Η αναδιάταξη των ισορροπιών στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας βρίσκεται πλέον σε πλήρη εξέλιξη, καθώς τα στοιχεία του ΑΔΜΗΕ για τον Οκτώβριο καταγράφουν τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται:
την εδραίωση δύο νέων μεγάλων πόλων κάτω από τη ΔΕΗ – της λεγόμενης Utility Co (ΗΡΩΝ + NRG) και της νέας Enerwave που διαδέχεται την Elpedison στη μάχη για τα μερίδια αγοράς και που επιδιώκουν να ανταγωνιστούν ευθέως τον δεύτερο μεγάλο πόλο της αγοράς την Protergia. Το νέο τοπίο προμηνύει έναν πιο ανταγωνιστικό και πιο πολυκεντρικό χάρτη, με τους παίκτες να αναζητούν χώρο μέσα από καινοτόμα προϊόντα, ελκυστικές σταθερές χρεώσεις και ενίσχυση των υπηρεσιών προς τον πελάτη.
Πόσο απέχει η Utility Co από τη δεύτερη θέση
Με βάση τα στοιχεία εκπροσώπησης φορτίου του ΑΔΜΗΕ για τον Οκτώβριο, ο ΗΡΩΝ και η NRG διατηρούν μεμονωμένα μερίδια 10,00% και 4,27% αντίστοιχα. Αθροιστικά, η νέα οντότητα –η οποία πλέον λειτουργεί de facto ως ενιαίος πόλος προμήθειας – εμφανίζει μερίδιο κοντά στο 15%, έχοντας καθιερωθεί ως ο δεύτερος ισχυρός πυλώνας στη λιανική μετά τη METLEN.
Η θέση αυτή είναι κρίσιμη για δύο λόγους:
Το συνολικό μέγεθος: Η Utility Co γίνεται πλέον βασικός ανταγωνιστής για μεγάλο τμήμα της αγοράς των επιχειρήσεων αλλά και των απλών καταναλωτών του retail.
Η δυναμική της Μέσης Τάσης: Παρότι η METLEN κυριαρχεί στη ΜΤ με 48,3%, ο ΗΡΩΝ και η NRG έχουν ισχυρά χαρτοφυλάκια που λειτουργούν ως αντίβαρο και μπορούν να λειτουργήσουν συνδυαστικά στο νέο σχήμα.
Με δεδομένη τη σταθερά υψηλή θέση της ΔΕΗ στο 46,5%, η Utility Co έχει να διανύσει σημαντική απόσταση για την κορυφή, όμως η ενοποίηση δυνάμεων δημιουργεί πλέον έναν ακόμη ισχυρό πόλο.
Enerwave: Η νέα αφετηρία ενός ιστορικού brand
Στο μεταξύ, η Enerwave – η νέα εταιρεία που προέκυψε από τη μετάβαση της Elpedison στον πλήρη έλεγχο της Helleniq Energy – κάνει την είσοδό της στην αγορά από τη θέση που κατείχε τον Οκτώβριο η Elpedison: 6,20%.
Το σημαντικότερο όμως δεν είναι το σημείο εκκίνησης, αλλά η στρατηγική τοποθέτηση της νέας εταιρείας. Η Enerwave επιλέγει να ξεκινήσει επιθετικά λανσάροντας μάλιστα νέα πολιτική σταθερών τιμολογίων ήδη από τον πρώτο μήνα της λειτουργίας της, με ανταγωνιστικές χρεώσεις. Η εταιρεία επιδιώκει από τον πρώτο μήνα λειτουργίας της να αξιοποιήσει το μομέντουμ, πατώντας πάνω στη βάση που έχτισε επί σειρά ετών η Elpedison αλλά με καινούρια εμπορική φιλοσοφία και πιο επιθετικό positioning. Άλλωστε σύμφωνα με τα όσα έχει αναφέρει η διοίκησή της, η ανάπτυξή της θα είναι οργανική με μεσοπρόθεσμο στόχο το διψήφιο μερίδιο αγοράς.
Η METLEN παραμένει ο κύριος αντίπαλος
Απέναντι και στους δύο νέους πόλους βρίσκεται βέβαια η METLEN, η οποία με συνολικό μερίδιο 23,14% συνεχίζει να αποτελεί τον μεγαλύτερο αντίπαλο δέος της ΔΕΗ. Η εταιρεία διαθέτει:
Ηγετική παρουσία στην Υψηλή Τάση,
Μεγάλη διείσδυση σε εταιρικούς πελάτες,
Προϊοντικό χαρτοφυλάκιο που ανανεώνεται διαρκώς.
Σε κάθε περίπτωση η εικόνα του Οκτωβρίου δείχνει ότι η αγορά προμήθειας μπαίνει σε μια νέα φάση ωριμότητας:
Η ΔΕΗ παραμένει η κυρίαρχη δύναμη.
Η METLEN λειτουργεί σταθερά ως ο δεύτερος πόλος, διατηρώντας μάλιστα την πρωτοκαθεδρία στην υψηλή τάση.
Η Utility Co σχηματίζει για πρώτη φορά μια ενιαία δύναμη σημαντικού μεγέθους.
Η Enerwave «γράφει» από την πρώτη μέρα μια πιο δυναμική είσοδο από αυτή που είχε η Elpedison, με νέο προϊοντικό μοντέλο.
Η νέα αρχιτεκτονική της λιανικής, με μεγάλους ομίλους να ενισχύουν συμμαχίες και εμπορική ταυτότητα, αναμένεται να οδηγήσει σε ακόμη πιο σκληρό ανταγωνισμό, τόσο στο επίπεδο των τιμολογίων όσο και στο επίπεδο των υπηρεσιών.
