Πέμπτη 3 Αυγούστου 2023

ΔΕΣΦΑ: Σε επίπεδα ρεκόρ τα έσοδα του 2022, αύξηση 29% στα κέρδη – Σε νέα εταιρεία μεταβιβάζονται οι μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες

Σημαντική αύξηση των οικονομικών μεγεθών πέτυχε το 2022 ο ΔΕΣΦΑ, με βάση τις οικονομικές καταστάσεις και την έκθεση διαχείρισης που ανάρτησε η εταιρεία. 



Πιο συγκεκριμένα τα έσοδα του Διαχειριστή ανέβηκαν έναντι του 2021 κατά 37,6% στα 278,3 εκ. ευρώ από 202,6 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη για τη χρήση αυξήθηκαν κατά 29% στα 81,6 εκατ. ευρώ από περίπου 63,1 εκατ. ευρώ. 

Η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ αναλύοντας τις οικονομικές επιδόσεις αναφέρει ότι τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 75,6 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της αύξησης των ρυθμιζόμενων εσόδων κατά 69,2 εκατ. ευρώ που οφείλεται κατά κύριο λόγο:

1. στη ανισορροπία των φορτωτών (shippers) (εξισορρόπηση), 

2. στις λειτουργικές ανάγκες του δικτύου (ιδιοκατανάλωση και απώλειες),

3. στις υψηλότερες δεσμεύσεις εξαγωγών προς Βουλγαρία, 

4. στη μίσθωση και τον ανεφοδιασμό της πλωτής μονάδας αποθήκευσης (FSU), 

5. στη νέα μεταχείριση (pass-through) του κόστους ενέργειας από 1η Ιουλίου 2022. Τα μη ρυθμιζόμενα έσοδα αυξήθηκαν κατά 6,4 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω των υπηρεσιών του έργου KIPIC, καθώς η σύμβαση υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης με την KIPIC ξεκίνησε στα τέλη Μαΐου. 

Τα λοιπά έσοδα περιλαμβάνουν διάφορα στοιχεία, όπως τα τέλη σύνδεσης και τους αντιλογισμούς των προβλέψεων για νομικές διαφορές. 

Το συνολικό κόστος των πωλήσεων και των λειτουργικών εξόδων αυξήθηκε κατά 82,3 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω: 

1. του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας (λόγω των υψηλότερων τιμών ανά kWh σε σχέση με το 2021) και 

2. των απωλειών της ιδιοκατανάλωσης φυσικού αερίου (λόγω των υψηλότερων τιμών φυσικού αερίου το 2022). 

Τα λοιπά έξοδα περιλαμβάνουν διάφορα στοιχεία, συμπεριλαμβανομένου του κόστους των νομικών διαφορών. 

Μέχρι το 2022 η Εταιρεία συνήψε συμφωνίες ανταλλαγής επιτοκίων (Interest rate swap agreements) προκειμένου να αντισταθμίσει το μερίδιο του νέου χρέους μεταβλητού επιτοκίου, οι επιπτώσεις του οποίου απεικονίζονται στα λοιπά συνολικά έσοδα. 

Επιχειρηματικό μοντέλο 

Στο μήνυμα της προς τους μετόχους η ανώτατη εκτελεστική διευθύντρια του ΔΕΣΦΑ κυρία Μαρία Ρίτα Γκάλι δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο επιχειρηματικό μοντέλο που ακολούθησε η εταιρεία: «Σε συνθήκες μεγάλης αστάθειας και τεράστιας μεταβλητότητας, το επιχειρηματικό μοντέλο του ΔΕΣΦΑ αποδείχθηκε ανθεκτικό, με την εταιρεία να καταλαμβάνει ισχυρή θέση στο προσκήνιο των πρωτοβουλιών που δρομολογήθηκαν σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο για την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της Ελλάδας και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης». 

Εξηγεί δε γιατί χαρακτηρίζει «ανθεκτικό» το επιχειρηματικό μοντέλο: «Η ταχύτητα με την οποία αντέδρασε ο ΔΕΣΦΑ στη διακοπή της ροής ρωσικού φυσικού αερίου προς τη Βουλγαρία, μετατρέποντας το ΕΣΜΦΑ σε διάδρομο διέλευσης, οδήγησε σε αύξηση κατά περίπου 300% των εξαγωγών φυσικού αερίου σε σχέση με το προηγούμενο έτος, υποστηριζόμενο από 78 φορτία ΥΦΑ τα οποία εκφορτώθηκαν στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας, η δυναμικότητα αποθήκευσης του οποίου αυξήθηκε πάνω από 60% σε χρόνο ρεκόρ με την εγκατάσταση, τον Ιούνιο του 2022, μιας πλωτής μονάδας αποθήκευσης» Και επισημαίνει το ρόλο της Ρεβυθούσας: «Ο καθοριστικός ρόλος του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας επανεπιβεβαιώθηκε μέσω των δημοπρασιών κατά τη διάρκεια των οποίων κατανεμήθηκε η δυναμικότητα για την επόμενη πενταετία, ενώ η συμφόρηση για το 2023 και το 2024 οδήγησε σε υψηλά premium των δημοπρασιών από τους παράγοντες της αγοράς».  

Νέα εταιρεία

Από την έκθεση διαχείρισης της διοίκησης του ΔΕΣΦΑ γίνεται επίσης γνωστή η επιδίωξη της εταιρείας να διαχωρίσει τις ρυθμιζόμενες από τις μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες κατόπιν σχετικού αιτήματος της ΡΑΑΕΥ. 

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «ο ΔΕΣΦΑ αναλύει επί του παρόντος, βάσει ειδικού αιτήματος της ΡΑΕ, την ευκαιρία και τη δυνατότητα μεταβίβασης των μη ρυθμιζόμενων δραστηριοτήτων του και των συμμετοχών του στις Gastrade και Henex σε σε ένα νέο νομικό πρόσωπο εντός του 2023 σε ευθυγράμμιση με τις διεθνείς καλές πρακτικές για τους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς, που εφαρμόζουν μεταξύ άλλων και οι μετοχοί του»

Χρηματοδότηση του Λογαριασμού Ασφάλειας Εφοδιασμού

Ο ΔΕΣΦΑ, όπως τονίζει επίσης στην ετήσια έκθεση διαχείριση προχωρά στην προσωρινή χρηματοδότηση του Λογαριασμού Ασφάλειας Εφοδιασμού, ο οποίο θεσπίστηκε πέρυσι. 

Σύμφωνα με όσα αναφέρει στο κείμενο «ο  εν λόγω λογαριασμός δύναται να χρηματοδοτείται προσωρινά από τους πόρους του ΔΕΣΦΑ έως το συνολικό ποσό των 135 εκατ. ευρώ  προκειμένου να επιτυγχάνεται επαρκές πιστωτικό υπόλοιπο για την πληρωμή των δικαιούχων των δράσεων που διενεργούνται στο πλαίσιο του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης του 2022. Τα κεφάλαια μπορούν να μεταφερθούν σταδιακά στον λογαριασμό ασφάλειας εφοδιασμού κατόπιν αιτήματος από τη ΡΑΕ και αποδοχής του από τον ΔΕΣΦΑ και η προέλευσή τους θα είναι η εξής: 

·›  Ο ΔΕΣΦΑ θα δανείσει στον Λογαριασμό Ασφάλειας Εφοδιασμού την ταμειακή εισροή (είσπραξη εσόδων) από τα πριμ δημοπρατήσεων του 2022 και της περιόδου μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2023 και έως το συνολικό ποσό των 65 εκατ. ευρώ. Ο ΔΕΣΦΑ θα λάβει καθορισμένο τόκο για αυτή τη χρηματοδότηση που θα επιβαρύνει εξ ολοκλήρου τον Λογαριασμό Ασφάλειας Εφοδιασμού. 

·›  Ο ΔΕΣΦΑ θα μετέχει σε ένα, ειδικό για τον Λογαριασμό Ασφάλειας Εφοδιασμού, πιστωτικό όριο εμπορικής τράπεζας έως του συνολικού ποσού των 80 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του χρηματοοικονομικού κόστους. Το σχετικό χρηματοοικονομικό κόστος χρηματοδότησης του ΔΕΣΦΑ σχετικά με τον εν λόγω δανεισμό επιβαρύνει εξ ολοκλήρου τον Λογαριασμό Ασφάλειας Εφοδιασμού. 

·›  Ο ΔΕΣΦΑ θα εισπράττει αποζημίωση ύψους 0,5% επί των μεταφερόμενων κεφαλαίων, πληρωτέα τον Δεκέμβριο κάθε έτους από το 2023 έως το 2027. Το ποσό της εν λόγω αποζημίωσης χρεώνεται επίσης στον Λογαριασμό Ασφάλειας Εφοδιασμού. 

Τα παραπάνω ποσά χρηματοδότησης, καθώς και τα ποσά των σχετικών προβλεπόμενων χρεώσεων (τόκος, κόστος χρηματοδότησης και αποζημίωση) επιστρέφονται στον ΔΕΣΦΑ κατόπιν απόφασης της ΡΑΕ που προσαρμόζει το Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού προκειμένου να υπάρξει επαρκές θετικό υπόλοιπο σε αυτόν τον λογαριασμό. Η επιστροφή θα πραγματοποιείται σταδιακά, σε ετήσια βάση, εντός της επόμενης πενταετίας και μέχρι το τέλος του 2027 το αργότερο.