Καθοριστικό ορόσημο για την υλοποίηση του FSRU «Διώρυγα Gas» από τη Motor Oil αποτελεί η έγκριση του της ΡΑΕ στο 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2021-2030, αφού η υποδομή δίνει το «παρών» στο εγκεκριμένο πρόγραμμα.
Η εξέλιξη αυτή ουσιαστικά «ξεκλειδώνει» τα επόμενα βήματα προετοιμασίας της υλοποίησης του έργου, με τη Motor Oil να τοποθετεί την έναρξη λειτουργίας του το αργότερο έως το τέλος του 2023.
Υπενθυμίζεται ότι η πλωτή μονάδα αεριοποίησης και αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU), θα αγκυροβοληθεί σε απόσταση περίπου 1,5 χλμ. νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου του Ομίλου στην Κόρινθο. Με αυτό τον τρόπο, θα προστεθεί μία ακόμη «πύλη» εισόδου φυσικού αερίου στο εγχώριο σύστημα, με εκτιμώμενη δυνατότητα παροχής 2-3 bcm/έτος, το οποίο θα καταφθάνει ακτοπλοϊκώς στη μονάδα με τη μορφή LNG.
Όπως είχε γράψει το energypress, η συμπερίληψη του FSRU στο 10ετές Πρόγραμμα έγινε μέσω τροποποιήσεων που έκανε ο ΔΕΣΦΑ στο Προκαταρκτικό Σχέδιο του Προγράμματος, έπειτα από τη συμφωνία Διαχειριστή και Motor Oil για τη «φόρμουλα» ένταξης. Μία συμφωνία που έδωσε τέλος στη διελκυστίνδα αναφορικά με τον αποκλεισμό του έργου, καθώς η Motor Oil είχε διαμαρτυρηθεί έντονα, τόσο στον ΔΕΣΦΑ όσο και στη ΡΑΕ, για τη μη ένταξη του FSRU στον προγραμματισμό του Διαχειριστή.
Η παρουσία του πρότζεκτ στο εγκεκριμένο πλέον Πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ ανοίγει τον δρόμο στον πετρελαϊκό Όμιλο για τη λήψη αποφάσεων που είναι απαραίτητες ώστε να δρομολογηθεί η ανάπτυξη της υποδομής. Στο πλαίσιο προετοιμασίας της επένδυσης, η Motor Oil σχεδιάζει τις ακριβείς τεχνικές προδιαγραφές του πρότζεκτ (για την πλωτή μονάδα, την προβλήτα και τα λιμενικά έργα), σε συνεργασία με ξένους εξειδικευμένους οίκους. Την ίδια στιγμή, σε εξέλιξη βρίσκεται η εκπόνηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου.
Ο πετρελαϊκός Όμιλος εξετάζει επίσης το ρυθμιστικό καθεστώς λειτουργίας του έργου και το εμπορικό πλαίσιο, ώστε να προσφέρει τη βέλτιστη δυνατή εξυπηρέτηση στους χρήστες του. Έτσι, προγραμματίζει εντός του 2021 να διενεργήσει το Market Test (Έρευνα Αγοράς) για τη διερεύνηση του επιχειρηματικού ενδιαφέροντος αξιοποίησης της υποδομής, αφότου πρώτα καταλήξει στους όρους των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους χρήστες.
Πέρα από την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην εγχώρια αγορά, καθώς η υποδομή θα δώσει τη δυνατότητα εισαγωγής LNG σε περισσότερους χρήστες, το FSRU θα έχει αρκετά ακόμη οφέλη για την αγορά φυσικού αερίου της Ελλάδας και της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Έτσι, θα δώσει τη δυνατότητα εισαγωγής ποσοτήτων φυσικού αερίου στο κέντρο της κατανάλωσης του εθνικού συστήματος, λόγω της χωροθέτησής του στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων, δηλαδή πλησίον των μεγαλύτερων σημείων κατανάλωσης φυσικού αερίου στον Νότο και των σχεδιαζόμενων μελλοντικών επεκτάσεων του δικτύου στην Πελοπόννησο.
Παράλληλα, θα μειώσει τον βαθμό συμφόρησης της Ρεβυθούσας, ενώ θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου, αφού θα αυξήσει τη συνολική δυναμικότητα αποθήκευσης LNG κατά 80%. Επίσης, θα διευκολύνει την περαιτέρω διείσδυση φυσικού αερίου σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, μέσω ανάπτυξης δραστηριοτήτων LNG μικρής κλίμακας (small-scale LNG).
Εξίσου σημαντικό είναι πως θα διαφοροποιήσει στρατηγικά τις πηγές προμήθειας φυσικού αερίου, δεδομένου ότι αυτή την στιγμή ή στο εγγύς μέλλον ένα σημαντικό μέρος του φυσικού αερίου που εισάγεται στην Ελλάδα διοχετεύεται μέσω Τουρκίας (Turkstream, Κήποι, TAP). Συνεπώς, θα ενισχύσει την ύπαρξη εναλλακτικών πηγών προμήθειας LNG, που θα εισάγονται χωρίς γεωπολιτικά ρίσκα και γεωπολιτικούς περιορισμούς, αφού μπορεί να προέρχονται από οποιοδήποτε σημείο του κόσμου.