Το WACC έχει οριστεί στο 8,23% για το τετράμηνο του 2019, για να «κλείσει» στο 7,44% το 2022.
Από την 1η Σεπτεμβρίου τέθηκε σε εφαρμογή το νέο τιμολόγιο χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ μετά την έγκριση από τη ΡΑΕ της τέταρτης αναθεώρησης του κανονισμού τιμολόγησης των βασικών δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Αερίου.
Ο συντελεστής απόδοσης κεφαλαίων του ΔΕΣΦΑ, το περίφημο WACC, έχει οριστεί στο 8,23% για το τετράμηνο του 2019, ενώ για τα επόμενα χρόνια έως το 2022 βαίνει σταδιακά μειούμενος και πέφτει στο 7,44% το τελευταίο έτος της νέας ρυθμιστικής περιόδου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το WACC (Weighted Average Cost of Capital-Σταθμισμένο Μέσο Κόστος Κεφαλαίου) είναι ο βασικός συντελεστής για τη διαμόρφωση των τιμολογίων του ΔΕΣΦΑ, τα οποία αποτελούν το έσοδο του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου.
Καταλύτης το country risk
Το νέο WACC που εγκρίθηκε από τη ΡΑΕ και είναι 8,23% για το υπόλοιπο του 2019, 7,84% για το 2020, 7,52% για το 2021 και 7,44% για το 2022, είναι μεν αρκετά χαμηλότερο από αυτό που ίσχυε δηλαδή το 9,25%, αλλά και αρκετά υψηλότερο από το 7% που επεδίωκε η ΡΑΕ.
Μάλιστα εκτιμάται ότι είναι ένα από τα υψηλότερα, ίσως το υψηλότερο WACC σε χώρα της ΕΕ, όπου η μέση απόδοση κεφαλαίων των Διαχειριστών Δικτύων Φυσικού Αερίου διαμορφώνεται από 4% ως 6%.
Ο κυριότερος λόγος για τον οποίο το WACC του ΔΕΣΦΑ ορίστηκε σε αυτό το ύψος είναι το ρίσκο της χώρας, το οποίο πάντως στην τετραετία βαίνει μειούμενο, με το premium ρίσκου χώρας να ξεκινά από το 2% το 2019 και να μειώνεται στο 1,80% το 2020 και σε 1,50% το 2021 και το 2022.
Πέραν του WACC πρέπει να σημειωθεί ότι τα έσοδα του ΔΕΣΦΑ επηρεάζονται θετικά και από την απόφαση της ΡΑΕ του Οκτωβρίου 2017 με την οποία προσδιορίζεται η ανακτήσιμη διαφορά που έχει λαμβάνειν ο ΔΕΣΦΑ από χρήσεις του παρελθόντος.
Πρόκειται για ένα ποσό της τάξης των 15,7 εκ. ευρώ/ετησίως για τα επόμενα 13 χρόνια, έως το 2032.
6μηνη καθυστέρηση στην εφαρμογή
Το νέο τιμολόγιο, όπως προέκυψε από την τέταρτη αναθεώρηση του κανονισμού τιμολόγησης των βασικών δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Αερίου, με βάση τις σχετικές αποφάσεις της ΡΑΕ, τίθεται σε εφαρμογή την 1η Σεπτεμβρίου 2019.
Αφορά στο τετράμηνο μέχρι τη λήξη του έτους, ενώ οι αποφάσεις δημιουργούν το πλαίσιο για τις χρεώσεις του συστήματος κατά τις ρυθμιστικές περιόδους 2020-2022 και 2023-2026.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αναθεώρηση του κανονισμού τιμολόγησης του ΔΕΣΦΑ έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί στα τέλη του 2018 προκειμένου να ισχύσει από 1/1/2019.
Οι καθυστερήσεις και η προσπάθεια της ΡΑΕ να μειώσει το ύψος της απόδοσης των κεφαλαίων του ΔΕΣΦΑ είχε προκαλέσει αρκετές τριβές τόσο κατά τη διάρκεια των συζητήσεων για το κλείσιμο της εξαγοράς του 66% του Διαχειριστή από την κοινοπραξία SENFLUGA (Snam/Enagas/Fluxys) όσο και στη συνέχεια.
Σημειώνεται τέλος ότι πέραν της SENFLUGA, στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ συμμετέχει με ποσοστό 6,6% και η Damco του ομίλου Κοπελούζου η οποία εξαγόρασε το 10% του μετοχικού κεφαλαίου από της κοινοπραξίας.
Νέος πρόεδρος του ΔΕΣΦΑ
Χθες το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοίνωσε τον ορισμό του νέου προέδρου του ΔΕΣΦΑ που είναι ο κ. Γιάννος Μιχόπουλος, Διδάκτωρ Φυσικής στο Πανεπιστήμιο του Durham, στο Ηνωμένο Βασίλειο. Περιφερειακός Αντιπρόεδρος της Vestas Wind Systems (μεγάλη εταιρεία παραγωγής ανεμογεννητριών). Εμπορικός Γενικός Διευθυντής της Authentix (εταιρεία παραγωγής προϊόντων αντιμετώπισης της λαθρεμπορίας στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο). Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (ξεκίνησε το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης). Ανώτερο διοικητικό στέλεχος της Shell International.
www.worldenergynews.gr