Το στίγμα του για το πως βλέπει η κυβέρνηση την πρωτοβουλία του Φόρουμ της Αν. Μεσογείου για το φυσικό αέριο, αλλά και τις εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή έδωσε ο υπουργός ΠΕΝ, Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξή του στο Egypt Oil & Gas.
Παράλληλα, ο κ. Χατζηδάκης υποστήριξε ότι η ανάδειξη μιας ενιαίας αγοράς αερίου στην Αν. Μεσόγειο θα βοηθήσει στην βέλτιστη εμπορευματοποίηση των ανακαλύψεων αερίου της περιοχής. “Πρέπει να βρούμε την κατάλληλη ισορροπία ανάμεσα στα δημόσια και ιδιωτικά συμφέροντα, να συνεργαστούμε για τις καλύτερες λύσεις εμπορευματοποίησης και να προωθήσουμε τα έργα που θα έχουν τον υψηλότερο κοινό παρονομαστή προς το συμφέρον όλων των μερών”, τόνισε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, μια τέτοια επιλογή είναι η χρήση του αγωγού EMG που ενώνει την Αίγυπτο με το Ισραήλ, ώστε να διοχετευθούν ποσότητες προς την πρώτη, ενώ ακόμη μια είναι η μεταφορά του κυπριακού αερίου στους σταθμούς υγροποίησης της Αιγύπτου ώστε να φτάσουν στην Ελλάδα και από εκεί στην Ευρώπη. Μια τρίτη λύση, πιο μακροπρόθεσμη, είναι η κατασκευή του αγωγού East Med.
Ο κ. Χατζηδάκης χαρακτήρισε τις διμερείς σχέσεις ως πολύ παραγωγικές και πρόσθεσε ότι ελληνικές εταιρείες, όπως τα ΕΛΠΕ, εμπορεύονται αιγυπτιακό αργό πετρέλαιο. Επίσης, έφερε ως παράδειγμα τη συμμετοχή της Energean στην τοπική αγορά, αλλά και τη συνεργασία που έχει το ΚΑΠΕ με τους αιγυπτιακούς φορείς. “Υπάρχουν σχέδια από ελληνικές εταιρείες ηλεκτρισμού, όπως ο όμιλος Κοπελούζου, για να κατασκευαστούν γιγαβάτ ΑΠΕ στην Αίγυπτο και να εξαχθεί ένα μέρος της παραγωγής μέσω υποβρύχιου καλωδίου. Το EMGF είναι ένα εξαιρετικό πλαίσιο για να ενισχυθούν περαιτέρω αυτές οι τάσεις”, υπογράμμισε.
Ο κ. Χατζηδάκης χαρακτήρισε ως πολύ σημαντική τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στις παραπάνω πρωτοβουλίες. “Πρέπει να μπορούμε να κρίνουμε πως οι αποφάσεις μας επηρεάζουν τους παίκτες της αγοράς, πως οι διεθνείς και εθνικές πετρελαϊκές θα συνεργαστούν καλύτερα, πως θα ευθυγραμμίσουμε τα διάφορα ρυθμιστικά πλαίσια που είναι σημαντικά για τα μέλη του EMGF που είναι παράλληλα και κράτη-μέλη της Ε.Ε.”, σχολίασε.
Τέλος, αναφορικά με το στόχο της Ελλάδας να γίνει ενεργειακός κόμβος, ο υπουργός ανέφερε πως “το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η εμπορική λειτουργία του ΤΑΡ το 2020 και του IGB το 2021. Και τα δύο έργα αναδεικνύουν το ρόλο της Ελλάδας ως πολύ σημαντική χώρα μεταφοράς για την ευρωπαϊκή ενεργειακή στρατηγική καθώς θα ενισχύσουν τη διαφοροποίηση των πηγών και των οδών εφοδιασμού. Στο ίδιο πλαίσιο θέλω να υπογραμμίσω το ρόλο της Ρεβυθούσας και του νέου τερματικού στην Αλεξανδρούπολη”.
(energypress)