Παρασκευή 1 Ιουλίου 2022

Νέο παράθυρο ευκαιρίας για τα συνθετικά καύσιμα έδωσε το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ - Θετικές αντιδράσεις από FuelsEurope και eFuel Alliance

Μια δεύτερη ευκαιρία στα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης εφόσον συνδυάζονται με ανανεώσιμα καύσιμα έδωσε και για μετά το 2035 το συμβούλιο υπουργών περιβάλλοντος της Ε.Ε. αποφασίζοντας να προχωρήσει σε σημαντικές προσθήκες στο κείμενο του κανονισμού CO2 για τα επιβατικά και ελαφρά οχήματα. 


Πιο συγκεκριμένα, μετά από πρόταση της Γερμανίας, το Συμβούλιο των Υπουργών με την απόφασή του, ζητά από την Κομισιόν α) να φέρει πρόταση για τη δημιουργία πλαισίου που θα περιλαμβάνει και τη χρήση νέων οχημάτων ICE μετά το 2035, εφόσον χρησιμοποιούν αποκλειστικά ουδέτερα καύσιμα και β) ζητά από την Κομισιόν να αξιολογήσει το 2026 τον Κανονισμό, λαμβάνοντας υπόψη και τις εξελίξεις στα υβριδικά αυτοκίνητα.

Η εξέλιξη αυτή, αξιολογείται θετικά τόσο από την ελληνική βιομηχανία καυσίμων όσο και από τους Συνδέσμους FuelsEurope και eFuel Alliance, και με αυτό το δεδομένο οι δύο Σύνδεσμοι δεσμεύονται να ενισχύσουν τις προσπάθειές για την αναγνώριση του ρόλου των ανανεώσιμων καυσίμων στο επόμενο διάστημα και να στηρίξουν την Κομισιόν στην εκπλήρωση των αιτημάτων του Συμβουλίου.

Πιο αναλυτικά μετά από μια δύσκολη και μαραθώνια διαδικασία, οι Υπουργοί Περιβάλλοντος της ΕΕ υιοθέτησαν μια γενική προσέγγιση για τον Κανονισμό CO2 για τα ελαφρά επιβατικά οχήματα (LDVs). Η συζήτηση των Υπουργών κινήθηκε γύρω από 3 κύριες τάσεις:

  • Την πρόταση της Γαλλικής Προεδρίας η οποία υιοθετούσε την πρόταση της Κομισιόν.
  • 5 χώρες, (Ιταλία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Βουλγαρία και Σλοβακία), συνυπέγραψαν και έφεραν προς συζήτηση ένα non-paper προτείνοντας αρκετές και σημαντικές αλλαγές, όπως: α) μείωση εκπομπών -90%  έως το 2035 και μείωση - 100% έως το 2040 και β) ένα μηχανισμό crediting για την αναγνώριση της μείωσης των εκπομπών από υγρά καύσιμα.
  • Η Γερμανία πρότεινε την προσθήκη παραγράφου που να δίνει τη δυνατότητα να επιτραπούν τα οχήματα ICE και μετά το 2035, εφόσον κινούνται αποκλειστικά με κλιματικά ουδέτερα καύσιμα.

Το Συμβούλιο υιοθέτησε την πρόταση της Γερμανίας, ζητώντας από την Κομισιόν:

α) να φέρει πρόταση για τη δημιουργία πλαισίου που θα ενσωματώνει τα οχήματα ICE με κλιματικά ουδέτερα καύσιμα μετά το 2035

β) να αξιολογήσει το 2026 την αποτελεσματικότητα και τις επιπτώσεις του Κανονισμού, λαμβάνοντας υπόψη και τις τεχνολογικές εξελίξεις στα υβριδικά αυτοκίνητα (plug-in hybrid), και τη σημασία της παραμέτρου του κόστους και της κοινωνικής δικαιοσύνης. 

FuelsEurope

Από την πλευρά του ο Σύνδεσμος των Ευρωπαϊκών Εταιρειών Καυσίμων FuelsEurope αξιολογεί θετικά την εξέλιξη που αφήνει ανοιχτό για το μέλλον το ενδεχόμενο της χρήσης οχημάτων ICE με ανανεώσιμα καύσιμα -κάτι που πριν από ένα μήνα φαινόταν απίθανο-, και καταγράφει τις αντιδράσεις κατά της κατάργησης των ICE από την αυτοκινητοβιομηχανία (ACEA, VDMA). Με ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος και ο Γενικός Διευθυντής, John Cooper, καλωσορίζουν τη θετική εξέλιξη της αναγνώρισης του ρόλου των υβριδικών οχημάτων με ανανεώσιμα καύσιμα ως συμπληρωματικής οδού, που δίνει περισσότερες και οικονομικότερες επιλογές για τον καταναλωτή και στηρίζει περισσότερες επενδύσεις στα ανανεώσιμα καύσιμα.  

Τέλος θετικά αξιολογεί τις εξελίξεις και η πρωτοβουλία eFuel Alliance όπως αναφέρει και ανακοίνωση της κάνοντας λόγο για  «Παράθυρο ευκαιρίας για τα eFuels στις οδικές μεταφορές»