Παρασκευή 8 Ιουλίου 2022

Bloomberg: Η εκτίναξη των τιμών φυσικού αερίου κατά 700%, τροφοδοτούν νέο Ψυχρό Πόλεμο

Οι ηγέτες της G7 αναζητούν τρόπους για να περιορίσουν τα κέρδη της Ρωσίας στο φυσικό αέριο, που βοηθούν στη χρηματοδότηση της εισβολής στην Ουκρανία — και υποστηρίζοντας νέες επενδύσεις LNG. 




Οι ελλείψεις καυσίμων τραντάζουν όλη την παγκόσμια οικονομία, απειλώντας με ύφεση και ένα περαιτέρω κύμα πληθωρισμού


Το φυσικό αέριο είναι το πιο καυτό αγαθό στον κόσμο αυτή τη στιγμή. 
Είναι ένας βασικός μοχλός του παγκόσμιου πληθωρισμού, σημειώνοντας ακραία άλματα τιμών, ακόμη και με τα πρότυπα των σημερινών ταραγμένων αγορών - περίπου 700% στην Ευρώπη από την αρχή του περασμένου έτους, ωθώντας την ήπειρο στο χείλος της ύφεσης, όπως τονίζει σε αφιέρωμά του το Bloomberg

Βρίσκεται στο επίκεντρο μιας ανατολής εποχής αντιπαράθεσης μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων, μιας τόσο έντονης που σε πρωτεύουσες σε όλη τη Δύση, τα σχέδια για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής υποβιβάζονται στο πίσω μέρος.

Εν ολίγοις, το φυσικό αέριο ανταγωνίζεται πλέον το πετρέλαιο ως το καύσιμο που διαμορφώνει τη γεωπολιτική. 

Και δεν επαρκεί για να κυκλοφορήσει.
Είναι ο πόλεμος στην Ουκρανία που οδήγησε την κρίση φυσικού αερίου σε ένα νέο επίπεδο, αφαιρώντας ένα κρίσιμο κομμάτι της προσφοράς. 
Η Ρωσία μειώνει τις παραδόσεις στην Ευρώπη — η οποία λέει ότι θέλει να σταματήσει τις αγορές από τη Μόσχα όπως κι αν έχει, αν όχι ακόμα. 

Ο αγώνας για την κάλυψη αυτού του κενού μετατρέπεται σε παγκόσμιο ξέσπασμα, καθώς οι χώρες αγωνίζονται να εξασφαλίσουν φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου ενόψει του χειμώνα του βορείου ημισφαιρίου.
Ο κόσμος χρειάζεται περισσότερο αέριο αλλά δεν είναι αρκετό

Αέριο...Το νέο πετρέλαιο;

Η Γερμανία λέει ότι οι ελλείψεις φυσικού αερίου θα μπορούσαν να προκαλέσουν μια κατάρρευση όπως η Lehman Brothers, καθώς η οικονομική δύναμη της Ευρώπης αντιμετωπίζει την άνευ προηγουμένου προοπτική να ξεμείνουν από ρεύμα οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές. 

Ο κύριος αγωγός Nord Stream που μεταφέρει ρωσικό αέριο στη Γερμανία πρόκειται να κλείσει στις 11 Ιουλίου για δέκα ημέρες συντήρησης και υπάρχει αυξανόμενος φόβος ότι η Μόσχα μπορεί να μην τον ανοίξει ξανά. 

Οι ηγέτες της G7 αναζητούν τρόπους για να περιορίσουν τα κέρδη της Ρωσίας στο φυσικό αέριο, που βοηθούν στη χρηματοδότηση της εισβολής στην Ουκρανία — και υποστηρίζοντας νέες επενδύσεις LNG. 
Και οι φτωχότερες χώρες που κατασκεύασαν ενεργειακά συστήματα γύρω από φθηνό φυσικό αέριο, τώρα παλεύουν να το αντέξουν οικονομικά.
Αυτή είναι η δεκαετία του 1970 για το φυσικό αέριο», λέει ο Kevin Book, διευθύνων σύμβουλος της ClearView Energy Partners LLC, μιας ερευνητικής εταιρείας με έδρα την Ουάσιγκτον. 
«Ο κόσμος σκέφτεται τώρα το φυσικό αέριο όπως κάποτε σκεφτόταν το πετρέλαιο και ο ουσιαστικός ρόλος που παίζει το φυσικό αέριο στις σύγχρονες οικονομίες και η ανάγκη για ασφαλή και ποικιλόμορφο εφοδιασμό έχουν γίνει πολύ ορατοί».

Ποιος και πόσο είναι εξαρτημένος;
Μερίδιο εισαγόμενου φυσικού αερίου στη συνολική κατανάλωση ενέργειας

Το φυσικό αέριο ήταν παλαιότερα ένα εμπόρευμα που άλλαξε χέρια σε κατακερματισμένες περιφερειακές αγορές. 
Τώρα, παρόλο που η παγκοσμιοποίηση φαίνεται να υποχωρεί σε μεγάλο μέρος της παγκόσμιας οικονομίας, το εμπόριο φυσικού αερίου κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση. 
Παγκοσμιοποιείται γρήγορα — αλλά ίσως όχι αρκετά γρήγορα.

Φυσικό αέριο για καθαρή μετάβαση

Πολλές χώρες έχουν στραφεί στο φυσικό αέριο ως μέρος της μετάβασης σε καθαρότερη ενέργεια, καθώς επιδιώκουν να καταργήσουν σταδιακά τη χρήση πιο βρώμικων ορυκτών καυσίμων όπως ο άνθρακας και σε ορισμένες περιπτώσεις και η πυρηνική ενέργεια. 
Μεγάλοι παραγωγοί - όπως οι ΗΠΑ, που ανέβηκαν γρήγορα στις τάξεις των εξαγωγέων LNG για να ανταγωνιστούν το Κατάρ ως τους μεγαλύτερους στον κόσμο - βλέπουν αυξανόμενη ζήτηση για την παραγωγή τους. Σαράντα τέσσερις χώρες εισήγαγαν LNG πέρυσι, σχεδόν διπλάσιο από ό,τι πριν από μια δεκαετία. 
Αλλά το αέριο είναι πολύ πιο δύσκολο να μεταφερθεί σε όλο τον πλανήτη από το πετρέλαιο, επειδή πρέπει να υγροποιηθεί σε μέρη όπως το εργοστάσιο Freeport στο Τέξας.
Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μια μικρή έκρηξη σε μια εγκατάσταση που θεωρείται τίποτα το ιδιαίτερο από τους γνώστες του κλάδου - δεν είναι ο μεγαλύτερος ή ο πιο εξελιγμένος από τους επτά τερματικούς σταθμούς που στέλνουν LNG από τις αμερικανικές ακτές - είχε τόσο μεγάλο αντίκτυπο.

«Η τρέχουσα κρίση»

Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη και την Ασία αυξήθηκαν περισσότερο από 60% τις εβδομάδες από τότε που το Freeport αναγκάστηκε να κλείσει προσωρινά, μια περίοδος που παρατηρήθηκε επίσης περαιτέρω περικοπές προμήθειας από τη Ρωσία. Στις ΗΠΑ, αντίθετα, οι τιμές του καυσίμου έπεσαν σχεδόν 40% — επειδή η διακοπή σημαίνει ότι περισσότερο από το φυσικό αέριο θα παραμείνει διαθέσιμο για οικιακή χρήση.

Η μεγάλη συμπίεση
Οι τιμές αναφοράς του φυσικού αερίου έχουν εκτοξευθεί στα ύψη στην Ευρώπη και την Ασία -- και αυξήθηκαν και στις ΗΠΑ

Υπήρχαν ήδη πολλά σημάδια ακραίας στεγανότητας στην αγορά. 
Ο πόλεμος και η Covid μπορεί να ταλαιπωρούν κάθε εμπόρευμα από το σιτάρι μέχρι το αλουμίνιο και τον ψευδάργυρο, αλλά λίγα συγκρίνονται με την τρομακτική αστάθεια των παγκόσμιων τιμών του φυσικού αερίου. Στην Ασία, τα καύσιμα είναι τώρα περίπου τρεις φορές πιο ακριβά από ένα χρόνο πριν. 
Στην Ευρώπη, είναι ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους ο πληθωρισμός μόλις έφτασε σε νέο ρεκόρ.

Το φυσικό αέριο παραμένει φθηνότερο στις ΗΠΑ — αλλά ακόμη και εκεί, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης είχαν υπερδιπλασιαστεί φέτος πριν από το κλείσιμο του Freeport. 
Με βασικούς πολιτικούς συμμάχους από τη Γερμανία μέχρι την Ουκρανία να απελπίζονται να αγοράσουν αμερικανικό φυσικό αέριο, οι αμερικανοί κατασκευαστές προειδοποιούν ότι περισσότερες πωλήσεις στο εξωτερικό θα σημαίνουν υψηλότερο κόστος στο εσωτερικό. 
Η αντίδραση της αγοράς στη φωτιά στο Freeport δείχνει μια «σαφή σχέση μεταξύ των εξαγωγών LNG και των πληθωριστικών επιπτώσεων στις εγχώριες τιμές φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας», λέει ο Paul Cicio, πρόεδρος των Industrial Energy Consumers of America.

Για να καλυφθεί όλη η νέα ζήτηση θα απαιτηθεί ένα τεράστιο κύμα επενδύσεων στην προσφορά. Αυτό είναι ήδη σε εξέλιξη και έλαβε ώθηση στη συνάντηση της περασμένης εβδομάδας των μεγαλύτερων οικονομιών του δυτικού κόσμου, όπου οι ηγέτες της G-7 ορκίστηκαν να στηρίξουν τις δημόσιες επενδύσεις σε έργα φυσικού αερίου – λέγοντας ότι είναι «απαραίτητες ως απάντηση στην τρέχουσα κρίση».

Μεταξύ των επειγουσών αναγκών υποδομής:

- Εξαγωγικές εγκαταστάσεις: 
Η βιασύνη για το LNG επιταχύνει τα έργα στη Βόρεια Αμερική και πέρα ​​από αυτήν. 
Τον περασμένο μήνα, η Cheniere Energy Inc. έδωσε το πράσινο φως για μια επέκταση τερματικού σταθμού στο Τέξας. 
Τον Απρίλιο, ένα καναδικό έργο LNG που υποστηρίζεται από τον Ινδονήσιο μεγιστάνα Sukanto Tanoto πήρε το πράσινο φως για να ξεκινήσει την κατασκευή. 
Στο Κατάρ, η Exxon Mobil Corp. και η Shell Plc συγκαταλέγονται στους ενεργειακούς κολοσσούς με μερίδια σε ένα έργο 29 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ενίσχυση των εξαγωγών LNG.
«Έχετε τις παγκόσμιες τιμές του φυσικού αερίου τόσο υψηλές που δίνουν κίνητρο για την υπογραφή νέων μακροπρόθεσμων συμβάσεων», λέει η Samantha Dart, επικεφαλής έρευνας φυσικού αερίου στην Goldman Sachs. «Βλέπουμε αυτές τις ανακοινώσεις να έρχονται δεξιά και αριστερά, με πολλές προτεινόμενες από τις ΗΠΑ εγκαταστάσεις υγροποίησης».

- Τερματικά εισαγωγών:
Στην Ευρώπη, τα σχέδια για περίπου 20 τερματικά έχουν ανακοινωθεί ή επιταχυνθεί από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία. 
Η Γερμανία, η οποία δεν διαθέτει τερματικά LNG, έχει διαθέσει περίπου 3 δισεκατομμύρια δολάρια για να ναυλώσει τέσσερα πλωτά και να τα συνδέσει με το δίκτυο της χώρας. 
Το πρώτο υποτίθεται ότι θα κυκλοφορήσει στο διαδίκτυο γύρω στο τέλος του τρέχοντος έτους. 
Τονίζοντας την ανάγκη για ταχύτητα, ο αντικαγκελάριος Ρόμπερτ Χάμπεκ επεσήμανε ότι η Tesla Inc. κατάφερε να χτίσει ένα εργοστάσιο κοντά στο Βερολίνο μέσα σε μόλις δύο χρόνια και είπε ότι είναι καιρός να μειώσει τη γερμανική γραφειοκρατία. 
«Πρώτα, σκάψτε την τάφρο όπου θα μπει ο σωλήνας», είπε. 
«Τότε, έρχεται η άδεια».
Η Κίνα, ο κορυφαίος αγοραστής LNG στον κόσμο πέρυσι, βρίσκεται στη μέση μιας από τις μεγαλύτερες κατασκευές που έχει γνωρίσει ποτέ η βιομηχανία. Δέκα νέα τερματικά εισαγωγής προγραμματίζεται να κυκλοφορήσουν μόνο το 2023 και η χωρητικότητα θα διπλασιαστεί περίπου την πενταετία έως το 2025, σύμφωνα με το BloombergNEF.

Αγωγοί: 
Ακόμη και με μεγαλύτερη χωρητικότητα να δέχεται αποστολές LNG και να το μετατρέπει ξανά σε μορφή φυσικού αερίου - μια διαδικασία γνωστή ως επαναεριοποίηση - η Ευρώπη δεν διαθέτει υποδομές για να το μεταφέρει όπου μπορεί να χρειαστεί. 
Η Ισπανία, για παράδειγμα, έχει τις μεγαλύτερες εγκαταστάσεις επαναεριοποίησης της Ευρώπης — αλλά έχει μόνο δύο συνδέσεις αγωγών με τη Γαλλία μέσω των Πυρηναίων, ικανές να μεταφέρουν λίγο περισσότερο από το ένα δέκατο αυτών των όγκων, σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence.

Δεξαμενόπλοια: 
Τα ναυπηγεία στη Νότια Κορέα, όπου κατασκευάζονται τα περισσότερα από τα δεξαμενόπλοια LNG στον κόσμο, παρατηρούν αύξηση των παραγγελιών που τους αφήνει έλλειψη ειδικευμένου εργατικού δυναμικού. Αναγκάστηκαν να κοιτάξουν έξω από τη χώρα σε μέρη όπως η Ταϊλάνδη για συγκολλητές, ηλεκτρολόγους και ζωγράφους, αυξάνοντας τις ποσοστώσεις τους για μετανάστες εργάτες.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, όλα αυτά σημαίνουν μια στροφή από τις πολιτικές που στοχεύουν στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής -- ειδικά στην Ευρώπη. 
Οι δανειστές που υποστηρίζονται από την κυβέρνηση, όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, που είχαν επικεντρωθεί στη χρηματοδότηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, σηματοδοτούν μια αλλαγή και δήλωσαν ότι είναι πλέον πιο πρόθυμοι να στηρίξουν έργα φυσικού αερίου.
Ωστόσο, οι ιλιγγιώδεις προσπάθειες της Ευρώπης δεν θα είναι αρκετές, σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence, το οποίο υπολογίζει ότι οι εισαγωγές LNG θα μπορούσαν να καλύψουν το 40% των αναγκών φυσικού αερίου της περιοχής έως το 2026 - διπλάσιο από το περσινό ποσό, αλλά πολύ λιγότερο από τους όγκους που προμήθευε η Ρωσία

«Ποτέ πιο εμφανές» 

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο κλιμακώνονται οι προειδοποιήσεις για ύφεση στις οικονομίες της Ευρώπης λόγω του φυσικού αερίου. 
Την περασμένη εβδομάδα, η κυβέρνηση της Γερμανίας είπε ότι βρίσκεται σε συνομιλίες για τη διάσωση της εταιρείας κοινής ωφελείας Uniper SE, η οποία χάνει περίπου 30 εκατομμύρια ευρώ (31 εκατομμύρια δολάρια) την ημέρα επειδή πρέπει να καλύψει το ρωσικό αέριο που λείπει σε αυξανόμενες τιμές στην αγορά. Εταιρείες όπως ο κολοσσός των χημικών BASF SE λένε ότι ίσως χρειαστεί να μειώσουν την παραγωγή. 
Η Deutsche Bank ανέφερε τους αυξανόμενους κινδύνους μιας «επικείμενης γερμανικής ύφεσης λόγω του ενεργειακού δελτισμού» και επεσήμανε την άνοδο των τιμών της ενέργειας στην Ιταλία και τη Γαλλία επίσης. Η Morgan Stanley προέβλεψε ότι ολόκληρη η ευρωζώνη θα βρίσκεται σε ύφεση μέχρι το τέλος του έτους. 

Κύμα δύναμης 
Οι ελλείψεις φυσικού αερίου έχουν εκτοξεύσει την τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας για παράδοση το 2023 στα ύψη σε βασικές ευρωπαϊκές οικονομίες, αυξάνοντας τους κινδύνους πληθωρισμού και ύφεσης 

Για ορισμένες αναδυόμενες οικονομίες - οι οποίες πρέπει όλο και περισσότερο να ανταγωνίζονται με πλούσιες χώρες όπως η Γερμανία στην υποβολή προσφορών για φορτία LNG, καθώς το φυσικό αέριο γίνεται παγκόσμιο - οι συνέπειες ήταν ήδη καταστροφικές. 
Στο Πακιστάν, το οποίο κατασκεύασε το ενεργειακό του σύστημα με φθηνό LNG, οι προγραμματισμένες διακοπές ρεύματος βυθίζουν τις περιοχές στο σκοτάδι κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Τα εμπορικά κέντρα και τα εργοστάσια στις μεγάλες πόλεις έλαβαν εντολή να κλείσουν νωρίς και οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι εργάζονται με μικρότερες ώρες. 
Η Ταϊλάνδη περιορίζει τις εισαγωγές LNG λόγω των αυξανόμενων τιμών, θέτοντας δυνητικά τη χώρα σε κίνδυνο ελλείψεων καυσίμων. 
Η Μιανμάρ, η οποία παλεύει με την πολιτική αστάθεια, σταμάτησε όλες τις αγορές LNG στα τέλη του περασμένου έτους, όταν οι τιμές άρχισαν να ανεβαίνουν. 

Η Ινδία και η Κίνα έχουν επίσης περικόψει τις εισαγωγές. 

«Εκεί που κάποτε οι αγορές φυσικού αερίου ήταν σε μεγάλο βαθμό περιφερειακά σιλό, έχουμε τώρα μια παγκοσμιοποιημένη αγορά spot που έχει συνδέσει την έκθεση του κόσμου στα καύσιμα που έχει γίνει κρίσιμη για πολλές οικονομίες», δήλωσε ο James Whistler, διευθύνων σύμβουλος της Vanir Global Markets με έδρα τη Σιγκαπούρη. μεσιτεία ενέργειας και περιβάλλοντος.
«Αυτό δεν ήταν ποτέ πιο εμφανές από ό,τι τους τελευταίους μήνες».

www.worldenergynews.gr