργίας του έργου.







 
Στην τελική ευθεία βρίσκεται η διοχέτευση των πρώτων ποσοτήτων φυσικού αερίου στον αγωγό ΤΑΡ, καθώς για τις αρχές Δεκεμβρίου προγραμματίζεται η θέση σε δοκιμαστική λειτουργία του έργου. 

Το commissioning αποτελεί την ενδιάμεση φάση μεταξύ της ολοκλήρωσης κατασκευής του έργου και της κανονικής του λειτουργίας, στο πλαίσιο της οποίας πραγµατοποιούνται δυναµικοί έλεγχοι τόσο του αγωγού όσο και των συνοδών εγκαταστάσεων. 

Γι’ αυτό τον σκοπό, θα ξεκινήσει η πλήρωση σε πρώτη φάση επιμέρους τμημάτων του αγωγού με καύσιμο, προοδευτικά σε ολοένα μεγαλύτερες πιέσεις, έως ότου επιτευχθεί η πίεση που προβλέπεται κατά την κανονική λειτουργία του αγωγού.
Στην πορεία, ανάλογοι δυναμικοί έλεγχοι θα πραγματοποιηθούν σε συνδυασμούς επιμέρους τμημάτων, ώστε τελικά να ελεγχθεί το έργο στο σύνολό του, πριν τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία.

Εντός 2020 οι πρώτες παραδόσεις

Όπως έχει δηλώσει η κοινοπραξία του ΤΑΡ, εντός του 2020 ο αγωγός θα είναι πλήρως έτοιμος να παραδώσει τις πρώτες ποσότητες φυσικού αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ στο Αζερμπαϊτζάν. 

Ωστόσο, το ακριβές χρονοδιάγραμμα για την έναρξη της κανονικής του λειτουργίας θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την εξέλιξη του commissioning.
Την ίδια περίοδο πάντως που θα πραγματοποιούνται οι δυναμικοί έλεγχοι του αγωγού και των συνοδών εγκαταστάσεων, θα «τρέξει» παράλληλα και η διαδικασία λήψης της τελικής άδειας λειτουργίας του έργου. 

Ένα μέρος της διαδικασίας αδειοδότησης αφορά ανεξάρτητα κάθε χώρα από την οποία διέρχεται ο αγωγός (Ελλάδα, Αλβανία, Ιταλία), με το υπουργείο Ενέργειας και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας κάθε κράτους να δίνουν το «πράσινο φως» για τη λειτουργία του αντίστοιχου σκέλους.

Στο επίκεντρο της περιφερειακής συνεργασίας

Αναφορά στην έναρξη δοκιμαστικής λειτουργίας του ΤΑΡ έκανε σε πρόσφατη ομιλία του ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γεράσιμος Θωμάς, επισημαίνοντας πως ο αγωγός βρίσκεται στο επίκεντρο της περιφερειακής συνεργασίας μαζί με άλλα μεγάλα έργα Κοινού Ενδιαφέροντος, όπως ο IGB που ξεκίνησε να υλοποιείται, το FSRU της Αλεξανδρούπολης και η αποθήκη φυσικού αερίου της Καβάλας.

Υπενθυμίζεται ότι ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ), μαζί με τον Αγωγό Νότιου Καυκάσου (SCPX) και τον Αγωγό φυσικού αερίου Ανατολίας (TANAP), θα συγκροτήσει τον λεγόμενο Νότιο Διάδρομο, για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν μέχρι το δίκτυο διανομής φυσικού αερίου της Ιταλίας, από το οποίο θα μπορεί να διοχετευθεί σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς. 

Η αρχική μεταφορική ικανότητά του, η οποία θα ανέρχεται σε 10 δισ. κυβικά μέτρα (κ.μ.) φυσικού αερίου τον χρόνο, επαρκεί για την κάλυψη της ενέργειας που καταναλώνουν περίπου επτά εκατομμύρια νοικοκυριά στην Ευρώπη. 

Στο μέλλον, η μεταφορική ικανότητα θα μπορεί να επεκταθεί σε περισσότερα από 20 δισ. κ.μ., με την προσθήκη δύο ακόμη σταθμών συμπίεσης, ώστε να μπορεί να μεταφέρει επιπρόσθετες ποσότητες ενέργειας από την ευρύτερη περιοχή της Κασπίας.


www.worldenergynews.gr